De Baat (7e)

Cliënten tevreden over voorzieningen Wmo


Geplaatst op: 14 oktober 2010

Rondeveners met een aangepaste woning, hulp bij het huishouden of een andere Wmo-voorziening zijn daar doorgaans tevreden over. Dat geldt niet alleen voor de voorziening zelf, maar ook voor de gemeentelijke dienstverlening daaromheen. Deze conclusies komen naar voren uit het Klanttevredenheidsonderzoek Wmo 2010.

In De Ronde Venen is, net als in heel Nederland, de lokale overheid verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). In opdracht van de gemeente heeft Bureau Companen de tevredenheid over de Wmo-voorzieningen onderzocht. Bij deze enquête zijn ook de Wmo-raad en een klantenpanel betrokken geweest.

Uit het onderzoek bleek dat ongeveer 90 procent van de Wmo-cliënten zeer tevreden of ‘gewoon' tevreden is over de kwaliteit van de hulp bij het huishouden. Tussen de 90 en 95 procent is (zeer) tevreden over de gerealiseerde woningaanpassing of de verstrekte rolstoel of scootmobiel.
Minder goed scoort de vervoersvoorziening. Daarover is nog geen 60 procent tevreden. Vooral de lange wachttijden zijn een bron van ongenoegen. De gemeente heeft inmiddels maatregelen genomen om dit probleem te verhelpen door over te stappen op een andere vervoersmaatschappij.

Ook wat betreft de gemeentelijke afhandeling van Wmo-aanvragen is de tevredenheid groot. Voor verschillende onderdelen (de ontvangen informatie, hulp bij het uitkiezen van de voorzieningen, enzovoorts) konden de ondervraagden hun waardering aangeven. Op zes van de zeven onderdelen ligt de tevredenheidsscore boven de 92 procent.
Alleen voor het onderdeel ‘Uitleg mogelijkheid bezwaar' valt de waardering wat lager uit, hoewel nog steeds 71 procent daarover tevreden is. Met een gerichte aanpak wil de gemeente dit cijfer opkrikken. De Wmo-enquête van volgend jaar moet uitwijzen of de maatregelen effect hebben gehad.

Het volledige onderzoeksrapport is te bekijken via www.derondevenen.nl

Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: Gemeente De Ronde Venen

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Cliƫnten tevreden over voorzieningen Wmo

Rondeveners met een aangepaste woning, hulp bij het huishouden of een andere Wmo-voorziening zijn daar doorgaans tevreden over. Dat geldt niet alleen voor de voorziening zelf, maar ook voor de gemeentelijke dienstverlening daaromheen. Deze conclusies komen naar voren uit het Klanttevredenheidsonderzoek Wmo 2010. In De Ronde Venen is, net als … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: