De Ronde Venen op 45-ste plaats in de jaarlijkse Monitor
Jaarlijks vindt in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties door Advies Overheid.nl een monitoring van overheidswebsites plaats.
Dit onderzoek, dat voor het achtste achtereenvolgende jaar is uitgevoerd, is een checklistonderzoek waarbij de websites van gemeenten, provincies, waterschappen en departementen door een groep onderzoekers worden beoordeeld op de thema’s gebruiksvriendelijkheid, transparantie, elektronische dienstverlening, gepersonaliseerde dienstverlening en toegankelijkheid (drempels weg). Het resultaat is een ranglijst per overheidstype. Gemeente De Ronde Venen start dit jaar op een uitstekende 45-ste plaats en laat hiermee zien dat zij haar digitale dienstverlening serieus heeft opgepakt.
De gemeente scoort als volgt op de vijf onderdelen:
Gebruiksvriendelijkheid | 85% |
Elektronische Dienstverlening | 40% |
Toegankelijkheid | 71,8% |
Totaal score | 40% |
Gebruiksvriendelijkheid | 40% |
Elektronische Dienstverlening | 46% |
Totaal | 58,63% |
Een niet onbelangrijk gegeven is dat er 21 Amsterdamse en Rotterdamse stadsdelen vóór De Ronde Venen in de monitor staan. Beschouw die stadsdelen als ‘twee gemeenten’ en de positionering is helemaal geweldig. Ten opzichte van de gemeenten in de provincie Utrecht steekt De Ronde Venen er ook met kop en schouders bovenuit; alleen de gemeente Utrecht staat met een 21-ste plek hoger op de ranglijst.
Op het gebied van elektronische dienstverlening behoort de gemeente met een resultaat van 71,8% tot de groep koplopers. Het behalen van 85 % e-dienstverlening per 31 december 2007 lijkt hiermee realistisch. Ook voor de andere onderdelen wordt gewerkt aan verbetering.
Kijk voor meer informatie op http://www.advies.overheid.nl/continu/gemeente/.