Tweede dirigent KnA van hoog niveau
Deze week het tweede artikel uit de reeks van artikelen waarin de zoektocht wordt beschreven van het orkest van KnA naar een nieuwe dirigent. Iedere dinsdag in februari komt een andere dirigent op proef. Iedere dirigent heeft vooraf 3 muziekstukken op moeten geven die ze met het orkest willen doornemen. Eén werk moet onbekend zijn voor het orkest, twee werken juist al bekend bij de leden, zodat de verschillende kwaliteiten van de dirigent goed tot uiting kunnen komen en tevens kunnen worden beoordeeld door de muzikanten.
Vorige week scoorde de dirigent een hoge score. Voorwaar niet kinderachtig voor een dirigent die het spits moet afbijten. De lat lag dus hoog afgelopen dinsdagavond. Dirk van der Niet uit Huizen is een ervaren dirigent die al voor vele orkesten heeft gedirigeerd. Hij componeert tevens zelf muziek. Alle dirigenten die bij KnA langskomen zijn vanzelfsprekend afgestudeerd aan het conservatorium, zo ook Dirk.
Dirk vertelde kort iets over zichzelf en zijn ambities met het orkest en startte de repetitie met een inspeelwerk. Dirigenten doen dit vaak om de instrumenten en muzikanten even warm te maken en op klank te krijgen. Instrumenten kunnen snel van toonhoogte veranderen als ze in een koude auto hebben gelegen of achterop een fiets zijn vervoerd. Na het inspeelwerk stemde Dirk de verschillende instrumenten, zodat er geen valse noten te horen zouden zijn tijdens de repetitie.
Het eerste werk dat Dirk op de lessenaars liet zetten was Cacak van Paul Dzon. Geen van de muzikanten had dit werk ooit gezien. Een nieuwe dirigent en een nieuw muziekstuk… een inspirerende uitdaging voor een muzikant en er werd fanatiek gerepeteerd. Dirk besteedde veel aandacht aan de balans tussen de verschillende instrumenten en aan de muzikaliteit van de verschillende passages in dit interessante muziekstuk. Dirk koos voor een prikkelende aanpak door het werk van achter naar voren in te studeren. Bij elke herhaling werd er verder vooraan in het werk gestart. Hierdoor ging het slot steeds beter en vertrouwder klinken en uiteindelijk werd het hele muziekstuk van voor tot achter door gespeeld.
Na de pauze werden de bekende stukken gespeeld. De Armeense Dansen werd direct van voor tot achter doorgespeeld en de dirigent bracht duidelijk zijn eigen nuances en gevoel in. Het klonk anders dan onder de andere dirigenten. Het derde werk, New Baroque Suite werd doorgespeeld en ook hier wilde de dirigent zijn eigen interpretatie horen in de manier waarop het slagwerk, de koperblazers en de houtblazers het samenspel zochten. Een genot om onder deze dirigent te repeteren.
Volgende week de enige vrouwelijke dirigent in de reeks. Het prachtige Phantom of the Opera zal worden doorgenomen, net als de Bohemian Rhapsody van Queen. We houden u op de hoogte van de bevindingen van het orkest. De proefrepetities zijn vrij toegankelijk voor alle muziekliefhebbers. Als u zelf een instrument bespeelt, kunt u vrijblijvend meespelen tijdens deze dinsdagavonden in februari vanaf 19:45 in het KnA gebouw op het Legmeerplein.