Digitale dienstverlening in de kleine kernen
Geplaatst op: 28 mei 2008
Op diverse plekken in Nederland zijn er initiatieven om (via breedband) digitale diensten te leveren aan inwoners die in een buitengebied wonen. Ook voor de gemeente De Ronde Venen is dit een interessante optie, aangezien de gemeente wordt gekenmerkt door drie kleine ker-nen: Amstelhoek, De Hoef en Waverveen. In de vergadering van dinsdag 27 mei heeft het col-lege van B en W besloten om met de Samenwerkende Utrecht West gemeenten (SUW), Rabo-bank, en Zuwe Zorg digitale contactpunten (loketten) in te richten in onze kleine kernen.
Door het inrichten van digitale contactpunten in de dorpshuizen van de betreffende kernen, komt er een mogelijkheid bij voor de inwoners om in contact te komen met de deelnemende organisaties. De dienst-verlening wijzigt dus inhoudelijk niet, maar het contact vindt digitaal en op afstand plaats. Door de tech-nische toepassingen kunnen inwoners via beeldschermen contact opnemen, de zogeheten screen-to-screenverbinding. De diensten van de gemeente, de Rabobank en Zuwe Zorg zijn daardoor ook binnen handbereik van de inwoners in kleine kernen en worden beter bereikbaar voor onder andere inwoners die mobiel beperkt zijn. Een extra bijkomstigheid is dat door deze digitale loketten de ontmoetingen in dorpshuizen ook weer een impuls krijgen en meer inwoners aantrekken. Op termijn kan de dienstverle-ning worden uitgebreid met die van de bibliotheek, woningcorporaties en andere (commerciële) dienst-verleners.
De Ronde Venen heeft al servicepunten wonen, welzijn en zorg ontwikkeld waar inwoners terecht kunnen met vragen over verschillende organisaties. Dit project is aanvullend op de servicepunten door de mogelijkheid van interactief, real-time, contact met dienstverleners. De digitale loketten bieden toegang tot een platform en kunnen meer dan alleen informatie en advies bieden.
De planning van het project loopt van mei 2008 (intentieverklaring door partners) tot aan mei 2009, de realisatie.
Door het inrichten van digitale contactpunten in de dorpshuizen van de betreffende kernen, komt er een mogelijkheid bij voor de inwoners om in contact te komen met de deelnemende organisaties. De dienst-verlening wijzigt dus inhoudelijk niet, maar het contact vindt digitaal en op afstand plaats. Door de tech-nische toepassingen kunnen inwoners via beeldschermen contact opnemen, de zogeheten screen-to-screenverbinding. De diensten van de gemeente, de Rabobank en Zuwe Zorg zijn daardoor ook binnen handbereik van de inwoners in kleine kernen en worden beter bereikbaar voor onder andere inwoners die mobiel beperkt zijn. Een extra bijkomstigheid is dat door deze digitale loketten de ontmoetingen in dorpshuizen ook weer een impuls krijgen en meer inwoners aantrekken. Op termijn kan de dienstverle-ning worden uitgebreid met die van de bibliotheek, woningcorporaties en andere (commerciële) dienst-verleners.
De Ronde Venen heeft al servicepunten wonen, welzijn en zorg ontwikkeld waar inwoners terecht kunnen met vragen over verschillende organisaties. Dit project is aanvullend op de servicepunten door de mogelijkheid van interactief, real-time, contact met dienstverleners. De digitale loketten bieden toegang tot een platform en kunnen meer dan alleen informatie en advies bieden.
De planning van het project loopt van mei 2008 (intentieverklaring door partners) tot aan mei 2009, de realisatie.