Webwinkel De Ronde Venen geopend: uittreksels regelen vanuit je luie stoel
Geplaatst op: 18 april 2006
Inwoners van De Ronde Venen die gebruik maken van internet, hoeven voor negen gemeentelijke ‘producten’ hun huis niet meer uit. Dit betreft vooral uittreksels uit de gemeentelijke basisadministratie en andere registraties van de afdeling Publiekszaken. Nadat de inwoners de producten via internet besteld en betaald hebben, krijgen zij de producten binnen drie werkdagen thuisgestuurd.
De gemeente De Ronde Venen is voortdurend bezig om de dienstverlening aan de inwoners te verbeteren. Zo biedt de gemeente de inwoners nu de mogelijkheid om negen producten thuis via internet aan te vragen bij een digitale gemeentelijke ‘Webwinkel’. Zij hoeven daarvoor dus niet meer naar een loket in het gemeentehuis te komen en krijgen na betaling, het bestelde product binnen drie werkdagen per post thuisgestuurd. Om te bestellen via de Webwinkel maken inwoners gebruik van een eigen, persoonlijke DigiD inlogcode en hun eigen betaalrekening waarmee ze internetbankieren, of credit card (MasterCard of Visa).
De volgende producten kunnen nu via de Webwinkel besteld worden:
- Uittreksel gemeentelijke basisadministratie (GBA)
- Uittreksel geboorteakte
- Uittreksel huwelijksakte
- Uittreksel echtscheidingsakte
- Uittreksel geregistreerd partnerschap
- Uittreksel ontbindingsakte geregistreerd partnerschap
- Verhuizing binnen de gemeente
- Vestiging in de gemeente
- Vertrek naar het buitenland
De gemeente is van plan de lijst met producten die via de Webwinkel besteld kunnen worden, het komende jaar verder uit te breiden. De Webwinkel maakt voor verificatie van degenen die producten bestellen, gebruik van DigiD. De betaling van de producten kan verlopen via de voor internetbankierders vertrouwde beveiliging van hun eigen bank. Deze dienstverlening wordt verzorgd door iDEAL.
DigiD
Om via de Webwinkel producten te bestellen, heeft men een DigiD inlogcode nodig. DigiD (spreek uit: ‘Die-gie-dee’) staat voor digitale identiteit. DigiD is een manier waarmee overheidsinstellingen op internet de identiteit van de aanvrager kunnen verifiëren. Dat is belangrijk, want bij bestellingen zoals uittreksels worden vertrouwelijke gegevens uitgewisseld. De gemeente moet controleren of degene die een aanvraag via internet doet, daadwerkelijk degene is, die hij zegt dat hij is. Met de DigiD inlogcode (aan te vragen bij www.digid.nl) kan men niet alleen bij de gemeente De Ronde Venen terecht, maar bij steeds meer overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank.
iDEAL
Om het bestelde product te betalen, rekent men online af in de betaalomgeving die internetbankierders al kennen, op basis van specifieke beveiligingsmethodes van hun eigen bank (ABN/AMRO, Postbank en Rabobank). Die dienstverlening wordt verzorgd door de internetkassa van iDEAL. Internetbankierders kunnen direct gebruik maken van iDEAL, zonder dat zij zich daarvoor hoeven aan te melden.
De gemeente De Ronde Venen is voortdurend bezig om de dienstverlening aan de inwoners te verbeteren. Zo biedt de gemeente de inwoners nu de mogelijkheid om negen producten thuis via internet aan te vragen bij een digitale gemeentelijke ‘Webwinkel’. Zij hoeven daarvoor dus niet meer naar een loket in het gemeentehuis te komen en krijgen na betaling, het bestelde product binnen drie werkdagen per post thuisgestuurd. Om te bestellen via de Webwinkel maken inwoners gebruik van een eigen, persoonlijke DigiD inlogcode en hun eigen betaalrekening waarmee ze internetbankieren, of credit card (MasterCard of Visa).
De volgende producten kunnen nu via de Webwinkel besteld worden:
- Uittreksel gemeentelijke basisadministratie (GBA)
- Uittreksel geboorteakte
- Uittreksel huwelijksakte
- Uittreksel echtscheidingsakte
- Uittreksel geregistreerd partnerschap
- Uittreksel ontbindingsakte geregistreerd partnerschap
- Verhuizing binnen de gemeente
- Vestiging in de gemeente
- Vertrek naar het buitenland
De gemeente is van plan de lijst met producten die via de Webwinkel besteld kunnen worden, het komende jaar verder uit te breiden. De Webwinkel maakt voor verificatie van degenen die producten bestellen, gebruik van DigiD. De betaling van de producten kan verlopen via de voor internetbankierders vertrouwde beveiliging van hun eigen bank. Deze dienstverlening wordt verzorgd door iDEAL.
DigiD
Om via de Webwinkel producten te bestellen, heeft men een DigiD inlogcode nodig. DigiD (spreek uit: ‘Die-gie-dee’) staat voor digitale identiteit. DigiD is een manier waarmee overheidsinstellingen op internet de identiteit van de aanvrager kunnen verifiëren. Dat is belangrijk, want bij bestellingen zoals uittreksels worden vertrouwelijke gegevens uitgewisseld. De gemeente moet controleren of degene die een aanvraag via internet doet, daadwerkelijk degene is, die hij zegt dat hij is. Met de DigiD inlogcode (aan te vragen bij www.digid.nl) kan men niet alleen bij de gemeente De Ronde Venen terecht, maar bij steeds meer overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank.
iDEAL
Om het bestelde product te betalen, rekent men online af in de betaalomgeving die internetbankierders al kennen, op basis van specifieke beveiligingsmethodes van hun eigen bank (ABN/AMRO, Postbank en Rabobank). Die dienstverlening wordt verzorgd door de internetkassa van iDEAL. Internetbankierders kunnen direct gebruik maken van iDEAL, zonder dat zij zich daarvoor hoeven aan te melden.