Heiwerk en aanleg gestart voor verbreding A2 bij Utrecht
Geplaatst op: 15 maart 2007
Rijkswaterstaat is afgelopen week gestart met heiwerk en aanleg rijstroken voor de verbreding van de Rijksweg A2 bij Utrecht.
Rijkswaterstaat wil een betere doorstroming op de A2 bereiken en verbreedt de komende jaren de snelweg met twee extra rijstroken naar een snelweg met vijf rijstroken per rijbaan.
Het grondwerk van de A2 loopt ten einde en de bouwactiviteiten bovengronds zijn steeds meer zichtbaar, voornamelijk langs en boven de A2. Het gaat hierbij om de bouw van een bovengrondse tunnel ter hoogte van afslag Oog in Al te Utrecht, een nieuwe aansluiting Lage Weide te Utrecht, de reconstructie van de aansluiting op de Noordelijke Randweg Utrecht/Zuilense Ring bij Maarssen en de aanleg van nieuwe rijbanen naast de bestaande A2. De overlast voor de weggebruikers is redelijk beperkt omdat de aanleg van de nieuwe rijbanen zoveel mogelijk naast de bestaande weg is. Door de werkzaamheden op het viaduct Noordelijke Randweg Utrecht bij Maarssen is de capaciteit van deze aansluiting tijdelijk lager waardoor verkeershinder niet te vermijden is. Omwonenden langs de A2 kunnen geluidhinder of trillingen ervaren door het heiwerk en/of door aan- en afvoer van materialen. Vragen, klachten, ideeën en suggesties kunt u kenbaar maken via de publieksinformatielijn van Rijkswaterstaat:0800 8002.
Bouwactiviteiten:
1. Bovengrondse tunnel bij Afslag Oog in Al
Rijkswaterstaat bouwt hier de eerste bovengrondse tunnel van Nederland. Dit is een overkapping over de A2 heen van 1650 meter lang en 80 meter breed. De bovengrondse tunnel is onder andere bedoeld om stedelijke ontwikkeling in de omgeving van de A2 ten behoeve van de Vinex locatie Leidsche Rijn te kunnen realiseren. Zonder overdekte snelweg zou de stedelijke ontwikkeling in dit gebied niet mogelijk zijn op grond van de wettelijke geluid- en luchtkwaliteitseisen. Met de gemeente en de provincie Utrecht is afgesproken dat de A2 vanaf de stad bezien geen visuele barrière vormt. Omwonenden kijken straks niet tegen een wand aan, maar tegen een glooiende heuvel. De afgelopen twee weken heeft de aannemer heiproeven gedaan. Afgelopen maandag 5 maart ging de eerste paal van de 7.380 palen de grond in. Het heiwerk duur ongeveer een jaar. Omwonenden zijn geïnformeerd via een brief.
2. De nieuwe aansluiting Lage Weide
Om de bouw van de bovengrondse tunnel mogelijk te maken, vervalt in de toekomst de huidige aansluiting bij Oog in Al. Daarom realiseert Rijkswaterstaat ter hoogte van Lage Weide, een nieuwe aansluiting naar de stad Utrecht. Voor deze nieuwe aansluiting is een nieuw viaduct nodig. De werkzaamheden voor dit nieuwe viaduct zijn op 6 maart gestart.
3. De reconstructie van de Noordelijke Randweg Utrecht / Zuilense Ring
Het viaduct Noordelijke Randweg Utrecht bij Maarssen wordt zes meter breder aan de kant van Amsterdam (noordzijde) en drie meter aan de kant van Utrecht (zuidzijde). Ter voorbereiding van deze verbreding zijn werkzaamheden nodig zoals het verwijderen van leuningen en schampkanten. Om een veilige werkplek op het viaduct te creëren voor de wegwerkers wordt tot eind juni 2007 één rijstrook per rijrichting afgesloten.
4. Aanleg nieuwe rijbanen
Naast de A2 start de bouw van een nieuwe rijbaan. Ten westen van de huidige A2 tussen Maarssen en de afslag Oog in Al (Utrecht West) legt Rijkswaterstaat hoofd- en parallelrijbanen aan. Vanaf juli 2007 kan het verkeer over dit nieuwe deel gaan rijden en worden de huidige rijbanen gesloopt. Tijdens de werkzaamheden blijven voor de weggebruikers altijd 2 x 3 rijstroken beschikbaar.
Rijkswaterstaat wil een betere doorstroming op de A2 bereiken en verbreedt de komende jaren de snelweg met twee extra rijstroken naar een snelweg met vijf rijstroken per rijbaan.
Het grondwerk van de A2 loopt ten einde en de bouwactiviteiten bovengronds zijn steeds meer zichtbaar, voornamelijk langs en boven de A2. Het gaat hierbij om de bouw van een bovengrondse tunnel ter hoogte van afslag Oog in Al te Utrecht, een nieuwe aansluiting Lage Weide te Utrecht, de reconstructie van de aansluiting op de Noordelijke Randweg Utrecht/Zuilense Ring bij Maarssen en de aanleg van nieuwe rijbanen naast de bestaande A2. De overlast voor de weggebruikers is redelijk beperkt omdat de aanleg van de nieuwe rijbanen zoveel mogelijk naast de bestaande weg is. Door de werkzaamheden op het viaduct Noordelijke Randweg Utrecht bij Maarssen is de capaciteit van deze aansluiting tijdelijk lager waardoor verkeershinder niet te vermijden is. Omwonenden langs de A2 kunnen geluidhinder of trillingen ervaren door het heiwerk en/of door aan- en afvoer van materialen. Vragen, klachten, ideeën en suggesties kunt u kenbaar maken via de publieksinformatielijn van Rijkswaterstaat:0800 8002.
Bouwactiviteiten:
1. Bovengrondse tunnel bij Afslag Oog in Al
Rijkswaterstaat bouwt hier de eerste bovengrondse tunnel van Nederland. Dit is een overkapping over de A2 heen van 1650 meter lang en 80 meter breed. De bovengrondse tunnel is onder andere bedoeld om stedelijke ontwikkeling in de omgeving van de A2 ten behoeve van de Vinex locatie Leidsche Rijn te kunnen realiseren. Zonder overdekte snelweg zou de stedelijke ontwikkeling in dit gebied niet mogelijk zijn op grond van de wettelijke geluid- en luchtkwaliteitseisen. Met de gemeente en de provincie Utrecht is afgesproken dat de A2 vanaf de stad bezien geen visuele barrière vormt. Omwonenden kijken straks niet tegen een wand aan, maar tegen een glooiende heuvel. De afgelopen twee weken heeft de aannemer heiproeven gedaan. Afgelopen maandag 5 maart ging de eerste paal van de 7.380 palen de grond in. Het heiwerk duur ongeveer een jaar. Omwonenden zijn geïnformeerd via een brief.
2. De nieuwe aansluiting Lage Weide
Om de bouw van de bovengrondse tunnel mogelijk te maken, vervalt in de toekomst de huidige aansluiting bij Oog in Al. Daarom realiseert Rijkswaterstaat ter hoogte van Lage Weide, een nieuwe aansluiting naar de stad Utrecht. Voor deze nieuwe aansluiting is een nieuw viaduct nodig. De werkzaamheden voor dit nieuwe viaduct zijn op 6 maart gestart.
3. De reconstructie van de Noordelijke Randweg Utrecht / Zuilense Ring
Het viaduct Noordelijke Randweg Utrecht bij Maarssen wordt zes meter breder aan de kant van Amsterdam (noordzijde) en drie meter aan de kant van Utrecht (zuidzijde). Ter voorbereiding van deze verbreding zijn werkzaamheden nodig zoals het verwijderen van leuningen en schampkanten. Om een veilige werkplek op het viaduct te creëren voor de wegwerkers wordt tot eind juni 2007 één rijstrook per rijrichting afgesloten.
4. Aanleg nieuwe rijbanen
Naast de A2 start de bouw van een nieuwe rijbaan. Ten westen van de huidige A2 tussen Maarssen en de afslag Oog in Al (Utrecht West) legt Rijkswaterstaat hoofd- en parallelrijbanen aan. Vanaf juli 2007 kan het verkeer over dit nieuwe deel gaan rijden en worden de huidige rijbanen gesloopt. Tijdens de werkzaamheden blijven voor de weggebruikers altijd 2 x 3 rijstroken beschikbaar.