Uitkomsten Dorpsgesprek Verkeer en Vervoer Aalsmeer
Geplaatst op: 25 oktober 2006
Op donderdagavond 12 oktober 2006 was het eerste Dorpsgesprek in de gemeente Aalsmeer een feit. Het onderwerp van het gesprek was de Kadernota voor het Verkeer en Vervoerplan.
Ondanks de beperkte opkomst - ongeveer 40 mensen - was wethouder Fransen tevreden; De informatie die deze avond werd uitgewisseld maakte duidelijk welke argumenten mensen hebben om voor of tegen bepaalde onderwerpen te zijn. De opvallendste uitkomsten van de avond; de keuze voor de Noordvork is voor de meeste mensen een logische en er is weinig steun voor het ‘knippen’ van het huidige N201-traject. Wethouder Fransen: ‘Ik had graag een grotere opkomst gehad, maar ik denk dat we ook met deze wat kleinere opkomst belangrijke informatie hebben gekregen over waarom mensen op een bepaalde manier tegen zaken als de Noordvork en de Knip aankijken. Alleen al vanuit dat oogpunt vind ik deze avond toch een succes. Maar bij een volgend Dorpsgesprek zullen we de communicatie intensiever inzetten om te kijken of we tot een grotere opkomst kunnen komen.
De gemeente Aalsmeer wil mobiliteit en bereikbaarheid zo goed mogelijk regelen voor de komende jaren. Daarom is het van belang dat we nu bij het kiezen van oplossingen rekening houden met de verwachte verkeerscirculatie in de toekomst voor heel Aalsmeer. Om de discussie vorm te geven is, na een plenaire start van de avond, de zaal in vier groepen verdeeld en is met elkaar gesproken naar aanleiding van stellingen. Het ging deze avond niet om gelijk hebben of krijgen, maar om het uitwisselen en verzamelen van argumenten die door het college van burgemeester en wethouders én de gemeenteraad straks gewogen zullen worden bij het nemen van een besluit over de Kadernota Verkeer en Vervoer.
Opvallend tijdens de avond waren de meningen over het aanbrengen van een knip in de bestaande N201. De gemeenteraad heeft in september 2005 voor het aanbrengen van een knip gekozen, om ruimte in het huidige tracé vrij te spelen met het doel de aaneenhechting van de woongebieden ter weerszijde van de N201 voor elkaar te krijgen. De ruimtelijke barrière van het huidige profiel (2 x 2 rijbanen) wordt echter niet zo sterk ervaren door de aanwezigen. Het liefst ziet men een rijweg met een maximum snelheid van 30 km per uur en een vrijliggende busbaan. De bereikbaarheid wordt hierdoor beter, terwijl parallelle routes als de Hortensialaan en de Stommeerweg minder belast worden.
Voor de aanleg Noordvork was meer draagvlak. De toename van verkeer tussen Aalsmeer en Oosteinde zal in de toekomst voor belangrijk deel via dit nieuwe wegvak worden afgewikkeld, zodat de huidige wegen worden ontzien. Men is wel sceptisch over de financiering van het nieuwe wegvak en er is angst dat de Noordvork verkeer zal aantrekken.
Voor het afwaarderen van de Kruisweg van 2 x 2 rijbanen naar 2 x 1 rijbaan was het draagvlak behoorlijk. Deze maatregel draagt bij aan een evenwichtiger verdeling van verkeer op de lokale wegen.
Naast de uitkomsten van het Dorpsgesprek is er ook informatie verzameld uit gesprekken met de Wijkraden en vertegenwoordigers van ondernemers uit Aalsmeer. In tegenstelling tot de eerdere planning zal de Concept Kadernota Verkeer en Vervoer op 28 november door het college van B&W worden behandeld. De voorbereiding van de besluitvorming vraagt meer tijd dan van te voren is ingeschat. De uiteindelijke beslissing over de kadernota voor het Verkeer en Vervoerplan zal door de gemeenteraad worden genomen tijdens de raadsvergadering van 21 december 2006.
Meer weten?
Meer informatie over het plan vindt u op www.aalsmeer.nl. Wanneer u kijkt onder ‘Producten en diensten’, vervolgens klikt op ‘Beleidsdocumenten’ en ten slotte op ‘Kadernota verkeer en vervoer’ komt u op de juiste plek terecht. Daar vindt u binnenkort ook de uitwerking van de stellingen en de voor en tegenargumenten die zijn verzameld.
Ondanks de beperkte opkomst - ongeveer 40 mensen - was wethouder Fransen tevreden; De informatie die deze avond werd uitgewisseld maakte duidelijk welke argumenten mensen hebben om voor of tegen bepaalde onderwerpen te zijn. De opvallendste uitkomsten van de avond; de keuze voor de Noordvork is voor de meeste mensen een logische en er is weinig steun voor het ‘knippen’ van het huidige N201-traject. Wethouder Fransen: ‘Ik had graag een grotere opkomst gehad, maar ik denk dat we ook met deze wat kleinere opkomst belangrijke informatie hebben gekregen over waarom mensen op een bepaalde manier tegen zaken als de Noordvork en de Knip aankijken. Alleen al vanuit dat oogpunt vind ik deze avond toch een succes. Maar bij een volgend Dorpsgesprek zullen we de communicatie intensiever inzetten om te kijken of we tot een grotere opkomst kunnen komen.
De gemeente Aalsmeer wil mobiliteit en bereikbaarheid zo goed mogelijk regelen voor de komende jaren. Daarom is het van belang dat we nu bij het kiezen van oplossingen rekening houden met de verwachte verkeerscirculatie in de toekomst voor heel Aalsmeer. Om de discussie vorm te geven is, na een plenaire start van de avond, de zaal in vier groepen verdeeld en is met elkaar gesproken naar aanleiding van stellingen. Het ging deze avond niet om gelijk hebben of krijgen, maar om het uitwisselen en verzamelen van argumenten die door het college van burgemeester en wethouders én de gemeenteraad straks gewogen zullen worden bij het nemen van een besluit over de Kadernota Verkeer en Vervoer.
Opvallend tijdens de avond waren de meningen over het aanbrengen van een knip in de bestaande N201. De gemeenteraad heeft in september 2005 voor het aanbrengen van een knip gekozen, om ruimte in het huidige tracé vrij te spelen met het doel de aaneenhechting van de woongebieden ter weerszijde van de N201 voor elkaar te krijgen. De ruimtelijke barrière van het huidige profiel (2 x 2 rijbanen) wordt echter niet zo sterk ervaren door de aanwezigen. Het liefst ziet men een rijweg met een maximum snelheid van 30 km per uur en een vrijliggende busbaan. De bereikbaarheid wordt hierdoor beter, terwijl parallelle routes als de Hortensialaan en de Stommeerweg minder belast worden.
Voor de aanleg Noordvork was meer draagvlak. De toename van verkeer tussen Aalsmeer en Oosteinde zal in de toekomst voor belangrijk deel via dit nieuwe wegvak worden afgewikkeld, zodat de huidige wegen worden ontzien. Men is wel sceptisch over de financiering van het nieuwe wegvak en er is angst dat de Noordvork verkeer zal aantrekken.
Voor het afwaarderen van de Kruisweg van 2 x 2 rijbanen naar 2 x 1 rijbaan was het draagvlak behoorlijk. Deze maatregel draagt bij aan een evenwichtiger verdeling van verkeer op de lokale wegen.
Naast de uitkomsten van het Dorpsgesprek is er ook informatie verzameld uit gesprekken met de Wijkraden en vertegenwoordigers van ondernemers uit Aalsmeer. In tegenstelling tot de eerdere planning zal de Concept Kadernota Verkeer en Vervoer op 28 november door het college van B&W worden behandeld. De voorbereiding van de besluitvorming vraagt meer tijd dan van te voren is ingeschat. De uiteindelijke beslissing over de kadernota voor het Verkeer en Vervoerplan zal door de gemeenteraad worden genomen tijdens de raadsvergadering van 21 december 2006.
Meer weten?
Meer informatie over het plan vindt u op www.aalsmeer.nl. Wanneer u kijkt onder ‘Producten en diensten’, vervolgens klikt op ‘Beleidsdocumenten’ en ten slotte op ‘Kadernota verkeer en vervoer’ komt u op de juiste plek terecht. Daar vindt u binnenkort ook de uitwerking van de stellingen en de voor en tegenargumenten die zijn verzameld.