De gemeente De Ronde Venen beschikt sinds kort over een meldpunt administratieve lastenverlichting. Inwoners en bedrijfsleven kunnen suggesties doen en meldingen indienen over gemeentelijke regels die hen veel tijd en geld kosten en ergernis opleveren. De gemeente bekijkt vervolgens of regels kunnen worden vereenvoudigd of zelfs afgeschaft.
Op landelijk en gemeentelijk niveau is kwaliteit en doelmatigheid van regelgeving en dienstverlening een belangrijk onderwerp op de politieke agenda. Vanuit andere overheden bestaat de nodige regelgeving, waar de gemeente minder of geen invloed op uit kan oefenen. Ook de gemeente wil een actieve bijdrage leveren aan het verminderen van de administratieve lasten voor bedrijfsleven en inwoners. Voorbeelden daarbij zijn het verlengen van de geldigheidsduur (van 4 jaar naar onbepaalde tijd) voor de “Speelautomatenvergunning”, gedeeltelijke afschaffing van de “Reclamevergunning” en een gedeeltelijke vrijstelling voor het “Verbod geluidshinder”.
De gemeente vraagt hierbij ook uw hulp, aangezien u in de praktijk vaak betrokken bent bij de werking van deze regelgeving of procedures. Het meldpunt kan gebruikt worden voor meldingen of suggesties die te maken hebben met gemeentelijke regelgeving, gemeentelijke procedures en betere dienstverlening. Tevens wordt er verwezen naar de websites ‘www.lastvandeoverheid.nl’ en ‘www.administratievelasten.nl’, waar meldingen over landelijke en ook gemeentelijke regelgeving gedaan kunnen worden.
Heeft u een melding of suggestie? Stuur een e-mail naar info@derondevenen.nl, met als onderwerp: “meldpunt administratieve lastenverlichting”. De gemeente zal de melding of suggestie onderzoeken op haalbaarheid en u op de hoogte houden van de afhandeling. Een melding of suggestie dient in ieder geval de volgende informatie te bevatten:
- Over welke regelgeving of procedure wilt u iets melden?
- Wat zijn uw ervaringen met deze regelgeving of procedure?
- Wat zou er volgens u moeten veranderen?
- Uw geslacht, naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en uw e-mailadres.