Eerste Europese wedstrijd met meer dan 10.000 bezoekers!
Een Europees weekend begint al op vrijdag, met inschrijven en een technische keuring van de auto. Als dan het administratieve en technische gebeurt is kan men zich op maken voor de zaterdag. Op zaterdag wordt er begonnen met 2 vrije trainingen. Met nieuwe banden onder de SEAT Cordoba, begon Dennis van Rijn aan de vrije trainingen. Deze verliepen erg goed, de juiste set-up was snel gevonden en de Cordoba stond klaar voor de verplichte kwalificatie. In de kwalificatie training worden er 3 rondes verreden voor elke coureur. In de 2e en 3e ronde wordt de tijd gemeten en de beste daarvan bepaalt je startpositie voor de 1e manche. Dit resulteerde voor Van Rijn in een startpositie bij de beste 25. Niet slecht, gezien de onervarenheid met Europese wedstrijden. Het niveau van een EK wedstrijd ligt beduidend hoger dan van een nationale.
De eerste manche, welke ook nog op zaterdag wordt verreden, kwam Van Rijn niet goed weg met de start. Niet genoeg grip was de oorzaak en de Cordoba bleef iets te lang spinnen op de startgrid. Ook ondervond de versnellingsbak wat problemen met schakelen, dit koste ook een hoop tijd. Maar in de eerste bocht was de aansluiting alweer snel gevonden en op de bumper van een Duitse tegenstander werd de druk er vol op gezet. In de 3e ronde maakte de Duitser een foutje en kon Dennis er voorbij. Helaas kon er maar een 30e tijd op de klokken worden gezet.
Na de eerste rallyracing dag konden de monteurs ’s avonds de auto weer de nodige service geven, ook had de Cordoba wat schakelproblemen. Een probleem wat door de monteurs weer vakkundig werd opgelost.
Voor de zondag stonden de 2e en 3e manche op het programma, gevolgd door eventuele finales. De 2 manche was de start beter dan de eerste, de versnellingen deden weer het juiste werk. Met een hoop duw en trekwerk in de eerste bochten en een opstopping in de laatste bocht voor opkomen start/finish zorgde voor een slechte eerste ronde. Ook werd de chicane gemist op het rechte stuk, welke je moet nemen vanaf de tweede ronde, was eigenlijk een kans op een goede positie verkeken. Het missen van de chicane zorgde voor uitsluiting in de 2e manche. Dit betekende dat de 3e manche een alles of niets race zou worden.
Het team besloot om enkele aanpassingen te doen aan de afstelling, met name de bandenslijtage aan het linkervoorwiel moest verbeterd worden. Ook zouden we onze launch-control gaan testen met de start. Dit werd gedaan en het resultaat was duidelijk te merken, de start was goed en de auto lag een stuk beter op het asfalt. De tijd van de eerste manche werd, ondanks een spin in de eerste ronde, iets verbeterd. Wachten was op de andere deelnemers die ook nog hun heat zouden rijden.
Ondanks de inspanningen van het team en coureur werden de finales niet bereikt, wel verbeterde het team zijn eigen resultaten. Met winst aan ervaring geboekt te hebben kon het team toch weer tevreden naar huis keren om zich op te gaan maken voor de laatste 2 nationale wedstrijden van dit seizoen. Ook de supporters en genodigde van het team hadden zeer genoten in het weekend, op te maken uit de enthousiaste reacties. De volgende wedstrijd is op 21 september, in Maasmechelen bij onze zuiderburen op het Duivelsbergcircuit.