Eerste productie bij samenwerkingsverband Gemeentebelastingen Amstelland
Op 24 januari hebben vijf gemeenten het eerste resultaat van hun samenwerkende gemeentelijke belastingen gevierd. De gemeentelijke administraties zijn overgezet op één systeem en de persen lopen om eind januari de aanslagen te versturen voor de gemeenten Amstelveen en Ouder-Amstel. Eind februari volgen Aalsmeer, Diemen en Uithoorn.
De gemeentelijke belastingdiensten van de gemeente Amstelveen, Aalsmeer, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn werken sinds 1 januari 2013 officieel samen. De gemeenten besloten hier in 2012 toe. Uitgangspunt voor de samenwerking zijn efficiency, continuïteit, kwaliteit en kostenreductie. De verwachting is dat dit zo’n 10 tot 20 % kostenreductie kan opleveren, verschillend per gemeente. In totaal wordt naar verwachting in de regio op termijn jaarlijks zo’n € 500.000,-- bespaard.
Wethouder Herbert Raat(VVD) van de gemeente Amstelveen: “Ik vind het een hele prestatie dat het gelukt is om de aanslagen op tijd gereed te hebben voor verzending. Niet alleen de medewerkers van de gemeenten zitten nu op één locatie, maar ook de administraties van de verschillende gemeenten zijn inmiddels overgezet op één systeem. In de gemeenten Amstelveen en Ouder-Amstel vallen de belastingaanslagen eind januari op de deurmat en in Aalsmeer, Diemen en Uithoorn in februari.”
Omdat de gemeenten naar aanleiding van de belastingaanslagen altijd te maken hebben met een sterk toenemend aantal vragen, staat het gemeentelijke callcentrum vanaf de verzenddata met een aangepaste bezetting geheel paraat om mensen met vragen snel en adequaat aan antwoorden te helpen.