Nissan JUKE: fris nieuw gezicht in de compacte klasse
AUTO BERSAN presenteert u vandaag de nieuwe Nissan Juke, een fris alternatief voor een traditionele sportieve hatchback. Alleen vandaag te bezichtigen op locatie. Het is de JUKE: een swingende, gestileerde compacte crossover: een mix van een stoere SUV en een sportauto en de kleine broer van de QASHQAI en de Murano. Het ontwerp stamt van de QAZANA conceptauto, die in 2009 is onthuld tijdens de Autosalon van Genève. De officiële introductie vindt plaats eind september.
In het kort
• Alternatief voor een sportieve hatchback
• Ontwikkeld op basis van de QAZANA conceptauto
• Nieuwe 1.6 DIG-T-turbomotor met directe benzine-injectie en 140 kW (190 pk)
• Twee- of vierwielaandrijving met ALL MODE 4x4i-systeem
• Tweede generatie XTRONIC CVT
• Geavanceerd bedienings- en informatiesysteem
• Ontworpen in Europa en Japan, verkoop wereldwijd
De Nissan JUKE is ontworpen door Nissan Design Europe (NDE) in Londen in samenwerking met Nissan Design Centre (NDC) in Japan. De designers hebben zich laten inspireren door het uiterlijk van een rallyauto, een strandbuggy en een motorfiets. De JUKE heeft daarbij volop het Nissan-DNA, zoals is te zien aan de achterlichten in de vorm van die van de 370Z. De JUKE biedt het beste van twee werelden. Hij is compact vanbuiten en vanbinnen toch verrassend ruim, robuust en dynamisch - en praktisch en speels tegelijk. Het is die smeltkroes van schijnbaar onverenigbare tegenstellingen dat de JUKE zo uniek maakt. Het is een crossover die zelfverzekerdheid en stijl uitstraalt. Eigenschappen die Nissan ook verwacht te zien bij de JUKE-kopers.
Uiterlijk
Het robuuste zit hem in SUV-kenmerken als de stoere wielen met brede banden, in de grote bodemvrijheid en in contrasterende wielkastranden. De onderzijde van de bumpers lijkt deel uit te maken van de bodemplaatbescherming (skidplates). Heel kenmerkend aan de voorzijde zijn de ronde openingen als luchtinlaat voor de motorruimte - een designoplossing die intern over de tong ging als het ‘wijnrek'.
De bovenzijde van de carrosserie schetst het beeld van een sportauto met een schuin geplaatste voorruit, een hoge taille, lage ramen en een coupéachtige, ver naar achteren doorgetrokken daklijn. Die indruk van een coupé wordt nog eens versterkt door de in de C-stijl weggewerkte ontgrendeling van de achterportieren. De luchtweerstand van de JUKE is, gezien het stoere voorkomen, verrassend laag met een waarde van 0,35 Cw. Daaraan draagt onder meer de in het dak geïntegreerde dakspoiler bij, waarvan de vorm is geperfectioneerd in de windtunnel.
De koplampen bestaan uit twee delen. Halverwege de motorkap zitten units met dagrijverlichting en richtingaanwijzers. Voor in het front hebben de lampen voor groot licht een plekje gekregen, daar waar bij rallyauto's uit de jaren zestig en zeventig de verstralers zaten. Omwille van een lage luchtweerstand bevinden de ruitenwissers in ruststand zich uit de wind achter de motorkaprand. De JUKE is leverbaar in negen kleuren, waaronder drie specifieke lakken voor dit model: Force Red, Haptic Blue en Machine Brown.
Motorfietstank
Het interieur straalt fun en sportiviteit uit. In de JUKE valt direct de glanzende, gekleurde middenconsole op. De vorm is afgekeken van de brandstoftank van een motorfiets. De portierbekleding is eveneens van glanzend materiaal en de deurgrepen doen denken aan de vinnen van een duiker. De zitpositie is als bij een SUV: hoog. Het dashboard en de bedieningselementen vertonen gelijkenis met die van een sportauto, onder meer door de dicht bij het stuurwiel geplaatste versnellingspook bovenop de ‘motorfietstank'. Die hoge console biedt trouwens ook steun aan de knieën bij sportief rijden.
Het instrumentarium zit onder een kap waarvan de vorm eveneens is afgekeken van een motorfietscockpit. Bij de versies met een start-/stopknop zwaaien bij het starten van de motor de wijzers eerst over de volledige schaalverdeling als een soort ‘systeemcheck', zoals dat ook het geval is bij het instrumentarium van de Nissan 370Z. Centraal op het dashboard is plek voor het geavanceerde informatie- en bedieningssysteem Nissan Dynamic Control System (NCDS).
Verder zijn er veel chromen details in de auto aangebracht, kwalitatief hoogwaardige materialen gebruikt en bekleding met contrasterende kleuren en opvallende structuren, zoals geperforeerd leer met rode accenten.
De JUKE is verrassend ruim en praktisch, wat blijkt uit een achterklep die royaal toegang geeft tot de veelzijdige bagageruimte (251 liter). De achterbank is twee delen (60:40) neer te klappen, waarmee de laadruimte groeit naar 830 liter. De rolhoes is bevestigd aan de achterklep, waardoor die omhoog gaat bij het openen van de klep. De hoofdruimte en beenruimte behoren bovendien tot de grootste in deze klasse en er zijn legio bergvakken om spullen uit het zicht op te bergen.
B-platform
De Nissan JUKE is gebaseerd op het B-platform van de Alliantie Renault-Nissan, een platform dat ook is gebruikt voor de Nissan Cube en de Nissan NOTE. De wielbasis bedraagt 2530 mm. Met zijn breedte van 1765 mm en hoogte van 1565 mm is de JUKE een stuk breder en ook lager dan de Cube en NOTE. In de lengte meet de JUKE 4135 mm.
De McPherson-wielophanging voor en de torsie-as achter zorgen samen met een nieuw ontwikkeld stijf subframe voor een stijf onderstel. Het resultaat is een stabiele wegligging, stilte en voldoende comfort. In combinatie met de grote wielen en de grote bodemvrijheid weet de JUKE zich perfect door de stadsjungle met drempels en pokdalig asfalt te begeven. Snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging is standaard.
Torque Vectoring System
De JUKE is de eerste auto in de compacte klasse die leverbaar is met een elektronisch aangestuurde vierwielaandrijving, een doorontwikkeling van Nissans ALL MODE 4x4i-systeem. De vierwielaangedreven versie heeft een multilink-achterwielophanging, zoals die ook wordt toegepast in de QASHQAI. Door een geïntegreerd Torque Vectoring System (TVS) verdeelt het vierwielaandrijfsysteem niet alleen de aandrijfkracht over de voor- en achterwielen (50:50), maar kan het ook de krachtsverdeling tussen het linker- en rechterachterwiel (0:100) variëren om de wegligging in bochten te verbeteren en onderstuur weg te filteren. TVS doet dat met behulp van elektrische koppelingen; één voor elk achterwiel. De elektronische regelunit van de ALL MODE 4x4i met TVS krijgt input van sensoren die onder meer de snelheid, de stuurhoek, de zijdelingse G-krachten en de rotatie van de auto om een denkbeeldige verticale as meten.
1.6 DIG-T-turbobenzinemotor
Bij de verkoopstart in de tweede helft van 2010 zijn vier motoren beschikbaar voor de JUKE: een diesel en drie benzineversies. De motoren beantwoorden elk aan de Euro5-emissienorm. De topuitvoering van de JUKE krijgt de primeur van de geheel nieuwe 1,6-liter benzinemotor met turbo, intercooler, variabele nokkenassen (twin VTC) en directe injectie DIG-T (Direct Injection Gasoline). Hij behoort tot de krachtigste in zijn klasse door een maximumvermogen van 140 kW (190 pk) en 240 Nm aan koppel. Dat zijn de prestaties van een 2,5-litermotor, maar in dit geval gaan die samen met het brandstofverbruik van bijvoorbeeld een 1,8 liter. Daarbij is het koppel zo'n 20 procent hoger dan bij een turbomotor met conventionele multipoint-brandstofinjectie. Een sterke reductie van interne wrijving en lichtere onderdelen dragen bij aan de efficiency en aan een trillings- en geluidsarme loop. De Nissan JUKE 1.6 DIG-T met voorwielaandrijving is voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak, de versie met ALL MODE 4x4i heeft standaard de nieuwe generatie van Nissans XTRONIC continu variabele transmissie (CVT), waarmee ook handmatig is te schakelen (zes versnellingen).
De tweede benzinemotor is een doorontwikkelde versie van de Nissan 1,6-liter krachtbron van de HR-generatie. Kenmerkend zijn het lage gewicht en de wrijvingsarme bediening van de zestien kleppen. De motor heeft een gewijzigd in- en uitlaatkanaal en variabele nokkenassen (twin VTC). Het is een van de eerste ter wereld met twee brandstofinjectoren per cilinder, wat de verbranding sterk verbetert. Hij levert nu 86 kW (117 pk) en dat is een winst van 6 procent. Het koppel komt nu op 157 Nm en het brandstofverbruik is met 5,6 procent gereduceerd. De JUKE 1.6 is er alleen met voorwielaandrijving, waarbij is te kiezen uit een handgeschakelde vijfversnellingsbak en de XTRONIC CVT.
Verder is er te kiezen voor een 81 kW (110 pk) sterke 1.5 dCi common-rail dieselmotor met een dieselpartikelfilter (roetfilter) met een brandstofinjector voor automatische geregelde naverbranding van opgehoopte roetdeeltjes. Een krachtbron die garant staat voor excellente souplesse dankzij het hoge koppel van 240 Nm bij 1.750 toeren per minuut en voor een laag brandstofverbruik en dito uitstoot. De diesel is alleen leverbaar in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak.
XTRONIC CVT
De nieuwe generatie van Nissans XTRONIC CVT is lichter, reageert sneller en reduceert tegelijk het verbruik door 30 procent minder interne wrijving en een breder bereik tussen de kleinste en grootste overbrengingsverhouding. De XTRONIC CVT in de JUKE 1.6 heeft een zeer lange eindoverbrenging (verhouding 7,3:1), dankzij een extra tandwieloverbrenging in de bak zelf. Ook heeft de CVT een flexibele lock-up en een efficiëntere oliepomp om het brandstofverbruik verder omlaag te brengen.
De XRONIC CVT in de topversie JUKE 1.6 DIG-T ALL MODE 4x4i is meer op sportief rijden afgestemd. Dat blijkt uit de mogelijkheid om handmatig te schakelen, waarbij korte overbrengingsverhoudingen zijn toegepast voor een pittige acceleratie. Bij beide versies van de CVT is te kiezen uit verschillende schakelkarakteristieken via het geavanceerde informatie en bedieningssysteem NCDS.
Nissan Dynamic Control System (NCDS)
De Nissan JUKE heeft een uitgebreide uitrusting met snufjes en extra's die passen bij zijn eigenzinnige status. Net als bij veel andere modellen van Nissan is te kiezen uit drie in luxe oplopende uitvoeringen: Visia, Acenta en Tekna. Standaard zijn onder meer airconditioning, elektrisch te bedienen ramen voor en achter, een in twee delen (60:40) neerklapbare achterbank, een radio/CD-speler, zes airbags en ESP. De Acenta biedt daarbovenop lichtmetalen 17-inchwielen, Bluetooth-connectie, USB-connectie, een met leer bekleed stuurwiel, automatische climate control, cruisecontrol en buitenspiegels in de kleur van de carrosserie.
Het meest opvallend bij de Acenta is echter het Nissan Dynamic Control System (NDCS). Via de touchscreen display zijn de verwarming en de ventilatie te regelen en ook het rijgedrag van de auto is te bepalen via instellingen als Normal, Sport en Eco. Afhankelijk van de gekozen functie zijn de schakelmomenten van de CVT, de weerstand van het stuur en zelfs de mate van airconditioning aan te passen. In de positie ECO werkt die airco minder krachtig om het verbruik laag te houden. Ook de werking van automatisch inschakelende koplampen en ruitenwissers is in te stellen met NDCS. Verder zijn het verbruik, de gemiddelde snelheid, het motorkoppel, de turbodruk en de brandstofverbruikshistorie weer te geven dan wel uit te lezen. Er is zelfs een G-krachtindicator aanwezig.
De topuitvoering Tekna is voorzien van het Nissan Connect System (NCS). Dit is een audio-, communicatie- en navigatiesysteem in één met een groot 5-inch kleurenscherm gekoppeld aan een achteruitrijcamera. Een systeem dat Nissan ook in de topversies van zijn andere modellen levert, zoals in de Murano en de QASHQAI.
Voor de JUKE is er te kiezen uit een grote lijst opties met onder meer Intelligent Key met een start-/stopknop, elektrisch inklapbare buitenspiegels, donkergetint privacy glass, diverse sportieve 17-inchwielen, een sportpedaalset (standaard op de 1.6 DIG-T) en lederen bekleding. Daarnaast zijn er veel accessoires waarmee de SUV-kenmerken of de sportieve accenten zijn te versterken. Het gaat dan om zaken als chromen spiegelkappen, winddeflectoren op de portieren, verlichte dorpels en een dakspoiler - juist omdat naar verwachting de kopers van deze crossover individualistisch van karakter zijn en hun auto graag personaliseren. Ook is er bijvoorbeeld een complete entertainmentset leverbaar voor de inzittenden achterin.
De Nissan JUKE zal worden geproduceerd in Japan en in de Nissan-fabriek in het Engelse Sunderland. De marktintroductie is in de tweede helft van 2010 gepland en de JUKE is leverbaar vanaf 18.900 euro incl. BTW/BPM.