Amstelhoek krijgt toch aquaduct
Geplaatst op: 28 maart 2007
Amstelhoek - Op 27 maart 2007 heeft het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht besloten om 2 miljoen euro bij te dragen in een aquaduct voor de kruising van de omgelegde N201 met de Amstel bij Amstelhoek, gemeente De Ronde Venen. De goedkopere brug-oplossing is hiermee van de baan. Dit heeft de Provincie Utrecht dinsdag bekendgemaakt.
De kruising van de N201 met de Amstel maakt deel uit van het N201+ project van de provincie Noord-Holland. Dat project betreft de omlegging van de N201 om Uithoorn en Aalsmeer. De omgelegde N201 moet vervolgens doorgetrokken worden om bij de Tienboerenweg weer aan te sluiten op de bestaande N201 in de provincie Utrecht.
Voor de kruising van de N201 met de Amstel koos Noord-Holland in eerste instantie voor een hoge brug. Later werd een motie aangenomen om toch te gaan voor het veel duurdere aquaduct (15,25 miljoen meer). Voorwaarde was dan wel dat de andere belanghebbende partijen zouden meebetalen in de extra kosten.
Het grote voordeel van een aquaduct ten opzichte van een hoge vaste brug is de veel betere landschappelijke inpassing. Omdat de polders aan weerszijden van de Amstel op ongeveer 4,50 meter beneden het peil van de Amstel liggen, is het voor de bouw van een brug noodzakelijk om lange en hoge opritten te maken tot ca. 11 meter hoog. Een dergelijk massief bouwwerk zou niet passen in het polderlandschap. Het aquaduct is zo ontworpen dat dit nadeel niet speelt en vormt dan ook een winst voor de bescherming van het polderlandschap.
Naast de provincie Utrecht dragen ook de gemeenten Amstelveen, Uithoorn en De Ronde Venen bij aan de meerkosten. De provincie Noord-Holland levert zelf met ruim 8 miljoen euro de grootste bijdrage. Als alles volgens planning verloopt, start Noord-Holland in 2009 met de bouw van het aquaduct.
De kruising van de N201 met de Amstel maakt deel uit van het N201+ project van de provincie Noord-Holland. Dat project betreft de omlegging van de N201 om Uithoorn en Aalsmeer. De omgelegde N201 moet vervolgens doorgetrokken worden om bij de Tienboerenweg weer aan te sluiten op de bestaande N201 in de provincie Utrecht.
Voor de kruising van de N201 met de Amstel koos Noord-Holland in eerste instantie voor een hoge brug. Later werd een motie aangenomen om toch te gaan voor het veel duurdere aquaduct (15,25 miljoen meer). Voorwaarde was dan wel dat de andere belanghebbende partijen zouden meebetalen in de extra kosten.
Het grote voordeel van een aquaduct ten opzichte van een hoge vaste brug is de veel betere landschappelijke inpassing. Omdat de polders aan weerszijden van de Amstel op ongeveer 4,50 meter beneden het peil van de Amstel liggen, is het voor de bouw van een brug noodzakelijk om lange en hoge opritten te maken tot ca. 11 meter hoog. Een dergelijk massief bouwwerk zou niet passen in het polderlandschap. Het aquaduct is zo ontworpen dat dit nadeel niet speelt en vormt dan ook een winst voor de bescherming van het polderlandschap.
Naast de provincie Utrecht dragen ook de gemeenten Amstelveen, Uithoorn en De Ronde Venen bij aan de meerkosten. De provincie Noord-Holland levert zelf met ruim 8 miljoen euro de grootste bijdrage. Als alles volgens planning verloopt, start Noord-Holland in 2009 met de bouw van het aquaduct.