Gemeente De Ronde Venen wint prijs 'Beste kwaliteitshandvest 2008'
Geplaatst op: 24 april 2008
De manier waarop de gemeente De Ronde Venen de kwaliteit van haar dienstverlening verbetert is beloond met de prijs voor het beste kwaliteitshandvest 2008. Woensdag 23 april ontving wethouder Ingrid Lambregts van de gemeente De Ronde Venen de prijs uit handen van de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Ank Bijleveld. De prijs bestaat uit een bronzen beeld dat een dienstverlenende houding uitbeeldt en dat is ontworpen door Henny Rijsdijk en Jasper Rijsdijk.
Wethouder Ingrid Lambregts, die de gemeentelijke dienstverlening in haar portefeuille heeft, maakte woensdag een klein vreugdedansje toen de winnaar bekend werd gemaakt. ,,Natuurlijk hadden we op de prijs gehoopt, alhoewel je er altijd rekening mee houdt dat een ander hem kan winnen. Dit is een enorme stimulans voor de wijze waarop wij als gemeente bezig zijn met het verbeteren van onze dienstverlening. Dat belijden we niet alleen met de mond, maar met concrete afspraken waar de inwoner ons aan kan houden. Die afspraken noemen wij servicenormen. Dit zijn concrete beloften als het binnen twee weken beantwoorden van brieven of het binnen twee weken verlenen van een ‘lichte bouwvergunning’. Inmiddels hebben we twintig van deze servicenormen en dat aantal zal verder toenemen.’’
De prijs voor het beste kwaliteitshandvest 2008 werd woensdag 23 april uitgereikt tijdens de Nationale Conferentie Servicenormen en Klantgerichte Publieke Dienstverlening in Rotterdam. Voordat de prijswinnaar bekend werd gemaakt, werd een film vertoond van de drie gemeenten die waren genomineerd. Naast de gemeente De Ronde Venen waren dat de gemeenten Dordrecht en Woerden. In de film werd getoond wat de gemeenten doen aan dienstverlening en vertelden woordvoerders waarom zij vonden dat zij de prijs moesten winnen.
De jury voor de prijs bestond uit staatssecretaris A. Bijleveld, de nationale Ombudsman de heer A. Brenninkmeijer, de bestuursvoorzitter van de Sociale VerzekeringsBank en voorzitter van de Handvestgroep de heer E. Stoové en de voorzitter van de Stuurgroep Dienstverlening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en burgemeester van Roosendaal de heer M.J.H. Marijnen.
Volgens het juryrapport vormen de servicenormen in De Ronde Venen geen statisch document maar zijn ze voortdurend in ontwikkeling. De jury had lof voor de wijze waarop de servicenormen tot stand komen, namelijk niet door ze van bovenaf ‘te droppen’, maar doordat medewerkers zelf kritisch kijken naar hoe de dienstverlening kan worden verbeterd. Ook roemde de jury het enthousiasme waarmee dat gepaard gaat en het feit dat inwoners bij de totstandkoming worden betrokken via zogenaamde inwonerspanels. Over de servicenormen wordt volgens de jury goed gecommuniceerd, zowel intern als naar de inwoners toe.
In totaal hadden 21 overheidsorganisaties zich aangemeld voor de prijs voor het beste kwaliteitshandvest 2008. De inzendingen waren onder andere afkomstig van gemeenten, provincies, politie en Gemeentelijke Gezondheidsdienst.
Wethouder Ingrid Lambregts, die de gemeentelijke dienstverlening in haar portefeuille heeft, maakte woensdag een klein vreugdedansje toen de winnaar bekend werd gemaakt. ,,Natuurlijk hadden we op de prijs gehoopt, alhoewel je er altijd rekening mee houdt dat een ander hem kan winnen. Dit is een enorme stimulans voor de wijze waarop wij als gemeente bezig zijn met het verbeteren van onze dienstverlening. Dat belijden we niet alleen met de mond, maar met concrete afspraken waar de inwoner ons aan kan houden. Die afspraken noemen wij servicenormen. Dit zijn concrete beloften als het binnen twee weken beantwoorden van brieven of het binnen twee weken verlenen van een ‘lichte bouwvergunning’. Inmiddels hebben we twintig van deze servicenormen en dat aantal zal verder toenemen.’’
De prijs voor het beste kwaliteitshandvest 2008 werd woensdag 23 april uitgereikt tijdens de Nationale Conferentie Servicenormen en Klantgerichte Publieke Dienstverlening in Rotterdam. Voordat de prijswinnaar bekend werd gemaakt, werd een film vertoond van de drie gemeenten die waren genomineerd. Naast de gemeente De Ronde Venen waren dat de gemeenten Dordrecht en Woerden. In de film werd getoond wat de gemeenten doen aan dienstverlening en vertelden woordvoerders waarom zij vonden dat zij de prijs moesten winnen.
De jury voor de prijs bestond uit staatssecretaris A. Bijleveld, de nationale Ombudsman de heer A. Brenninkmeijer, de bestuursvoorzitter van de Sociale VerzekeringsBank en voorzitter van de Handvestgroep de heer E. Stoové en de voorzitter van de Stuurgroep Dienstverlening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en burgemeester van Roosendaal de heer M.J.H. Marijnen.
Volgens het juryrapport vormen de servicenormen in De Ronde Venen geen statisch document maar zijn ze voortdurend in ontwikkeling. De jury had lof voor de wijze waarop de servicenormen tot stand komen, namelijk niet door ze van bovenaf ‘te droppen’, maar doordat medewerkers zelf kritisch kijken naar hoe de dienstverlening kan worden verbeterd. Ook roemde de jury het enthousiasme waarmee dat gepaard gaat en het feit dat inwoners bij de totstandkoming worden betrokken via zogenaamde inwonerspanels. Over de servicenormen wordt volgens de jury goed gecommuniceerd, zowel intern als naar de inwoners toe.
In totaal hadden 21 overheidsorganisaties zich aangemeld voor de prijs voor het beste kwaliteitshandvest 2008. De inzendingen waren onder andere afkomstig van gemeenten, provincies, politie en Gemeentelijke Gezondheidsdienst.