001 - Escaperoom aglemeen

Biddag in De Wegwijzer


Geplaatst op: 8 maart 2013

Op woensdag 13 maart is het 'biddag voor gewas en arbeid'. In de Christelijke Gereformeerde Kerk 'De Wegwijzer', Koningin Julianalaan 22, worden dan twee diensten gehouden, beide geleid door ds. P.J. den Hertog van de gemeente in Zaandam.
Twee keer per jaar wordt er op een woensdag een bijzondere feestdag gevierd. Op de tweede woensdag in maart wordt de biddag, en op de eerste woensdag van november de dankdag gevierd.

De middagdienst die om 15 uur begint zal meer gericht zijn op de kinderen van de basisschoolleeftijd, die op die middag vrij hebben. In de uitleg wordt het gebed van Salomo behandeld.
Wat wordt er vandaag de dag ontzettend veel gespeculeerd, gekletst en reageert men heel snel op een bericht (tot en met de politici toe), zonder dat men alles goed heeft geverifieerd, mensen heeft gesproken, achtergronden weet enz. Helaas vinden we het haast gewoon. En een journalist heeft op die manier snel nieuws te pakken. We leven erg sterk in het tijdperk van nu, op dit moment. Grotere lijnen uitzetten, een planning voor een langere termijn maken, meer overwogen (ook met het oog op de toekomst) beslissingen nemen – dat is allemaal niet populair.
Maar het zou veel wijzer zijn als we daar eens mee ophielden. Wat dat betreft kunnen we goed leren van het gebed van Salomo om wijsheid en kennis.
Daarbij heeft hij dé grote lijn op het oog: het Koninkrijk van God dat komend is in deze wereld. Daar draait het werkelijk om. Daarvan kunnen we ook leren als het om ons bidden gaat. Ook dat is zo vaak – bijna uitsluitend – gekenmerkt door het hier en nu alleen. Maar als we bidden met Jezus op de voorgrond, dan wordt ons gebed wijs en ontvangen we de goede kennis. En dat zal ons doen en laten ook steeds meer stempelen. Dan denken we eerst: wat heeft Jezus voor ons, voor mij gedaan. En vervolgens: wat doen we er nu mee? Dan komt het gebed op z’n plek, want van gevouwen handen komen ‘handen uit de mouwen’.

In de avonddienst die om 19:30 uur begint, zal ook de foto van het schilderij van Raphaël bekeken worden.
Dat schilderij gaat over het bijbelgedeelte Markus 9:2-29. Even wat opmerkingen hierover: dit schilderij hangt in het Vaticaans museum en Raphaël schilderde het vlak voor zijn dood. Dat gedeelte van die zieke jongen verbindt Raphaël met de verheerlijking op de berg. De relatie tussen boven en beneden wordt gelegd door handen die wijzen naar de verheerlijkte Christus, de Zoon in de hoge, en handen die wijzen naar de jongen, de zoon die zomaar ter aarde zou vallen als zijn vader hem niet vasthield. Die jongen wijst ook naar omhoog en hij is de enige die Hem ziet.
Bidden = eigen onmacht erkennen en vertrouwen op Gods macht. Het is overgave aan God. De vraag is niet: kan Jezus genezen, maar: kunnen zij Jezus geloven?! Geloof is niet zozeer een houvast als wel een weten dat je vastgehouden wordt. “Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp” klinkt nogal zwak, maar is juist heel sterk. De man drukt zijn eigen onmacht uit en weet dat hij Jezus, God nodig heeft. Sinds de belijdenis van Petrus zijn de leerlingen van Jezus voortdurend bezig met hun eigen status. Maar Jezus moet afdalen van de berg naar het dal om die jongen te genezen.

Belangstellenden zijn van harte welkom. Thuis live of achteraf de dienst bekijken kan via www.cgkmijdrecht.nl/online+diensten/ 

 

Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: Ingezonden stukken

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Biddag in De Wegwijzer

Op woensdag 13 maart is het 'biddag voor gewas en arbeid'. In de Christelijke Gereformeerde Kerk 'De Wegwijzer', Koningin Julianalaan 22, worden dan twee diensten gehouden, beide geleid door ds. P.J. den Hertog van de gemeente in Zaandam. Twee keer per jaar wordt er op een woensdag een bijzondere feestdag … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: