Honda één van de sterkst groeiende automerken in 2008


Geplaatst op: 13 maart 2009
Economische tegenwind of niet, voor Honda Nederland kan 2008 niet meer stuk. De autofabrikant kan terugkijken op een uitstekend jaar waarin het in Nederland zijn verkoopcijfers enorm zag toenemen. Het aantal verkopen steeg met bijna 46 procent en dat maakt Honda één van de sterkst groeiende automerken in 2008.

In 2008 verkocht Honda maar liefst 8.516 auto’s, goed voor een marktaandeel van 1,7 procent. Het jaar ervoor bedroeg het marktaandeel 1,2 procent. Een forse stijging die voor een belangrijk deel mag worden toegeschreven aan de populaire Civic-range. Vooral de Civic Hybrid was zeer succesvol. Tot en met juni vorig jaar was dit model zelfs de best verkochte hybride van Nederland en dat heeft er mede toe bijgedragen dat de verkoop steeg van 1.025 eenheden in 2007 naar 4.949 eenheden in 2008.

En de Civic Hybrid is nog maar het begin. Honda is wereldwijd één van de groenste merken en richt zich in de nabije toekomst nog nadrukkelijker op hybridemodellen. Zo presenteerde het automerk onlangs de nieuwe Insight en CR-Z. Beide modellen verschijnen dit jaar op de markt en vormen straks belangrijke pijlers onder het hybridegamma van Honda. In de loop van 2010 komt ook de Honda Jazz als hybride uitvoering beschikbaar.

Belastingvoordelen
Van de Civic-range steeg de verkoop van 2.795 eenheden in 2007 naar maar liefst 6.059 eenheden in 2008. Honda-rijders profiteren optimaal van de belastingvoordelen die de overheid toekent aan schone en zuinige auto’s, zoals lage wegenbelasting en bijtelling. Voor de Civic Hybrid geldt bijvoorbeeld volledige BPM vrijstelling en een bijtelling van slechts 14 procent. Net als dit model hebben ook de Civic vijfdeurs met 1.4-benzinemotor (100 pk) en de Civic Type S driedeurs met 1.4-benzinemotor (100 pk) een A-label en 20 % bijtelling.

Nog een perfect voorbeeld van een zuinige, schone auto is de nieuwe Honda Jazz. Deze ruime gezinsauto beschikt over zeer zuinige i-VTEC-motoren met een CO2-uitstoot vanaf 125 g/km. De Jazz valt onder het B-label en heeft ook een bijtelling van 20%.

Milieu
Van alle verkochte Honda’s heeft 67,5 procent het groene A-label. Daaruit blijkt maar weer eens hoezeer het automerk zich betrokken voelt bij het milieu. Honda acht zich medeverantwoordelijk voor het behoud van het milieu en zet zich daarom op alle fronten in om hier aan bij te dragen. Bij alle initiatieven stelt Honda het milieu centraal.

Dat dit geen vrijblijvende kwestie is, blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat Honda als een van de eerste autofabrikanten wil voldoen aan de nieuwe CO2-emissienorm van 120 g/km, die in 2012 ingaat. Om dit te realiseren, wil Honda dat op korte termijn wereldwijd één op de tien verkochte Honda’s is voorzien van hybrideaandrijving.

Honda bewijst ook dat bij de productie van auto’s CO2-reductie mogelijk is. Zo is de nieuwe Honda-fabriek in Yorii (Japan) voorzien van de nieuwste besturingssystemen om het stroomverbruik te drukken. En door energie terug te winnen tijdens de productie, heeft de nieuwe fabriek 30 procent minder energie per gebouwde auto nodig dan de bestaande productielocatie in Sayama.

Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: Autobedrijf van Nieuwkerk

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Honda één van de sterkst groeiende automerken in 2008

Economische tegenwind of niet, voor Honda Nederland kan 2008 niet meer stuk. De autofabrikant kan terugkijken op een uitstekend jaar waarin het in Nederland zijn verkoopcijfers enorm zag toenemen. Het aantal verkopen steeg met bijna 46 procent en dat maakt Honda één van de sterkst groeiende automerken in 2008. In … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: