Zondag 19 juli was Van Rijn Racing weer present op het Eurocircuit. De vierde ontmoeting voor het NK Rallyracing stond op de kalender voor het team uit Mijdrecht. Ditmaal reed de pechduivel niet mee! De techniek liet Dennis van Rijn niet in de steek en zorgde ervoor dat de SEAT Cordoba al zijn manches finishte. De monteurs hadden niet veel herstel werk aan de wagen en hadden daarom tijd om de auto steeds een stukje beter aan de start te laten verschijnen. En met resultaat, een mooie startplek voor de B-finale werd veroverd. Onder zuidelijk zonnetje, konden de gasten van Van Rijn Racing, waaronder enkele sponsoren zien hoe het team te werk ging.
De eerste manche mocht van Rijn starten vanaf de pole-position. Samen met Deelen was Dennis als eerste bij de bocht. Van Rijn zat aan de binnenkant, maar bij het insturen verloor de achterkant grip. Hierdoor gleed de wagen als het ware dwars de bocht in, door vol gas te geven kreeg hij de auto weer recht. Wel was de kans op de eerste positie verkeken. De tweede plek werd met succes behouden, ondanks het aandringen van de nummer drie Chalmet. Na 4 rondes stond er een 13e tijd op de klokken. Niet slecht, maar de jacht op verbetering van de tijden was geopend.
Na de eerste manche vanaf de pole vertrokken te zijn, moest Dennis van Rijn nu starten vanaf plek 5. Geheel aan de buitenzijde van de startlijn. Maar na het doven van de lichten, kwam de Cordoba als een speer van zijn plek en veroverde een derde plaats bij het ingaan van de eerste bocht. Op plaats twee reed van de Warrenburg in de Toyota Yaris. Na een paar speldenprikjes gegeven te hebben om hem voorbij te steken, lukte het in de derde ronde eindelijk. Bij het aanstormen op de chicane ging Dennis hem buitenom (!) voorbij. Niemand had verwacht en enkele stemmen in het publiek dachten ze even dat het mis zou gaan, gezien er een muur gevaarlijk dichtbij kwam. De volgende ronde kon meteen een gat van ruim 2 seconde geslagen worden, dit resulteerde in een 11e tijd.
De derde manche eindigde van Rijn wederom weer als 2e in de heat. Dit keer zat van der Eijk met de Mini in de achtervolging. Deze kon geen vuist maken en hij had het nakijken. Enkel door een keer mis geschakeld te hebben op het onverharde gedeelte van het circuit, kwam van der Eijk even gevaarlijk dichtbij. Weer kon Dennis zijn tijd verbeteren en een tiende tijd werd behaald. Alle manches waren uitgereden en het team had, gezien de laatste wedstrijden, een klein feestje te vieren.
Zonder zorgen kon de B-finale gestart worden. Vanaf de middelste rij mocht er gestart worden door van Rijn. Deze keer kwam de SEAT Cordoba niet zo goed van zijn plek als eerder deze dag. Maar er ontstond een gat aan de buitenzijde van de baan doordat Theunisse, ook in een Yaris, inhield. Zo vlug mogelijk ging Dennis weer naar de binnenzijde van de bocht, om een zo goed mogelijke positie te veroveren.
Helaas, waar de techniek ditmaal niet de boosdoener was, kreeg Dennis een ferme tik op zijn rechterachterwiel. De wagen spinde en kwam vervolgens in aanraking met de muur. Door de tik op het achterwiel was de ophanging dusdanig beschadigd dat verder rijden niet mogelijk was. Einde wedstrijd. Uiteindelijk dus 14 plaats algemeen. Bij de aanraking met de muur was de voor- en achterzijde van de auto flink beschadigd. Komende dagen wordt de schade verder opgenomen en kan het team weer aan de slag.
Helaas kon het team de dag niet in stijl afsluiten. Aan het werk van het team heeft het niet gelegen. Van Rijn Racing is weer “back on track”.
Het team en coureur hebben aan hun sponsoren, gasten en publiek kunnen laten zien wat racen is. De mooie inhaalacties en felle gevechten met de tegenstanders geven weer, waartoe het team in staat kan zijn. De volgende en laatste wedstrijd voor het NK zijn op 22 en 23 augustus tijdens het Eurocircuit Powerrr festival. Van Rijn Racing gaat weer vooruit!
Geplaatst op: 21 juli 2009