Derde NK wedstrijd behaalt Van Rijn Racing een B-finale!
Het Eurocircuit was afgelopen zondag 20 juni gastheer voor de derde NK wedstrijd Rallyracing. Voor deze wedstrijd had het circuit een grote opknapbeurt gekregen, in het bijzonder het onverharde gedeelte. Van Rijn Racing had de SEAT Cordoba weer in optimale conditie gebracht voor deze ontmoeting. Er werd zelfs weer een heatoverwinning behaald en een 9e plaats algemeen. Maar het venijn zat hem in de staart...
Het weer zat mee, de zaterdag ervoor had het nog even geregend in Valkenswaard, maar de baan was droog. Dennis van Rijn startte weer met de vrije trainingen. Ditmaal kon hij drie keer trainen en het vernieuwde onverharde gedeelte goed verkennen. De eerste kwalificatiemanche verliep de start goed, alleen kon Van Rijn de koppositie niet pakken en moest met een 2e positie genoegen nemen. Met Thijs Heezen op de achterbumper werden de rondes afgelegd. Tot aan de laatste bocht, Van Rijn spinde en moest 2 posities prijsgeven.
De tweede manche moest er een betere tijd gezet gaan worden. Vanaf de vierde startpositie wist Dennis wederom een uitstekende start neer te zetten. Deze keer kon hij voor de eerste bocht een ruime voorsprong nemen op zijn achtervolgers. Zonder fouten te maken reed Van Rijn naar een heatoverwinning toe. Een achtste tijd werd behaald. Een goede startplaats voor de B-finale kwam in het bereik. De derde en beslissende manche was het weer Dennis die de koppositie in handen nam. In de derde ronde, bij het uitkomen van de chicane slipte de Cordoba even door wat zand dat op de baan lag. Heezen in een Ford Fiësta, was er als de kippen bij om hem in te halen. Wederom een 8e tijd in het klassement en een mooie tweede startpositie voor de B-finale.
In deze finale leek Dennis de beste papieren te hebben om deze te winnen. Met Heezen op de pole position en Veltman op rij drie had Van Rijn wel een paar goede tegenstanders om mee af te rekenen. Bij het groene licht was het ditmaal Veltman (Citroën C2) die een wereldstart kende. Maar voor de chicane was Dennis, die een fractie te laat weg was, hem al weer bij.
Veltman die scherp naar binnen stuurde om als eerste bij de bocht te zijn, dwingt Dennis om van zijn lijn te gaan. Om niet in de zandbak of muur te eindigen, kan Van Rijn niets anders doen dan zijn stuur recht te houden. Een aanrijding met de Citroën kan niet voorkomen worden. Gelukkig kon Van Rijn zijn weg vervolgen. De kans op een startbewijs voor de A-finale werd door deze actie om zeep geholpen. Het is Heezen die kan profiteren van dit ongelukkige incident en na een aanraking met de muur in het Blomqvist-straatje, waardoor de stuurinrichting van de Cordoba beschadigd raakte. Hierna kan Dennis geen vuist meer maken op de leider. Hij sluit de B-finale af met een 2e positie.
Echter na de finish blijken de voorwielen net buiten de spatborden te komen, wat er voor zorgde dat Van Rijn Racing teruggezet werd naar de 12e plaats algemeen. Mogelijk dat dit veroorzaakt zou kunnen zijn door het startincident en de touché met de muur enkele rondes later. Dergelijke beslissingen van een wedstrijdleiding horen bij de autosport. In plaats van 8 punten keerde het team met slechts 5 punten terug naar Mijdrecht. Met in het achterhoofd dat het anders had kunnen aflopen, gaat het team zich gereed maken voor de een na laatste wedstrijd op het Eurocircuit, welke op 18 juli wordt verreden. Meer foto's en filmpjes zijn terug te vinden op www.vanrijnracing.nl