Snelheidsovertredingen in Gemeente Aalsmeer
Ook in onze gemeente is de campagne 'Hou je aan de snelheidslimiet' weer gestart. De campagne richt zich op automobilisten die te hard rijden. Vooral binnen de bebouwde kom. De campagne moet mensen aanspreken die maximaal 10 tot 15 km per uur te hard rijden. Dat lijkt niet zoveel. Maar het maakt bij een ongeluk de kans op een slechte afloop stukken groter. Daarom worden in gemeente Aalsmeer ook regelmatig verkeerscontroles gehouden in gemeente Aalsmeer samen met de Politie en Veilig Verkeer Nederland. Dinsdag 16 april zijn twee snelheidscontroles gehouden. In het In totaal zijn er 24 bekeuringen voor snelheid uitgeschreven. Op de Hornweg zijn in korte tijd 10 bekeuringen uitgeschreven en op de Hoofdweg 14. De hoogst gemeten snelheid op de Hornweg was 70 kilometer per uur en op de Hoofdweg 76 kilometer per uur, terwijl op deze wegen maar 50 gereden mag worden.
Wethouder Verkeer Ad Verburg: ‘Verkeersveiligheid is heel belangrijk. Iedereen doet het wel eens: net iets harder rijden dan toegestaan. Soms bewust, in een poging verloren minuten in te halen. En soms onbewust, omdat onze gedachten afdwalen en we even niet opletten. Wat de reden ook is, (iets) te hard rijden is altijd heel gevaarlijk. Zeker in de bebouwde kom waar je regelmatig in onverwachte verkeerssituaties terechtkomt. En waar je vaak te maken hebt met kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals kinderen, ouderen en fietsers. Niet beschermd door airbags en gordels, zijn zij degenen die het grootste gevaar lopen ernstig gewond te raken. Of nog erger... En dat wil je niet op je geweten hebben.’
Uw snelheid bepaalt de lengte van de remweg
Een fitte bestuurder heeft bij normale weer minstens één seconde nodig voordat hij het rempedaal indrukt. Die reactieseconde is cruciaal. Want hoe hoger uw snelheid, des te meer meters de auto in die tijd aflegt. Zo is de remweg bij 30 kilometerper uur al meer dan 13 meter. Bij 50 kilometerper uur is de remweg al bijna 28 meter.
Iets te hard rijden heeft grote gevolgen
Bij ongeveer één op de drie dodelijke verkeersongelukken speelt te hoge snelheid een doorslaggevende rol. Als iedereen zich aan de snelheidslimiet houdt, hebben we in Nederland 25 tot 30% minder letselslachtoffers. Snelheidsovertredingen tot 10 à15 kilometerboven de limieten van 30 en50 kmper uur kosten binnen de bebouwde kom jaarlijks circa tien voetgangers en fietsers het leven. Zo’n 200 mensen worden zwaargewond in het ziekenhuis opgenomen. Bij regenachtig weer is de remweg nóg een stuk langer. Hou daar dus rekening mee. Een botsing met50 kmper uur staat gelijk aan een val van drie verdiepingen van een flatgebouw (10 meter). De helft van de voetgangers overleeft dat niet. Bij een snelheid van80 kmper uur overlijdt 90%.
Veel snelheidscontroles
Omdat te hard rijden juist in de bebouwde kom zo gevaarlijk is, controleert de politie scherp op snelheidsovertredingen. Vooral op plekken met veel voetgangers en fietsers, zoals in woonwijken, bij scholen en in winkelstraten. Het principe luidt ‘hoe gevaarlijker de overtreding, des te hoger de boete’. Bij overtredingen van meer dan 30 kilometerper uur binnen de bebouwde kom bepaalt de officier van justitie het boetebedrag. Bij dergelijke snelheidsovertredingen kun je ook je rijbewijs kwijtraken. De politie wil de komende tijd veel gaan controleren op snelheid in de bebouwde kom.