Van Rijn Racing laat visitekaartje achter in België
Na de winterstop van ruim vier maanden, maakte het team zich op voor zijn eerste wedstrijd in 2010. Op zondag 7 maart kon Van Rijn Racing zich meten met de concurrentie op het Duivelsbergcircuit in Maasmechelen (B). Het werk wat door het team verzet is afgelopen winter zou beloond gaan worden! De techniek liet Van Rijn ditmaal niet in de steek en de gedane aanpassingen aan de rallyrace wagen wierpen zijn vruchten af. Elke manche werd de start gewonnen en er werd zelfs een 4e tijd geklokt in de eerste heat!
Voordat de wedstrijd zou beginnen, was er gelegenheid om te trainen. Dit maal mocht er meerdere malen gereden worden in de vrije training dan gewoonlijk. Deze mogelijkheid werd door het team optimaal benut. Al had het team eerder in Mijdrecht getest, was het toch weer even ‘wennen' aan het echte circuit werk. Het team besloot na de trainingen over te gaan op ander type band. Dit bleek een juiste keuze. Toch kwam Dennis nog een paar seconden tekort in de kwalificatie, wat resulteerde in een 4e startplaats in de eerste heat.
De eerste manche moest Van Rijn aan de buitenkant starten, maar bij het doven van de rode lichten was de Cordoba als eerste weg! Een klein gaatje werd gelaten in de eerste bocht. Dit werd benut door Remans, die zijn Fiësta binnendoor stak en zo de koppositie overname. Vervolgens werd de tweede plaats niet meer afgestaan door Dennis van Rijn. Er werd een knappe vierde tijd gezet. Op dat moment was Van Rijn de beste Nederlander in het klassement. Een grote stap richting de finales was gezet.
Na de nodige controles aan de auto in de service tent, was de Cordoba weer gereed om de strijd aan te gaan in de tweede manche. Doordat er een vierde plaats in de eerste manche was behaald, moest Dennis rijden tegen een paar sterke tegenstanders. Ook deze hadden het nakijken met de start. Met enkele meters voorsprong nam Dennis meteen de jokerlap, een alternatief stuk circuit wat elke deelnemer eenmaal moet afleggen. Meteen kon de Cordoba op de achterbumper worden gezet van de Belg Vleesschouwers. Deze verslikte zich net voor het opgaan van de Duivelsberg en kwam dwars voor de SEAT te staan. Enkele kostbare secondes gingen verloren, omdat Dennis van de ideale racelijn moest wijken. De tijd kon niet verbeterd worden en een achtste plaats was zijn deel. Wel werd er al een startbewijs bemachtigd voor minimaal de B-finale.
Het serviceteam deed zijn werk en zette de wagen op scherp voor de derde en laatste kwalificatieheat. Wederom was de start weer geweldig en gaf Dennis zijn concurrentie het nakijken. Maar in de eerste ronde kwam de Cordoba in een verkeerd spoor terecht op de Duivelsberg, dit zorgde ervoor dat Van Rijn bijna in de grindbak belandde. Maar Dennis kon de Cordoba tijdig corrigeren. Het doel om een nog scherpere tijd te zetten, was hierdoor een moeilijkere opgave geworden. Toch kon er een achtste tijd genoteerd worden en kwalificeerde Dennis zich hiermee op een tweede startrij voor de B-finale.
Vanaf de tweede lijn in de finale ging de Cordoba er weer als een speer vandoor. Even leek het erop dat Van Rijn als derde de eerste bocht uit zou komen. Maar Dennis vond nog een gaatje en kon aanhaken op de bumper van de kampioen van 2009. Van de Branden en Van Rijn konden een gat slaan en gaven dit niet meer uit handen. Helaas voor Dennis duurde de finale, welke over 6 rondes gaan, net iets te lang. De motor van de Cordoba begon te haperen en het vermogen viel weg. Een stunt om de B-finale te winnen kon het team vergeten. De wagen haperde zelfs zo erg dat de tweede plaats niet behouden kon worden. De wedstrijddag werd besloten met een elfde positie in het Divisie 1A klassement. Een zevende plaats algemeen had verdiend geweest, maar het is een mechanische sport.
Het team heeft tijdens de eerste wedstrijd van het jaar uitstekend gepresteerd en zijn visite kaartje afgegeven. De technische tegenslagen van vorig seizoen lijken te zijn opgelost, de gehele wedstrijddag is er een geen aandrijfas vervangen. 11 april gaat het Nederlands Kampioenschap weer beginnen, op het Eurocircuit te Valkenswaard. Daar gaat het team weer zijn best doen om deze stijgende lijn voort te zetten! Mogelijk dat men daar een directe plaatsing in de A-finale kan scoren.
Op www.vanrijnracing.nl vindt u het laatste nieuws en foto's!