Inwoners aan zet in De Ronde Venen
Geplaatst op: 23 oktober 2008
De gemeente De Ronde Venen breidt de contactmogelijkheden met inwoners uit. Vanaf dinsdag 28 oktober biedt de gemeentelijke website een instrument om het tweerichtingsverkeer tussen inwoners en gemeente ook digitaal te stimuleren. Onder de noemer ‘Inwoners AanZet’ op de website, kunnen inwoners op eigen initiatief ideeën of plannen indienen, reageren op een stelling of hun mening geven over uiteenlopende onderwerpen of beleidsplannen. De naam Inwoners AanZet geeft enerzijds weer dat de inwoners hier aan zet zijn en anderzijds dat zij via de site de aanzet kunnen geven tot nieuwe ontwikkelingen.
Al langer is de gemeente De Ronde Venen bezig om inwoners actief te betrekken bij gemeentelijke on-derwerpen. Achterliggende gedachte is om optimaal gebruik te maken van elkaars ideeën en inbreng. Naast de traditionele inspraakmogelijkheden, vinden er bijvoorbeeld regelmatig inloopavonden of inwo-nersbijeenkomsten plaats en zijn de gespreksmogelijkheden met gemeenteraadsleden uitgebreid. Op die manier kunnen inwoners in een vroegtijdig stadium van de planontwikkeling meepraten over bepaal-de onderwerpen en problemen of hun voorkeur aangeven voor bepaalde oplossingen. Zo is bijvoorbeeld in september voor de tweede keer ‘Zeg je zegje’ georganiseerd waarin inwoners met raadsleden kunnen praten. En heeft onlangs een inloopavond over het sluipverkeer in het plassengebied in Vinkeveen plaatsgevonden. Voordat de gemeente verschillende maatregelen presenteert, is er op die avond eerst samen met inwoners gekeken naar de problematiek en gesproken over de bestemming van het gebied.
Naast het betrekken van inwoners, werkt de gemeente De Ronde Venen ook continu aan een betere dienstverlening. Zo hanteert de gemeente De Ronde Venen al sinds 2006 servicenormen. Dit zijn con-crete beloften aan inwoners, bedrijven of instellingen over de gemeentelijke dienstverlening.
Op dinsdag 28 oktober presenteert wethouder Ingrid Lambregts (Bestuurlijke vernieuwing en Communi-catie & Dienstverlening) alle servicenormen die de gemeente hanteert. De in totaal 85 servicenormen komen voort uit het meer inwonergericht maken van de gemeentelijke werkprocessen. De servicenor-men worden gepresenteerd in de centrale hal van het gemeentehuis en zijn ook gebundeld in een hand-zaam boekje, die bezoekers gratis kunnen meenemen.
Tegelijkertijd lanceert wethouder Lambregts het website-onderdeel Inwoners AanZet. Naast het bevor-deren van het rechtstreekse contact met de inwoners, vormt het website-onderdeel Inwoners AanZet een extra mogelijkheid om inwoners te betrekken. De website biedt inwoners een laagdrempelige ingang om hun plannen voor te leggen of hun mening te geven. De gemeente zorgt er daarna voor dat de in-formatie bij de juiste afdeling terecht komt en de reacties verwerkt worden.
Al langer is de gemeente De Ronde Venen bezig om inwoners actief te betrekken bij gemeentelijke on-derwerpen. Achterliggende gedachte is om optimaal gebruik te maken van elkaars ideeën en inbreng. Naast de traditionele inspraakmogelijkheden, vinden er bijvoorbeeld regelmatig inloopavonden of inwo-nersbijeenkomsten plaats en zijn de gespreksmogelijkheden met gemeenteraadsleden uitgebreid. Op die manier kunnen inwoners in een vroegtijdig stadium van de planontwikkeling meepraten over bepaal-de onderwerpen en problemen of hun voorkeur aangeven voor bepaalde oplossingen. Zo is bijvoorbeeld in september voor de tweede keer ‘Zeg je zegje’ georganiseerd waarin inwoners met raadsleden kunnen praten. En heeft onlangs een inloopavond over het sluipverkeer in het plassengebied in Vinkeveen plaatsgevonden. Voordat de gemeente verschillende maatregelen presenteert, is er op die avond eerst samen met inwoners gekeken naar de problematiek en gesproken over de bestemming van het gebied.
Naast het betrekken van inwoners, werkt de gemeente De Ronde Venen ook continu aan een betere dienstverlening. Zo hanteert de gemeente De Ronde Venen al sinds 2006 servicenormen. Dit zijn con-crete beloften aan inwoners, bedrijven of instellingen over de gemeentelijke dienstverlening.
Op dinsdag 28 oktober presenteert wethouder Ingrid Lambregts (Bestuurlijke vernieuwing en Communi-catie & Dienstverlening) alle servicenormen die de gemeente hanteert. De in totaal 85 servicenormen komen voort uit het meer inwonergericht maken van de gemeentelijke werkprocessen. De servicenor-men worden gepresenteerd in de centrale hal van het gemeentehuis en zijn ook gebundeld in een hand-zaam boekje, die bezoekers gratis kunnen meenemen.
Tegelijkertijd lanceert wethouder Lambregts het website-onderdeel Inwoners AanZet. Naast het bevor-deren van het rechtstreekse contact met de inwoners, vormt het website-onderdeel Inwoners AanZet een extra mogelijkheid om inwoners te betrekken. De website biedt inwoners een laagdrempelige ingang om hun plannen voor te leggen of hun mening te geven. De gemeente zorgt er daarna voor dat de in-formatie bij de juiste afdeling terecht komt en de reacties verwerkt worden.