Van Rijn Racing behaald 10e plaats in eerste NK wedstrijd!
Afgelopen zondag, 19 april, was de start van de eerste NK wedstrijd rallyracing 2009. Waar gebruikelijk de concurrentie de andere deelnemers zijn, was het ditmaal de baan de grootste tegenstander. Grote gaten in het onverharde gedeelte van de baan was de oorzaak van een uitvalbeurt in de 2e manche en technische problemen aan het onderstel. De touchés met andere rallyrace wagens tijdens de starts, was hierbij te verwaarlozen. Wederom braken er aandrijfassen.
Bij aanvang van de trainingen lag het Eurocircuit er nog mooi en strak bij, zo ook het onverharde gedeelte. Maar naarmate training vorderde ontstonden er weer grote gaten in dát gedeelte van de baan. De SEAT Cordoba, met aan het stuur Dennis van Rijn, kreeg het zwaar te verduren. Het materiaal hield zich goed. Ondanks een tik op het voorwiel tijdens de start bij het ingaan van de eerste bocht. Van Rijn kon de Cordoba er niet met de gewenste snelheid door de onverharde ondergrond heen sturen. Een 11e plaats algemeen was het resultaat.
Na een uitvoerige controle van de monteurs, kon de 2e manche worden gestart. Van Rijn mocht starten vanaf pole. Iets wat redelijk gunstig uitpakte. Na wat start gedrang in de eerste bocht, kwam de Cordoba als 2e uit de eerste bocht. De nummer een was niet bij te halen, dus de 2e plaats in de heat verdedigen was op dat moment de beste optie. Hetgeen lukte, alleen twee gebroken aandrijfassen in het onverhard, zorgde voor een vroegtijdig einde. Dit had wel eens de beste tijd van de dag voor Van Rijn Racing kunnen worden.
Veel werk weer voor het team monteurs. Snel en vakkundig wisselden de mannen de aandrijfassen. Na overleg tussen coureur en team, werd er besloten om geen risico's te nemen in de 3e manche. Uitrijden en het zetten van een tijd was het uitgangspunt, om zo een finale plaats te verzekeren.
In de B-finale mocht van Rijn vanaf de tweede rij starten. De start ging redelijk goed, al kon van Rijn zich niet in de top melden. Na enkele rondes gereden te hebben, brak er een schakelkabel bij het uitkomen van de chicane. De versnellingsbak kon niet meer bediend worden vanuit de cockpit! Twee bochten verder was er een crash van andere finalisten, wat zorgde voor code rood. De wedstrijd zou herstart gaan worden.
Bij de komende herstart van de B-finale, zouden er enkele concurrenten ontbreken. Het team had geen tijd genoeg om de schakelkabel te vervangen. Dus voor de punten deed van Rijn toch mee aan de herstart. Direct na de herstart stuurde Dennis zijn wagen de pits in. Door toch te starten en het ontbreken van de andere deelnemers, pakte van Rijn de 10 plaats algemeen! Tactisch een goede beslissing geweest.
De eerste top 10 finish heeft het team te pakken, alleen niet op de manier zoals ze het graag zouden willen. Maar ook rallyracing blijft een mechanische sport. Door snel en tactisch te handelen heeft het team meer punten binnen gehaald, dan was voorzien!