B&W wijzigen uitgangspunten Westerheul IV op verzoek omwonenden
Geplaatst op: 21 juni 2005
B&W van De Ronde Venen hebben op verzoek van omwonenden van Westerheul IV twee uit-gangspunten voor de woningbouw in dat gebied gewijzigd. Het college van B&W stelt de ge-meenteraad voor om de Nota van Uitgangspunten vast te stellen met de gewijzigde tekst.
Op 8 juni 2005 hebben B&W een inspraakbijeenkomst gehouden voor het nieuwe woningbouwgebied Westerheul IV in Vinkeveen. Omwonenden en belangstellenden zijn hiermee in de gelegenheid gesteld om in een vroeg stadium invloed te hebben op het gebied tussen de Mijdrechtse Dwarsweg, de Voor-bancken, het bedrijventerrein Voorbancken en de Spoordijk.
Wethouder Rosendaal: “Ik ben blij dat we in Westerheul IV circa 235 woningen kunnen gaan bouwen, want in De Ronde Venen is grote behoefte aan nieuwe woningen. Het aantal locaties waar nog veel huizen gebouwd mogen worden, is echter beperkt. We hebben de inspraakbijeenkomst gehouden, om-dat het college graag rekening wil houden met de belangen van omwonenden en de wensen van toe-komstige bewoners. Eén van de uitgangspunten was dat zo’n 10 woningen in Westerheul IV met de auto via de Mijdrechtse Dwarsweg bereikt zouden kunnen worden. De voorgevel van deze woningen zou naar deze weg gericht zijn. Uit de reacties bleek dat bewoners van huizen met de achtergevel naar die Mijdrechtse Dwarsweg, hiertegen bedenkingen hadden omdat daar dan meer verkeer zou gaan rijden dan nu het geval is. Het college heeft begrip voor die bedenkingen en stelt de gemeenteraad nu voor, het aantal woningen in Westerheul IV met een auto-ontsluiting op de Mijdrechtse Dwarsweg te beperken tot maximaal twee.”
Een ander punt van discussie op 8 juni was de maximum bouwhoogte van de woningen. Om enerzijds het geplande aantal woningen te kunnen bouwen en anderzijds zoveel mogelijk ruimte en groen tussen de woonblokken over te houden, stelt B&W de raad voor op sommige plekken in het gebied apparte-mentsgebouwen van 6 bouwlagen te bouwen. Een aantal omwonenden vindt dat te hoog. Wethouder Rosendaal: “Het college wil die maximale bouwhoogte niet zomaar loslaten, maar we stellen de ge-meenteraad nu wel voor om bij de stedenbouwkundige uitwerking nadrukkelijk ook de mogelijkheden van een lagere bouwhoogte te laten onderzoeken. Als het financieel haalbaar is en er toch voldoende openbare ruimte overblijft om een prettige woonwijk te ontwerpen, dan kunnen we de bouwhoogte mo-gelijk beperken.”
Om de grond van Westerheul IV geschikt te maken voor bebouwing, moet eerst ongeveer 4 meter zand worden opgebracht. Na inklinking van de bodem komt het maaiveld zo’n anderhalve meter boven het huidige niveau. Tijdens de bijeenkomst uitten sommigen hun bezorgdheid over de werking van de bo-dem onder het gewicht van het zand en over de hinder die verstuiving van het zand kan veroorzaken. Het college wil die bezorgdheid wegnemen. Daarom is afgesproken dat na de zomer een aparte infor-matieavond gehouden wordt over de zandophoging.
Op 8 juni 2005 hebben B&W een inspraakbijeenkomst gehouden voor het nieuwe woningbouwgebied Westerheul IV in Vinkeveen. Omwonenden en belangstellenden zijn hiermee in de gelegenheid gesteld om in een vroeg stadium invloed te hebben op het gebied tussen de Mijdrechtse Dwarsweg, de Voor-bancken, het bedrijventerrein Voorbancken en de Spoordijk.
Wethouder Rosendaal: “Ik ben blij dat we in Westerheul IV circa 235 woningen kunnen gaan bouwen, want in De Ronde Venen is grote behoefte aan nieuwe woningen. Het aantal locaties waar nog veel huizen gebouwd mogen worden, is echter beperkt. We hebben de inspraakbijeenkomst gehouden, om-dat het college graag rekening wil houden met de belangen van omwonenden en de wensen van toe-komstige bewoners. Eén van de uitgangspunten was dat zo’n 10 woningen in Westerheul IV met de auto via de Mijdrechtse Dwarsweg bereikt zouden kunnen worden. De voorgevel van deze woningen zou naar deze weg gericht zijn. Uit de reacties bleek dat bewoners van huizen met de achtergevel naar die Mijdrechtse Dwarsweg, hiertegen bedenkingen hadden omdat daar dan meer verkeer zou gaan rijden dan nu het geval is. Het college heeft begrip voor die bedenkingen en stelt de gemeenteraad nu voor, het aantal woningen in Westerheul IV met een auto-ontsluiting op de Mijdrechtse Dwarsweg te beperken tot maximaal twee.”
Een ander punt van discussie op 8 juni was de maximum bouwhoogte van de woningen. Om enerzijds het geplande aantal woningen te kunnen bouwen en anderzijds zoveel mogelijk ruimte en groen tussen de woonblokken over te houden, stelt B&W de raad voor op sommige plekken in het gebied apparte-mentsgebouwen van 6 bouwlagen te bouwen. Een aantal omwonenden vindt dat te hoog. Wethouder Rosendaal: “Het college wil die maximale bouwhoogte niet zomaar loslaten, maar we stellen de ge-meenteraad nu wel voor om bij de stedenbouwkundige uitwerking nadrukkelijk ook de mogelijkheden van een lagere bouwhoogte te laten onderzoeken. Als het financieel haalbaar is en er toch voldoende openbare ruimte overblijft om een prettige woonwijk te ontwerpen, dan kunnen we de bouwhoogte mo-gelijk beperken.”
Om de grond van Westerheul IV geschikt te maken voor bebouwing, moet eerst ongeveer 4 meter zand worden opgebracht. Na inklinking van de bodem komt het maaiveld zo’n anderhalve meter boven het huidige niveau. Tijdens de bijeenkomst uitten sommigen hun bezorgdheid over de werking van de bo-dem onder het gewicht van het zand en over de hinder die verstuiving van het zand kan veroorzaken. Het college wil die bezorgdheid wegnemen. Daarom is afgesproken dat na de zomer een aparte infor-matieavond gehouden wordt over de zandophoging.