Ondernemers in het Groene Hart zijn in het algemeen goed te spreken over ondernemen in dit gebied. Een meerderheid vindt dat je er goed kunt ondernemen, dat het een vitaal gebied is en dat de nabijheid van grote steden het aantrekkelijk maakt om er te ondernemen.
Dit blijkt uit een onderzoek naar het imago van het Groene Hart onder 2800 mensen, van wie ruim 900 inwoners en 625 ondernemers in het Groene Hart, en een kleine 1300 bewoners van de grote steden rondom het Groene Hart. Het onderzoek ligt aan de basis van een campagne, die van het Groene Hart een sterk merk moet maken. De campagne is een initiatief van de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht en valt onder het zogeheten Uitvoeringsprogramma Groene Hart. De KvK Midden-Nederland ondersteunt de campagne en heeft bijgedragen aan het onderzoek.
Van de bevraagde ondernemers vindt 31% dat het open gebied het aantrekkelijk maakt om te ondernemen in het Groene Hart; 51% staat daar neutraal tegenover en 18% vindt van niet. De meerderheid reageert neutraal op de stelling dat de regelgeving het moeilijker maakt om in het Groene Hart te ondernemen. 30% vindt dat de regelgeving in het Groene Hart het moeilijker maakt om in het Groene Hart te ondernemen en 16% vindt dat niet.
Meer dan de helft van de bevraagde ondernemers reageert neutraal op de stelling dat het Groene Hart de ondernemer potentieel en kansen biedt die niet worden benut. 20% vindt dat dit potentieel nauwelijks wordt benut; 14% vindt dat niet.
De nabijheid van de grote steden vindt een meerderheid van de respondenten uit de bedrijven een aantrekkelijk pluspunt. De ondernemers vinden het Groene Hart een vitaal gebied.
In de Kamerkrant van juli, die morgen (1 juli) verschijnt, doet de KvK Midden-Nederland verslag van de Groene Hart campagne.