Structuurplan herontwikkeling tracé N201 ter inzage
Geplaatst op: 18 mei 2006
De gemeente Aalsmeer start met de procedure voor het vaststellen van het structuurplan voor het gebied van het huidige tracé van de N201 en het omliggende gebied.
Het structuurplan werkt de plannen uit het visiedocument, dat in september vorig jaar door de gemeenteraad is goedgekeurd. Daarnaast dient het structuurplan als een basis voor het bestemmingsplan en mogelijke vrijstellingsprocedures hierop binnen het gebied. Doel van dit structuurplan is de toekomstige ruimtelijke opgaven voor Aalsmeer dorp in beeld te brengen en hierbij de gewenste ontwikkelingsrichting aan te geven. Er wordt hierbij een doorkijk gemaakt tot circa 2020.
Begrenzing gebied
Het gebied van het structuurplan wordt begrensd door de Van Cleeffkade en de Oosteinderweg in het westen en de Legmeerdijk in het oosten en is gelegen langs de Burgemeester Kasteleinweg, de huidige N201 en de naastgelegen gebieden van Aalsmeer-dorp die beïnvloed worden door de herontwikkeling en het beoogde tracé van de Noordvork.
Stedenbouwkundige structuur
Een eerste stedenbouwkundige aanzet tot herontwikkeling van het gebied is gedaan in de stedenbouwkundige visie ‘Herontwikkeling huidig tracé N201’ welke in september 2005 door de gemeenteraad van Aalsmeer is vastgesteld. Deze visie is een globaal plan, waarin op hoofdlijnen de stedenbouwkundige invulling van het gebied is aangegeven. Deze hoofdlijnen krijgen in het structuurplan een planologische vertaling. Hierbij zijn de kansen die ontstaan voor het gebied na de omlegging van de N201 naar een tracé gelegen buiten de huidige bebouwde kom, uitgangspunt geweest. In de het structuurplan zijn de belangrijkste elementen van de nieuwe stedenbouwkundige structuur voor het huidige tracé vastgelegd:
Herstellen van en versterken van de ruimtelijke en functionele dwarsverbindingen; Het aanvullen van de bestaande woonmilieus waar de gescheiden delen weer aansluiting vinden met elkaar; Het ontwikkelen van knooppunten op plekken waar infrastructuurelementen samenkomen; Het ontwikkelen van een infrastructuur passend bij het karakter van Aalsmeer om afname van het verkeer in het middengebied mogelijk te maken, bijvoorbeeld door aanleg van de Noordvork; Inpassing van een hoogwaardig openbaarvervoersverbinding op het huidige tracé.
Second opinion
In het raadsprogramma 2006-2010 is over de ‘Knip’ en de ‘Noordvork’ aangegeven dat het uitgangspunt voor het bestaande tracé van de N201 is dat de deling van Aalsmeer-Dorp ter plaatse wordt opgeheven. Het bestaande tracé als verkeersader wordt afgewaardeerd en zal geen doorgaande weg meer zijn. Om dit te bereiken wordt een "knip" aangebracht.
Er zal een zogenaamde second opinion plaatsvinden waarbij de de meest optimale plaats voor deze "knip" wordt onderzocht. Ook zal worden gekeken of de voorgenomen aanleg van de Noordvork het beste alternatief vormt of dat er een beter alternatief denkbaar is. Op basis van deze verkenning zullen eventuele verbetervoorstellen te zijner tijd aan de raad worden voorgelegd. In Aalsmeer zal geen aparte busbaan worden aangelegd, de bus zal de "knip" in het bestaande N201-tracé kunnen ontwijken.
De verkeersonderzoeken lopen op dit moment en we hopen dat de uitkomsten hiervan in september van dit jaar aan de raad te kunnen voorleggen. De plannen zullen aangepast worden naar aanleiding van de keuze die op dat moment gedaan wordt.
Procedure
Het college start de vaststellingsprocedure door het concept-plan vanaf 22 mei 2006 zes weken voor een ieder ter inzage te leggen. Ook zal er met diverse instanties, waaronder de Provincie en het Waterschap, vooroverleg gevoerd gaan worden. De volgende stap na vaststelling van het structuurplan is het verder concretiseren van de plannen in een Masterplan en stedenbouwkundige ontwerpen. Aan het concept-Masterplan wordt momenteel al gewerkt. De verschillende wijkraden uit Aalsmeer en Kudelstaart zijn hierbij betrokken.
Het structuurplan werkt de plannen uit het visiedocument, dat in september vorig jaar door de gemeenteraad is goedgekeurd. Daarnaast dient het structuurplan als een basis voor het bestemmingsplan en mogelijke vrijstellingsprocedures hierop binnen het gebied. Doel van dit structuurplan is de toekomstige ruimtelijke opgaven voor Aalsmeer dorp in beeld te brengen en hierbij de gewenste ontwikkelingsrichting aan te geven. Er wordt hierbij een doorkijk gemaakt tot circa 2020.
Begrenzing gebied
Het gebied van het structuurplan wordt begrensd door de Van Cleeffkade en de Oosteinderweg in het westen en de Legmeerdijk in het oosten en is gelegen langs de Burgemeester Kasteleinweg, de huidige N201 en de naastgelegen gebieden van Aalsmeer-dorp die beïnvloed worden door de herontwikkeling en het beoogde tracé van de Noordvork.
Stedenbouwkundige structuur
Een eerste stedenbouwkundige aanzet tot herontwikkeling van het gebied is gedaan in de stedenbouwkundige visie ‘Herontwikkeling huidig tracé N201’ welke in september 2005 door de gemeenteraad van Aalsmeer is vastgesteld. Deze visie is een globaal plan, waarin op hoofdlijnen de stedenbouwkundige invulling van het gebied is aangegeven. Deze hoofdlijnen krijgen in het structuurplan een planologische vertaling. Hierbij zijn de kansen die ontstaan voor het gebied na de omlegging van de N201 naar een tracé gelegen buiten de huidige bebouwde kom, uitgangspunt geweest. In de het structuurplan zijn de belangrijkste elementen van de nieuwe stedenbouwkundige structuur voor het huidige tracé vastgelegd:
Second opinion
In het raadsprogramma 2006-2010 is over de ‘Knip’ en de ‘Noordvork’ aangegeven dat het uitgangspunt voor het bestaande tracé van de N201 is dat de deling van Aalsmeer-Dorp ter plaatse wordt opgeheven. Het bestaande tracé als verkeersader wordt afgewaardeerd en zal geen doorgaande weg meer zijn. Om dit te bereiken wordt een "knip" aangebracht.
Er zal een zogenaamde second opinion plaatsvinden waarbij de de meest optimale plaats voor deze "knip" wordt onderzocht. Ook zal worden gekeken of de voorgenomen aanleg van de Noordvork het beste alternatief vormt of dat er een beter alternatief denkbaar is. Op basis van deze verkenning zullen eventuele verbetervoorstellen te zijner tijd aan de raad worden voorgelegd. In Aalsmeer zal geen aparte busbaan worden aangelegd, de bus zal de "knip" in het bestaande N201-tracé kunnen ontwijken.
De verkeersonderzoeken lopen op dit moment en we hopen dat de uitkomsten hiervan in september van dit jaar aan de raad te kunnen voorleggen. De plannen zullen aangepast worden naar aanleiding van de keuze die op dat moment gedaan wordt.
Procedure
Het college start de vaststellingsprocedure door het concept-plan vanaf 22 mei 2006 zes weken voor een ieder ter inzage te leggen. Ook zal er met diverse instanties, waaronder de Provincie en het Waterschap, vooroverleg gevoerd gaan worden. De volgende stap na vaststelling van het structuurplan is het verder concretiseren van de plannen in een Masterplan en stedenbouwkundige ontwerpen. Aan het concept-Masterplan wordt momenteel al gewerkt. De verschillende wijkraden uit Aalsmeer en Kudelstaart zijn hierbij betrokken.