001 -Family

Scholen, maatschappelijke instellingen en gemeenten werken samen onderwijsachterstandenbeleid


Geplaatst op: 14 november 2006
De gemeente, schoolbesturen en maatschappelijke instellingen (zoals peuterspeelzalen, biblio-theken en kinderopvangorganisaties) hebben gezamenlijk een plan opgesteld waarin afspraken over thema’s als taalstimulering, professionalisering peuterspeelzalen, bestrijding van voortijdig schoolverlaten, schakelklassen en techniekonderwijs staan. Doel van deze beleidsthema’s is dat schoolbesturen, instellingen en gemeente gezamenlijk de onderwijsachterstanden zo efficiënt en effectief mogelijk bestrijden.

Door de nieuwe wet Onderwijsachterstandenbeleid die per 1 augustus 2006 van kracht is geworden, moet meer samengewerkt worden. De invulling en uitwerking van de beleidsthema’s wordt beschreven in de Lokale Educatieve Agenda De Ronde Venen 2006-2010 “Samenwerken is samen oogsten”. Er heeft een evaluatie plaatsgevonden van het Onderwijsachterstandenbeleid van de afgelopen vier jaar. Op basis van de successen die hiermee behaald zijn, is het nieuwe beleid vormgegeven. Nieuwe ont-wikkelingen die in de Lokale Educatieve Agenda zijn opgenomen, zijn onder andere:

  • Schakelklassen in het basisonderwijs: schakelklassen zijn bedoeld voor leerlingen die een van-wege een taalachterstand niet kunnen deelnemen aan het reguliere onderwijs. In aparte groe-pen wordt onderwijs aangeboden dat er op gericht is deze achterstand weg te werken.
  • Ruimtevaart, techniek en wetenschapsproject: De behoefte aan mensen met technische vaar-digheden en kennis is in onze samenleving groot. Als kinderen vroeg in aanraking komen met techniek, is de kans groter dat ze later kiezen voor een loopbaan in de technische sector. De bi-bliotheek in De Ronde Venen krijgt een belangrijke functie in dit project door de scholen te on-dersteunen met de juiste boeken per thema.
  • Coördinator VVE/ Brede School en ouderbetrokkenheid: Er komt een coördinator die belast is met de afstemmingen, overleg en samenwerking tussen de peuterspeelzalen en basisscholen die deelnemen aan de Voor- en vroegschoolse educatie (VVE), de Brede School en ouderbe-trokkenheid. De coördinator geeft uitvoering aan bestaand beleid en zal indien nodig nieuw be-leid ontwikkelen en uitvoeren.
  • Bosimpuls (Buurt, onderwijs en sport): Met de BOS-impuls wil de overheid sport en bewegen stimuleren en de samenwerking tussen onderwijs, buurt en sport intensiveren. De gemeente heeft 8 projecten gekozen om de BOS-impuls vorm te geven en heeft daarnaast een bewe-gingsconsulent aangesteld om het bewegingsonderwijs te stimuleren. Over de invulling van het BOS-project vindt nog nader overleg plaats met instellingen en de bewegingsconsulent.

    De Lokale Educatieve Agenda De Ronde Venen 2006 – 2010 “Samenwerken is samen oogsten” is in nauw overleg met scholen, besturen en maatschappelijke instellingen opgesteld. Door het bundelen van expertise, deskundigheid en middelen van zowel de gemeenten, schoolbesturen als andere instellingen kan verder gewerkt worden aan het verbeteren van de ontwikkelingskansen van jongeren in deze ge-meente.
  • Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

    Bron: Gemeente De Ronde Venen

    Dit bericht delen via:
    Opties:

    Inschrijven nieuwsbrief


    Alle velden zijn verplicht

    Je gegevens:

    Scholen, maatschappelijke instellingen en gemeenten werken samen onderwijsachterstandenbeleid

    De gemeente, schoolbesturen en maatschappelijke instellingen (zoals peuterspeelzalen, biblio-theken en kinderopvangorganisaties) hebben gezamenlijk een plan opgesteld waarin afspraken over thema’s als taalstimulering, professionalisering peuterspeelzalen, bestrijding van voortijdig schoolverlaten, schakelklassen en techniekonderwijs staan. Doel van deze beleidsthema’s is dat schoolbesturen, instellingen en gemeente gezamenlijk de onderwijsachterstanden zo efficiënt en effectief mogelijk … Lees meer »


    Alle velden zijn verplicht

    Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

    Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

    Je gegevens:
    Gegevens van de ontvanger: