Geen gemakkelijk weekend voor Kervin Bos
Van der Heijden motors Racingteam coureur Kervin Bos kende geen makkelijk weekend tijdens de vierde ronde voor het sterk bezette Internationale Deutsche Meistershaft (IDM). Plaats van handeling was het Duitse Grand Prix circuit "De Sachsenring", gelegen nabij Chemnitz in de voormalige DDR.
Het circuit was voor Kervin volledig nieuw en de Sachsenring is zeker geen gemakkelijke baan. Het circuit wordt tegen de klok in gereden en kent naast een stuk of 10 linkerbochten maar 3 rechterbochten. Daarnaast zitten er forse hoogteverschillen in de baan waardoor diverse bochten onoverzichtelijk zijn.
Tijdens de vrije trainingen op vrijdag werd de rijtijd voornamelijk benut voor het leren kennen van de baan en het vinden van een goede basisafstelling voor de trainingen van zaterdag. Naast die trainingen stond er zowel zaterdag als zondag een race op het programma.
In de eerste kwalificatietraining ging het eigenlijk wel naar behoren. Kervin pakte een 19e plaats direct achter Raymond Schouten die in die training een forse crash kende. In de middagtraining ging het niet helemaal naar wens en kon Kervin zijn tijd maar zeer marginaal verbeteren. Uiteindelijk restte een 23e startpositie.
Kervin over de trainingen:
"Ongelooflijk, wat is dit een moeilijk baantje. Ik ben meer aan het worstelen dan aan het racen. Nee, zonder gekheid, het is echt een moeilijke baan om hard op te gaan. Ik ben hier nooit eerder geweest en met al die, door de enorme hoogteverschillen, onoverzichtelijke linkerbochten is het ook niet gemakkelijk om het baantje snel echt goed te leren kennen. Een 23e startplaats is niet helemaal waar we voor komen maar met een goede start zie ik zeker wel mogelijkheden."
De start van de eerste race was ook goed en Kervin sloot vrij makkelijk aan bij de groep die uiteindelijk knokte om de plaatsen 5 tot en met 10. Helaas gleed in de vijfde ronde, bij het insturen van de laatste bocht, het voorwiel onder Kervin vandaan en de verder onschuldige schuiver betekende het einde van de race.
"Ik kon de groep eigenlijk redelijk makkelijk volgen en ben er van overtuigd dat ik dik in de top 10 had kunnen finishen. Ik weet nog niet goed hoe het gebeurde maar ineens gleed het voorwiel onder me uit en lag ik op de grond. De schade aan de motor viel op zich wel mee maar verder rijden zat er helaas niet meer in. Gelukkig hebben we nog een tweede race hier,"
aldus een verder goedgemutste Kervin.
Helaas werd de tweede race ook geen succes. Kervin was wederom goed weg en sloot ook deze keer aan bij de groep die direct achter de kopgroep ontstond. In ronde vijf werd Kervin uitgeremd door Steven Michels die de motor eigenlijk niet meer kon houden. Michels en Kervin raakten elkaar waarbij de uitlaat van Michels vol de kuip van Kervin's Yamaha ramde. De kuip was daar helaas niet tegen bestand en brak voor een gedeelte af waardoor Kervin moest opgeven. Ondanks de tegenvallende resultaten was Kervin niet ontevreden over de geboekte vooruitgang.
"We hebben gedurende het weekend voortdurend progressie gemaakt. De afstelling was zeker de tweede race goed voor elkaar en ik wilde gewoon lekker het gevecht aangaan. Jammer dat je dan door een ongelukkige samenloop van omstandigheden wordt uitgeschakeld maar dat is all in the game. Het kan niet altijd meezitten. Volgende week in Assen hebben we weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen,"
aldus Kervin.
Gerard Rike was dezelfde mening toegedaan:
"Het was geen makkelijk weekend maar we kregen de zaak wel op de rit. Jammer dat je het niet terug ziet in de uitslagen maar dat is racen. Soms zit het mee en dit weekend zat het voor wat de races betreft helaas tegen."
Aanstaande donderdag is al weer de eerste training op het circuit in Assen waar de ONK SS600 klasse als bijprogramma een wedstrijd zal rijden tijdens de 80e Dutch TT. Een week later volgen wederom twee ONK wedstrijden op het circuit van Oschersleben. Drukke dagen dus voor zowel coureur als technische staf om op beide evenementen weer optimaal voorbereidt aan de start te verschijnen.