Gemeente De Ronde Venen heeft samen met de gemeenten Stichtse Vecht, Montfoort, Oudewater en Woerden een aanbestedingstraject doorlopen voor de levering van Hulp bij het Huishouden (HH). Deze aanbesteding was verplicht conform EU-regels, omdat de contracten met de huidige partijen per 1 april aflopen. Aanbieders waren in de gelegenheid om op basis van de geformuleerde criteria een aanbod neer te leggen. Omwille van de onpartijdigheid en zorgvuldigheid van het traject heeft Inkoopbureau Midden-Nederland de coördinatie op zich genomen.
In De Ronde Venen houden 612 huidige cliënten de Hulp bij het huishouden die zij gewend zijn te krijgen. Aan deze vorm van hulp verandert niets. Voor 118 cliënten geldt dat zij vanaf 1 april a.s. van aanbieder moeten wisselen. Dit komt omdat hun huidige aanbieders Axxicom, Thuiszorg in Holland en Zorgsamen in de aanbesteding zijn afgevallen. Met deze drie partijen wordt geen contract meer afgesloten. De betreffende cliënten worden hierover geïnformeerd. De Wmo-consulenten van het gemeentelijke Wmo-loket kunnen met hen kijken van welke aanbieder zij vanaf 1 april a.s. de hulp willen ontvangen.
Wethouder Erika Spil (Samenleving) stelt tevreden vast dat het aanbestedingstraject tot de keuze van een aantal goede partijen heeft geleid. Zij heeft alle vertrouwen in de zorgvuldige begeleiding van cliënten die hulp via een andere aanbieder gaan ontvangen. Het verzoek aan de betrokkenen is om zoveel mogelijk medewerkers van de afgevallen partijen onder te brengen bij de gecontracteerde aanbieders. Op deze wijze kunnen cliënten via een andere aanbieder hun vertrouwde hulp houden.
Gecontracteerde aanbieders
Vanaf 1 april 2013 wordt de levering van Hulp bij het Huishouden in gemeente De Ronde Venen geboden door de volgende aanbieders:
Osira Amstelring
Alfa en Zorg
Careyn Huishoudelijke zorg
Zonnehuisgroep
Stichting Zorgondersteuning Midden Nederland
TSN
Tzorg
Wijkgerichte aanpak, innovatie en kwaliteit versus prijs
Voorafgaand aan de aanbesteding zijn enkele belangrijke uitgangspunten vastgesteld door het college. Zo dient te worden toegewerkt naar een wijkgerichte aanpak, waarbij gebruik wordt gemaakt van de diensten en inzet van welzijnsinstellingen en vrijwilligers. Andere punten zijn:
Eigen kracht en eigen mogelijkheden zijn het uitgangspunt, inclusief de directe omgeving van de cliënt, zoals ondersteuning door familie en mantelzorg.Betrekken van informele zorg zodat een goede mix ontstaat met professionele ondersteuning en zorg.Bij het bieden van hulp bij het huishouden is expertise nodig om te signaleren of mensen hun probleem zelf kunnen oplossen, hun omgeving het probleem kan oplossen of dat ze daarbij professionele ondersteuning nodig hebben.De hulp bij het huishouden is dicht bij huis georganiseerd: wijk- of buurtgericht.
Vele ontwikkelingen en wijzigingen op komst
Het kabinet vertrouwt in het sociale domein veel nieuwe taken toe aan gemeenten, onder andere via decentralisatie van AWBZ-onderdelen naar de Wmo. Gemeenten kunnen op deze manier beter inspelen op de behoeften van de burgers. Daar tegenover staan bezuinigingen die het Rijk de gemeenten oplegt, waardoor tegelijkertijd de financiële armslag van gemeenten wordt beperkt.
Het kabinet bezuinigt ook op het budget van de Wmo-huishoudelijke hulp (HH). Die voorziening wordt vanaf 2014 inkomensafhankelijk voor nieuwe cliënten, vanaf 2015 ook voor bestaande cliënten. Door de bezuinigingen kan het zijn dat Hulp bij het Huishouden alleen nog beschikbaar wordt voor de (financieel) meest kwetsbaren. Deze plannen moeten echter nog door de overheid worden vastgesteld.