Servicenormen gemeente De Ronde Venen genomineerd voor prijs
Geplaatst op: 31 maart 2008
De manier waarop de gemeente De Ronde Venen de kwaliteit van haar dienstverlening verbetert is genomineerd voor de Prijs voor het beste kwaliteitshandvest 2008. Naast De Ronde Venen zijn ook de gemeenten Dordrecht en Woerden voor de prijs genomineerd. Woensdag 23 april wordt de winnaar bekend gemaakt door staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrela-ties, Ank Bijleveld.
De gemeente De Ronde Venen vindt goede dienstverlening belangrijk en werkt sinds een kleine twee jaar met zogenaamde servicenormen. Servicenormen zijn concrete beloften van de gemeente aan haar inwoners over gemeentelijke dienstverlening en waaraan de gemeente door de inwoners kan worden gehouden. Zo belooft de gemeente onder andere brieven binnen twee weken te beantwoorden, een ‘lichte’ bouwvergunning binnen twee weken te verstrekken en een telefoontje naar het gemeentehuis binnen 25 seconden op te nemen. In totaal zijn er sinds oktober 2006 twintig servicenormen ingevoerd. Welke dit zijn is te zien via de gemeentelijke website: www.derondevenen.nl
In totaal hebben 21 overheidsorganisaties zich aangemeld voor de Prijs voor het beste kwaliteitshand-vest 2008. De inzendingen waren onder andere afkomstig van gemeenten, provincies, politie en GGD. Wethouder Ingrid Lambregts is verheugd over de nominatie. ,,De afgelopen jaren hebben we veel geïn-vesteerd in het verbeteren van onze dienstverlening, onder andere door het invoeren van servicenor-men. Uit de reacties die we daar over krijgen, onder andere tijdens de Week van de Dienstverlening die vorig jaar werd gehouden, blijkt dat inwoners dat waarderen én merken. Ik zou het als een groot com-pliment zien voor onze werkwijze en organisatie als we de prijs ook daadwerkelijk ontvangen. Maar ook de nominatie beschouw ik als een signaal dat we op een goede manier de kwaliteit van de dienstverle-ning aan het verbeteren zijn.’’
De uitreiking van de prijs vindt plaats tijdens de Nationale Conferentie Servicenormen en Klantgerichte Publieke Dienstverlening “Zeggen wat je doet en doen wat je zegt” in Rotterdam op woensdag 23 april 2008. De winnaar ontvangt een bronzen beeld dat een dienstverlenende houding uitbeeldt en dat is ontworpen door Henny Rijsdijk en Jasper Rijsdijk. Daarnaast is er voor de winnende gemeente de dag na de prijsuitreiking een bijzondere verrassing op locatie. De jury staat onder voorzitterschap van staats-secretaris Bijleveld. Daarnaast hebben zitting: de nationale Ombudsman, de heer A. Brenninkmeijer; de bestuursvoorzitter van de Sociale VerzekeringsBank en voorzitter van de Handvestgroep, de heer E. Stoové en de voorzitter van de Stuurgroep Dienstverlening van de Vereniging van Nederlandse Ge-meenten en burgemeester van Roosendaal, de heer M.J.H. Marijnen.
De gemeente De Ronde Venen vindt goede dienstverlening belangrijk en werkt sinds een kleine twee jaar met zogenaamde servicenormen. Servicenormen zijn concrete beloften van de gemeente aan haar inwoners over gemeentelijke dienstverlening en waaraan de gemeente door de inwoners kan worden gehouden. Zo belooft de gemeente onder andere brieven binnen twee weken te beantwoorden, een ‘lichte’ bouwvergunning binnen twee weken te verstrekken en een telefoontje naar het gemeentehuis binnen 25 seconden op te nemen. In totaal zijn er sinds oktober 2006 twintig servicenormen ingevoerd. Welke dit zijn is te zien via de gemeentelijke website: www.derondevenen.nl
In totaal hebben 21 overheidsorganisaties zich aangemeld voor de Prijs voor het beste kwaliteitshand-vest 2008. De inzendingen waren onder andere afkomstig van gemeenten, provincies, politie en GGD. Wethouder Ingrid Lambregts is verheugd over de nominatie. ,,De afgelopen jaren hebben we veel geïn-vesteerd in het verbeteren van onze dienstverlening, onder andere door het invoeren van servicenor-men. Uit de reacties die we daar over krijgen, onder andere tijdens de Week van de Dienstverlening die vorig jaar werd gehouden, blijkt dat inwoners dat waarderen én merken. Ik zou het als een groot com-pliment zien voor onze werkwijze en organisatie als we de prijs ook daadwerkelijk ontvangen. Maar ook de nominatie beschouw ik als een signaal dat we op een goede manier de kwaliteit van de dienstverle-ning aan het verbeteren zijn.’’
De uitreiking van de prijs vindt plaats tijdens de Nationale Conferentie Servicenormen en Klantgerichte Publieke Dienstverlening “Zeggen wat je doet en doen wat je zegt” in Rotterdam op woensdag 23 april 2008. De winnaar ontvangt een bronzen beeld dat een dienstverlenende houding uitbeeldt en dat is ontworpen door Henny Rijsdijk en Jasper Rijsdijk. Daarnaast is er voor de winnende gemeente de dag na de prijsuitreiking een bijzondere verrassing op locatie. De jury staat onder voorzitterschap van staats-secretaris Bijleveld. Daarnaast hebben zitting: de nationale Ombudsman, de heer A. Brenninkmeijer; de bestuursvoorzitter van de Sociale VerzekeringsBank en voorzitter van de Handvestgroep, de heer E. Stoové en de voorzitter van de Stuurgroep Dienstverlening van de Vereniging van Nederlandse Ge-meenten en burgemeester van Roosendaal, de heer M.J.H. Marijnen.