Rekenkamercommissie pleit voor informele aanpak bij behandeling van bezwaren

Rekenkamercommissie pleit voor informele aanpak bij behandeling van bezwaren


Geplaatst op: 2 oktober 2013

Een meer informele manier van behandeling van bezwaren van inwoners, in plaats van het automatisch volgen van de formele procedure, leidt tot meer tevredenheid bij inwoners die een bezwaarschrift indienen. De Rekenkamercommissie De Ronde Venen adviseert de gemeente dan ook de ‘informele aanpak’ voortaan als uitgangspunt te nemen bij de behandeling van bezwaren.

Dat blijkt uit het ‘rapport Onderzoek Bezwaarschriften’ dat de Rekenkamercommissie naar de gemeenteraad heeft gestuurd en dat als motto ‘de menselijke overheid’ heeft meegekregen. Het is geen traditioneel onderzoek in de zin dat de Rekenkamercommissie terugkijkt naar hoe bezwaren de afgelopen jaren zijn behandeld en wat daaraan verbeterd kan worden. De Rekenkamercommissie richt de blik juist op de toekomst en wil met het rapport leer- en verbeterpunten benoemen en bespreekbaar maken.

Bij een ‘informele aanpak’ worden eerst twee vragen gesteld: Welke vraag of probleem liggen aan het bezwaar ten grondslag? Op welke manier kan die vraag het best worden beantwoord of het probleem het best worden aangepakt? Op die manier wordt gekeken of er een achterliggende reden is voor het bezwaar dat dan meteen kan worden aangepakt of opgelost. Deze wijze van behandeling leidt tot meer tevredenheid bij inwoners die bezwaarschriften indienen, ook als zij niet in het gelijk worden gesteld. Deze aanpak kan naar verwachting in 60 procent van de gevallen worden toegepast. Voor de overige 40 procent is de formele behandeling van toepassing.

De Rekenkamercommissie noemt in het rapport een aantal verbeterpunten in de wijze waarop de gemeente met bezwaren van inwoners omgaat. Naast het toepassen en borgen van de informele aanpak is dat de aanbeveling om als gemeentelijke organisatie te ‘leren’ van de in de bezwaren aangedragen punten. Door een goede interne samenwerking, gebruik te maken van ervaringen en te anticiperen op signalen van inwoners, kan de behandeling van bezwaren worden verbeterd en het aantal bezwaarschriften verminderd. Ook moet er duidelijkheid komen over de verschillende rollen die ambtenaren in dit proces spelen en noemt de Rekenkamercommissie het belangrijk dat ook naar het bezwaar wordt gekeken vanuit het belang van de bezwaarmaker. Verder beveelt de commissie een betere motivatie van besluiten aan. Daar gaat een duidelijke visie op klantgerichtheid aan vooraf, die mist de Rekenkamercommissie.

Het rapport van de Rekenkamer wordt donderdag 3 oktober besproken in de commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken/Financiën.

De Rekenkamercommissie ondersteunt de raad in zijn kaderstellende rol en controlerende taak.


Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: Gemeente De Ronde Venen

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Rekenkamercommissie pleit voor informele aanpak bij behandeling van bezwaren

Een meer informele manier van behandeling van bezwaren van inwoners, in plaats van het automatisch volgen van de formele procedure, leidt tot meer tevredenheid bij inwoners die een bezwaarschrift indienen. De Rekenkamercommissie De Ronde Venen adviseert de gemeente dan ook de ‘informele aanpak’ voortaan als uitgangspunt te nemen bij de … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: