Nationale Ombudsman positief over beantwoording vragen door De Ronde Venen


Geplaatst op: 6 juni 2006
Gemeente De Ronde Venen doet vrijwillig mee aan een onderzoek van de Nationale Ombudsman naar de manier waarop gemeenten brieven van bewoners behandelen. In eerste instantie richt het onderzoek zich op bezwaarschriften tegen gemeentelijke beslissingen én op de klachtenbehandeling.

De Nationale Ombudsman heeft aangegeven waardering te hebben voor de korte, puntige beantwoording van de vragen door De Ronde Venen en heeft die werkwijze als voorbeeld gebruikt voor andere gemeenten. Verder trok vooral de splitsing tussen formele en informele klachten die De Ronde Venen hanteert, positieve aandacht.

De Nationale Ombudsman heeft het initiatief genomen om gericht aandacht te schenken aan de behandeling van correspondentie met inwoners. Aan 11 willekeurig gekozen gemeenten, waaronder De Ronde Venen, is het verzoek gedaan om mee te werken met het invullen van vragenlijsten. Doel van het onderzoek is om positieve impulsen te genereren voor de omgang met inwoners; een onderwerp dat zeker in De Ronde Venen hoog op de bestuurlijke agenda staat.

Onafhankelijke commissie Bezwaarschriften
Voor de behandeling van bezwaarschriften is een onafhankelijke commissie Bezwaarschriften ingesteld. Onafhankelijk, omdat in de leden van de commissie geen personen betreft die in dienst zijn van de gemeente. Wat de bezwaarschriften betreft wordt onderscheid gemaakt tussen bezwaarschriften op het gebied van werk, inkomen en zorg (de zogeheten Sociale kamer) enerzijds, en de overige bezwaarschriften (Algemene kamer) anderzijds. In de Algemene kamer komen zaken aan de orde als bezwaren over bouwvergunningen, kapvergunningen, subsidies en verkeersbesluiten.

In 2005 zijn 77 bezwaarschriften uit De Ronde Venen bij de Sociale kamer ingediend. De Sociale kamer bracht gemiddeld 13,7 weken na ontvangst van het bezwaarschrift advies uit. De beslissing op het bezwaar door B&W nam vervolgens nog 4,6 weken in beslag.

In 2005 zijn 272 bezwaarschriften binnengekomen, met inbegrip van meerdere bezwaren tegen soms dezelfde onderwerpen (130 afzonderlijke onderwerpen). De Algemene kamer bracht gemiddeld 7,7 weken na ontvangst van het bezwaarschrift advies uit. Vervolgens werd na gemiddeld 5,3 weken een beslissing op het bezwaar genomen.

Klachtenbehandeling
Wat de klachten betreft, maakt De Ronde Venen onderscheid tussen formele en informele klachten. Bij formele klachten is sprake van onheuse bejegening van personen of nalatigheid. Hiervan kwam in 2005 gemiddeld 1 klacht per maand binnen (12 p/j), die gemiddeld in 6 weken werd afgedaan. De informele klachten betreffen meer de ergernissen die bewoner menen te ondervinden. Daarvan kwamen er in 2005 gemiddeld 6 per maand binnen (72 p/j), die gemiddeld binnen 3 weken werden afgedaan.

Nog geen vergelijkingsmateriaal
Op dit moment is geen vergelijkingsmateriaal van andere gemeenten bekend. Waarschijnlijk zal de Nationale Ombudsman eind 2006 de uitslag van het onderzoek bij de 11 gemeenten publiceren.

Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: Gemeente De Ronde Venen

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Nationale Ombudsman positief over beantwoording vragen door De Ronde Venen

Gemeente De Ronde Venen doet vrijwillig mee aan een onderzoek van de Nationale Ombudsman naar de manier waarop gemeenten brieven van bewoners behandelen. In eerste instantie richt het onderzoek zich op bezwaarschriften tegen gemeentelijke beslissingen én op de klachtenbehandeling. De Nationale Ombudsman heeft aangegeven waardering te hebben voor de korte, … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: