Vanaf 1 januari 2010 is het voor inwoners van De Ronde Venen in principe niet meer nodig om akten van de burgerlijke stand op te vragen bij aangifte van een huwelijk of partnerschap in deze gemeente. Ambtenaren van de Burgerlijke Stand zullen vanaf 1 januari via de Gemeentelijke Ba-sis Administratie (GBA) controleren of iemand huwelijksbevoegd is.
Door de procedure van aangifte van een huwelijk en registratie van een partnerschap te vereenvoudi-gen, loopt De Ronde Venen vooruit op een wetsvoorstel dat momenteel door het ministerie van Justitie wordt voorbereid. De gemeente vindt het, samen met veel andere Nederlandse gemeenten, belangrijk dat er kritisch naar procedures wordt gekeken en daar waar mogelijk wordt vereenvoudigd en heeft daarom nu al tot deze maatregel besloten.
Daarom geldt vanaf komend jaar dat als partners staan ingeschreven in gemeente De Ronde Venen en trouwen in deze gemeente, raadpleging van de Gemeentelijke Basisadministratie voldoende is om te beoordelen of ze huwelijksbevoegd zijn. Akten van de burgerlijke stand en uittreksels uit de GBA zijn niet nodig. Inwoners van andere gemeenten die in de gemeente De Ronde Venen huwelijksaangifte doen, dienen voor de ondertrouw een uitgebreid uittreksel van de GBA mee te nemen. Uittreksels van de burgerlijke stand zijn niet nodig.
Als partners in gemeente De Ronde Venen staan ingeschreven en daar huwelijksaangifte doen maar elders trouwen, dienen zij een uitgebreid uittreksel GBA en een uittreksel van de akte van huwelijksaan-gifte mee te nemen voor de huwelijksgemeente.. In alle gevallen dienen de aanstaande echtelieden een Verklaring van Burgerlijke Staat in te vullen en te ondertekenen.
Voor de akte van huwelijksaangifte en het uitgebreide uittreksel GBA worden kosten in rekening ge-bracht, zogenaamde leges.
Als de ambtenaar van de burgerlijke stand twijfelt aan de inhoud van het uittreksel van de GBA, mag hij het bruidspaar vragen om met aanvullende akten van de burgerlijke stand te komen.