Racingteam De Ronde Venen in het nieuw
Het nieuwe jaar is voor Racingteam De Ronde Venen goed begonnen. De leden van het team, Aris de Waal, Ivo Galekop en Karel Schrijvers hebben eind 2009 allen geïnvesteerd in nieuwe auto's. Met deze nieuwe raceauto's zijn zij dan ook alvast klaar voor de start van het nieuwe autoraceseizoen.
Autocross is de divisie van de autosport waar Racingteam De Ronde Venen aan mee doet. Autocross is in Nederland de instapklasse van de autosport. Zeker de klasse met de standaard auto's zoals bijvoorbeeld de Opel Kadett en Volkswagen Golf maken het mogelijk om met een minimaal budget aan de autocrosswedstrijden deel te nemen. Ook zijn er technisch niet al te veel aanpassingen aan de standaardauto nodig. Uiteraard dienen wel de veiligheidsreglementen te worden gevolgd, zoals dat er o.a. een goede rolkooi, gordels en benzinetank in de crossauto gemaakt moet zijn. De veiligheidsregels worden bepaald door de KNAF. De Koninklijk Nederlandse Autosport Federatie bepaalt niet alleen de eisen voor de crossauto maar ook voor de coureurs. De veiligheid van de rijder staat voorop bij alles. Zij moeten o.a een brandwerende overall aan, een goedgekeurde helm op en nog een aantal zaken om de veiligheidsrisico's te beperken.
De wedstrijden waar het team aan mee doet zijn in de thuisregio de wedstrijden van Abcoude en Zevenhoven. Ook aan de clubwedstrijden van de Autocrossvereniging RangPang in Lopik, Harmelen, Bodegraven, Nieuw Vennep, Scherpenzeel en Werkhoven wordt meegedaan. Naast dit programma doet Aris dit jaar weer mee aan het Nederlands Kampioenschap Autocross. Deze bestaat uit een programma van 6 wedstrijden georganiseerd door het gehele land. Dit jaar organiseert de RangPang ook een NK te Lopik, een thuiswedstrijd dus. Deze wordt gehouden op zaterdag 14 augustus. Ivo en Karel doen dit jaar, naast de regio- en clubwedstrijden, mee aan het Europokal kampioenschap. Dit zijn in totaal 6 wedstrijden georganiseerd in Nederland, België en Duitsland. Dus ook het jaar 2010 heeft voor ons Racingteam weer een druk programma.
2010 is het vijftiende jaar dat Aris de Waal aan de autocrosswedstrijden deelneemt. In 1995 begonnen met een Opel D-Kadett in de standaard 1400cc klasse, daarna een Volkswagen Sirocco in de bengerklasse. Vervolgens een Volkswagen Kever in de Sport 1600cc. Nu inmiddels al weer een aantal jaren in een Sprinter. Deze Sprinter bestaat uit een buizenframe met een Renault versnellingsbak en een Ford 2000cc 16v motor. Uiteraard ook speciale Proflex schokbrekers en veren om de snelheid toch op de baan te krijgen. Het totaal gewicht van de crossauto is slechts 520kg. Met een vermogen van 250pk betekend dat de Sprinter een betere gewicht/pk verhouding heeft dan een Porsche of Ferrari. In niets lijkt deze Sprinter dan ook meer op de techniek van een standaardauto. Trouwens, daarmee ook niet meer wat het budget betreft. Het is een buizenframe gemaakt voor snelheid, een raceauto gemaakt voor het rijden offroad, dus op de bekende klei of zand autocross circuits.
Ivo Galekop van het Team is de coureur in de keverklasse. De naam van deze klasse verraadt al het type auto. De Volkswagen Kever is aangepast naar de eisen van deze KNAF klasse. Een kale bodem met een verlaagd dak en een sterke versnellingsbak met een potente motor moet Ivo naar het podium brengen. Wéér naar het podium daar Ivo afgelopen jaar de regio autocrosswedstrijd van Abcoude heeft gewonnen, dus Ivo moet dit jaar de titel verdedigen. Daarnaast wil hij ook graag op de wedstrijden van de Europokal vooraan rijden. Hiervoor is deze winter een geheel nieuwe kever opgebouwd. E.a volgens de laatste modificaties. De motor die Ivo heeft gemonteerd is een Honda 1600cc met ca. 200 pk. Ook deze nieuwe crossauto zal dus best vooruit gaan.
De derde coureur Karel Schrijvers gaat dit jaar in de Superstandaard klasse rijden. Deze 2 wiel aangedreven klasse heeft betreffende de motor en versnellingsbak een redelijk vrij gelaten technisch reglement . Een standaardmodel auto mag voorzien worden van een dikke motor, maar deze moet net als de versnellingsbak wel bij het type auto passen dus ooit standaard in dit model geleverd zijn. Karel's nieuwe auto is een Honda Civic type R. De 2000cc Honda motor is opgevoerd naar ca 245pk, terwijl de standaard versnellingsbak is uitgerust met een sper en een kortere overbrenging. Ook de standaard schokbrekers zijn vervangen door stevige exemplaren van Proflex. Dit zal Karel's racekanon voor de klasse 2 op de Europokal moeten worden.
De eerste clubwedstrijd van 2010 is de Koninginnecross in Bodegraven. Dit is vrijdag 30 april. Deze wedstrijd word gereden op het terrein aan de Burgemeester Cremersingel. Als vanouds belooft dit weer een dag vol spektakel te worden. Niet alleen Racingteam De Ronde Venen heeft namelijk zijn wagenpark vernieuwd, vele andere coureurs hebben of ook geïnvesteerd in nieuwe auto's of de oude auto's opgefrist en verbeterd. De sportieve strijd op de mooie kleibaan van Bodegraven zal dan weer het verschil tussen goed en beter bepalen. Het is voor de coureurs de eerste kans om punten te scoren voor het jaarklassement. Spannende wedstrijden zijn dan ook gegarandeerd.
Voor meer informatie over Racingteam De Ronde Venen is ook de website www.racingteam-drv.nl gemaakt. De website met meer informatie over de rijders, de techniek en het wedstrijdprogramma. Ook op hyves via www.racingteam-drv.hyves.nl
Uiteraard willen wij alle sponsors bedanken die het ook dit jaar weer mogelijk maken om aan de autosport deel te nemen. Dit zijn o.a.: Intermat keukens, tegels en badkamers, Verhoef Infra, Strix Lease Service, Volkswagen Maas Nieuwkoop, Dirk Stam ijzerhandel, Leuvass Assurantiën, Edo accountants, Overduin tegelwerken en containers, Omefa Nieuwkoop, Walraven, Schadenet Mijdrecht, Aparts Automaterialen, d'Hersigny textiles, Fronik en Cor van der Toorn.