Resultaten enquête De Paden in De Legmeer bekend
Geplaatst op: 7 november 2006
In september 2006 vond - op verzoek van buurtbeheer De Legmeer - een enquête plaats in De Legmeer over het gebruik van de paden aldaar. Aanleiding hiervan was een eerder verkeersbesluit van de gemeente over De Groene Boord: de gemeente wilde destijds, op verzoek van een deel van de bewoners in De Legmeer, deze paden aan De Groen Boord fiets- en bromfietsvrij maken maar daar bleek bij nader onderzoek toch te weinig draagvlak voor. Het doel van deze nieuwe enquête was tweeledig: onderzoeken, welke overlast door de bewoners van De Legmeer op de paden werd ervaren en vaststellen of er een wens bestond tot regulering door de gemeente van het gebruik hiervan. De enquête werd uitgezet bij alle woningen van de Legmeer, in een oplage van 2200 stuks. De verspreiding verliep via de recente buurtbeheerkrant (4e jaargang, nummer 8).
Van het totaal aantal uitgezette enquêteformulieren werden bijna 200 reacties ontvangen, een prima response van nét geen 10%. Uit deze response kon worden opgemaakt dat een overgroot deel van de bewoners het gebruik van De Paden door bromfietsers afkeuren (99%). Ook fietsers kwamen er niet goed vanaf: 147 van de 196 respondenten stemden tégen. Uiteraard werden de wandelaars en voertuigen voor gehandicapten met overgrote meerderheid toegestaan.
In schema
Wandelaars: JA:194 NEE: 2
Fietsers JA:147 NEE: 49
Bromfietsers JA:40 NEE:156
Anders JA:0 NEE: 0
Totaal JA: 381 NEET: 207
Naast hun mening over de gebruikers van de paden werden de geënquêteerden ook in de gelegenheid gesteld, hun mening te geven over zaken die zijn op de paden als hinderlijk ervoeren. De nadruk lag met name op overlast door honden (hondenpoep en loslopende honden) en het onvoldoende onderhoud van de paden (hoge bossage, dode hoeken, overhangend groen enz). Een kleine opsomming van de reacties:
1. Achteruitrijden van de parkeerplaatsen levert ook veel overlast op
2. De paden zijn te smal voor fietsers en wandelaars tegelijk
3. Onveilige onoverzichtelijke bochten, o.a. door hoge bossage
4. Bromfietsers geven erg veel herrie (geluidsoverlast)
5. Onaangelijnde honden geven ook veel overlast (achter je aan rennen)
6. In hondenlosloopgebieden rijden de brommers en fietsers veel te hard
7. Hondenpoep op of direct langs de paden
8. Door hoge beplanting te weinig zicht op verkeer
9. Verzakte stoeptegels en slecht asfalt levert gevaar op, bijv voor ouderen
10. Paden worden slecht onderhouden en schoongemaakt
11. Blokkeren van verlaagde trottoirs door vuilcontainers en geparkeerde auto’s
12. Door overhangend groen uit particuliere tuinen onvoldoende ruimte op de paden
13. Hangjongeren, vaak ook ’s nachts
De bewoners werden in deze enquête echter ook uitgedaagd, met oplossingen te komen. Immers, goed buurtbeheer valt en staat bij een actieve deelname van de bewoners en het zelf actief aandragen van oplossingen biedt de bewoners de mogelijkheid, zelf bij te dragen aan een veiligere en plezierigere leefomgeving. De onderstaande aanbevelingen werden door de bewoners ondermeer geopperd:
1. Geen borden langs de paden (ontsierend) maar tegels óp de paden zelf, met aanduidingen enz. Of de routes aangeven met gekleurde stenen of paaltjes
2. Maak van specifieke paden die onveilig zijn - zoals het pad dat direct langs scholen of langs speelvelden loopt - alleen voetpad (i.v.m. veiligheid voor de kinderen)
3. De paden met een uitgang direct aan de voor- of achtertuin alleen voetpad maken, hoewel ook weer stemmen opgaan dit juist ook voor fietsers toegankelijk te maken/houden i.v.m. toegankelijkheid van het eigen huis
4. Indien mogelijk, fietspad en wandelpad scheiden. Maar niet door meer asfalt, want dan wordt er nog harder gereden
5. De fietspaden niet afsluiten voor fietsen, anders moeten ook kinderen over de gevaarlijke openbare eg naar school. Via de paden is veel veiliger…
6. Afvalbakken langs de paden plaatsen om zwerfvuil te voorkomen
7. Strepen op de paden om ‘scheiding van weggedeeltes’ aan te geven en zo de gebruikers te dwingen, rustiger te fietsen/brommen
De vervolgstappen op deze enquête zijn inmiddels ingezet. De resultaten van de enquête zijn te vinden in het buurtcentrum (in winkelcentrum Legmeer) en zijn besproken met de deelnemers aan buurtbeheer in De Legmeer. Ze worden voorts binnenkort aangeboden aan de betrokken ambtenaar bij de gemeente. Via het buurtbeheeroverleg en de buurtkrant worden de betrokken bewoners op de hoogte gehouden van de voortgang hiervan.
Van het totaal aantal uitgezette enquêteformulieren werden bijna 200 reacties ontvangen, een prima response van nét geen 10%. Uit deze response kon worden opgemaakt dat een overgroot deel van de bewoners het gebruik van De Paden door bromfietsers afkeuren (99%). Ook fietsers kwamen er niet goed vanaf: 147 van de 196 respondenten stemden tégen. Uiteraard werden de wandelaars en voertuigen voor gehandicapten met overgrote meerderheid toegestaan.
In schema
Wandelaars: JA:194 NEE: 2
Fietsers JA:147 NEE: 49
Bromfietsers JA:40 NEE:156
Anders JA:0 NEE: 0
Totaal JA: 381 NEET: 207
Naast hun mening over de gebruikers van de paden werden de geënquêteerden ook in de gelegenheid gesteld, hun mening te geven over zaken die zijn op de paden als hinderlijk ervoeren. De nadruk lag met name op overlast door honden (hondenpoep en loslopende honden) en het onvoldoende onderhoud van de paden (hoge bossage, dode hoeken, overhangend groen enz). Een kleine opsomming van de reacties:
1. Achteruitrijden van de parkeerplaatsen levert ook veel overlast op
2. De paden zijn te smal voor fietsers en wandelaars tegelijk
3. Onveilige onoverzichtelijke bochten, o.a. door hoge bossage
4. Bromfietsers geven erg veel herrie (geluidsoverlast)
5. Onaangelijnde honden geven ook veel overlast (achter je aan rennen)
6. In hondenlosloopgebieden rijden de brommers en fietsers veel te hard
7. Hondenpoep op of direct langs de paden
8. Door hoge beplanting te weinig zicht op verkeer
9. Verzakte stoeptegels en slecht asfalt levert gevaar op, bijv voor ouderen
10. Paden worden slecht onderhouden en schoongemaakt
11. Blokkeren van verlaagde trottoirs door vuilcontainers en geparkeerde auto’s
12. Door overhangend groen uit particuliere tuinen onvoldoende ruimte op de paden
13. Hangjongeren, vaak ook ’s nachts
De bewoners werden in deze enquête echter ook uitgedaagd, met oplossingen te komen. Immers, goed buurtbeheer valt en staat bij een actieve deelname van de bewoners en het zelf actief aandragen van oplossingen biedt de bewoners de mogelijkheid, zelf bij te dragen aan een veiligere en plezierigere leefomgeving. De onderstaande aanbevelingen werden door de bewoners ondermeer geopperd:
1. Geen borden langs de paden (ontsierend) maar tegels óp de paden zelf, met aanduidingen enz. Of de routes aangeven met gekleurde stenen of paaltjes
2. Maak van specifieke paden die onveilig zijn - zoals het pad dat direct langs scholen of langs speelvelden loopt - alleen voetpad (i.v.m. veiligheid voor de kinderen)
3. De paden met een uitgang direct aan de voor- of achtertuin alleen voetpad maken, hoewel ook weer stemmen opgaan dit juist ook voor fietsers toegankelijk te maken/houden i.v.m. toegankelijkheid van het eigen huis
4. Indien mogelijk, fietspad en wandelpad scheiden. Maar niet door meer asfalt, want dan wordt er nog harder gereden
5. De fietspaden niet afsluiten voor fietsen, anders moeten ook kinderen over de gevaarlijke openbare eg naar school. Via de paden is veel veiliger…
6. Afvalbakken langs de paden plaatsen om zwerfvuil te voorkomen
7. Strepen op de paden om ‘scheiding van weggedeeltes’ aan te geven en zo de gebruikers te dwingen, rustiger te fietsen/brommen
De vervolgstappen op deze enquête zijn inmiddels ingezet. De resultaten van de enquête zijn te vinden in het buurtcentrum (in winkelcentrum Legmeer) en zijn besproken met de deelnemers aan buurtbeheer in De Legmeer. Ze worden voorts binnenkort aangeboden aan de betrokken ambtenaar bij de gemeente. Via het buurtbeheeroverleg en de buurtkrant worden de betrokken bewoners op de hoogte gehouden van de voortgang hiervan.