Dinsdag 22 januari hebben Burgemeester en wethouders de Nota Ruimte voor huisvesting tijdelijke arbeidsmigranten vastgesteld. De nota wordt 14 februari voorgelegd aan de gemeenteraadsleden. Met de nota wil het College een veilige woonomgeving realiseren voor arbeidsmigranten en omwonenden. Een kwalitatief goede huisvesting voor (tijdelijke) arbeidsmigranten is van grote waarde voor de gemeente. Om vast te kunnen stellen aan welke voorwaarden de huisvesting moet voldoen is eerst in 2011/2012 een grootschalig controleonderzoek gehouden naar de huidige stand van de huisvesting, Op basis van dit onderzoek zijn de criteria voor het nieuwe beleid tijdelijke huisvesting arbeidsmigranten vastgesteld.
Controleronde tijdelijke huisvesting arbeidsmigranten 2011/2012
Bij de controles is een groot aantal overtredingen geconstateerd, maar gelukkig was slechts in een paar gevallen, vanwege hoge veiligheidsrisico’s, direct optreden noodzakelijk.
De controles van meer dan 250 locaties heeft bovendien veel informatie opgeleverd over de stand van zaken tijdelijke huisvesting van arbeidsmigranten in Aalsmeer. Deze informatie is gebruikt voor de vaststelling van de kadernota tijdelijke huisvesting arbeidsmigranten.
Regionaal Verband
De gemeente ontwikkelt het beleid voor tijdelijke huisvesting arbeidsmigranten in regionaal verband. Aalsmeer is trekker van deze samenwerking in de Greenport Aalsmeer. Aalsmeer werkt samen met buurgemeenten, bedrijven, uitzendbureaus, woningaanbieders en Eigen Haard. In het kader van deze samenwerking is afgelopen vrijdag de tweede regionale bijeenkomst over arbeidsmigranten gehouden. De samenwerking is van belang omdat als bijvoorbeeld Aalsmeer zelfstandig beleid ontwikkeld er een zogenaamd waterbedeffect kan optreden. Immers als de ene gemeente bijvoorbeeld gaat handhaven kan het effect zijn dat de arbeidsmigranten verhuizen naar de buurgemeente.
Voorwaarden huisvesting in woonwijken
De controleronde heeft uitgewezen dat er geen sprake is van overconcentratie van verhuur woningen en kamerverhuur aan arbeidsmigranten in de woonwijken.Dit betekent dat de huidige verspreiding over de gemeente in principe kan blijven bestaan. Kamerverhuur dient wel zoveel mogelijk bij het gewone wonen aan te sluiten en is daarom kleinschalig en ingericht op langdurig verblijf. Dit betekent in ieder geval dat er binnen voldoende leefruimte is en buiten voldoende parkeerruimte.
Huisvesting op bedrijfsterreinen en buitengebied
Vormen van middelgrote en grote huisvesting van arbeidsmigranten (bijvoorbeeld hotels) zijn mogelijk op bedrijfsterreinen en in het (bebouwde gebied) van het buitengebied. Belangrijke voorwaarde hierbij is dat het gaat om een kort verblijf van maximaal zes maanden.
Beheren en controleren van tijdelijke huisvesting
De gemeente streeft naar een zo transparant mogelijk beheer van tijdelijke huisvesting, zodat voor iedereen duidelijk is wat wel en niet mag en hoe gehandhaafd gaat worden. Dit is vastgelegd in een zogenaamd beheerkader vergunningen. Dit beheerkader maakt het ook mogelijk om het realiseren van tijdelijke huisvesting te vereenvoudigen. Het is bovendien een handvat om bestaande illegale huisvesting zo mogelijk te legaliseren. Hierbij wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de gewone gang zaken van de omgevingsvergunning.
Voor de beoordeling van deze vergunningaanvragen wordt gekeken naar de landelijke eisen voor tijdelijke huisvesting, gekoppeld aan de eis van voldoende parkeerruimte.
Als legalisatie echter niet mogelijk is, dan wordt gehandhaafd. Er is daarom een handhavingplanning opgesteld om in een periode van drie jaar alle overtredingen aan te pakken. In het vierde kwartaal van 2012 is hier al mee begonnen. Vanaf 2013 wordt regelmatig gecontroleerd om een beter toezicht te houden op tijdelijke huisvesting in Aalsmeer. Bij constatering van nieuwe overtredingen wordt direct opgetreden (lik-op-stuk-beleid).