001 - Tuimarkt

Gemeentepeiling maakt foto van Aalsmeer


Geplaatst op: 8 mei 2013

Vorig jaar benaderde gemeente Aalsmeer 5.000 inwoners van 18 jaar en ouder met de vraag of zij wilden meewerken aan de Gemeentepeiling 2012. Op deze vraag om mee te werken aan dit grootschalige enquêteonderzoek, kreeg de gemeente een respons van bijna 50%. Totaalbeeld: Aalsmeerders zijn tevreden over hun eigen wijk maar willen meer veiligheid en meer contact met het bestuur. De eigen gemeente wordt ervaren als , vriendelijke, tikje provinciaals, historisch, gezellig en groen.

Maar liefst 83% van de inwoners is tevreden over de eigen wijk. In de openbare ruimte bestaat de grootste tevredenheid over straatverlichting, gevolgd door de verharding (wegen, straten, fietspaden, trottoirs). Minder tevreden is men over straatmeubilair, groenvoorzieningen en parkeergelegenheid. De speelmogelijkheden voor jonge kinderen stemt een meerderheid tevreden, maar over speelmogelijkheden voor jongeren (13 t/m 18 jaar) wordt relatief ontevreden gereageerd. Het onderhoud van de buurt wordt gewaardeerd met een rapportcijfer van 6,4. Niet erg hoog, tekenend is wellicht ook het percentage van 31% van de geënquêteerden die vorig jaar een verzoek of klacht bij de gemeente indiende over de openbare ruimte. Een meerderheid woont in een buurt waar men op een prettige manier met elkaar omgaat, waar men zich thuis voelt en die gezellig is. Het gemiddelde rapportcijfer voor de leefbaarheid van de wijk is dan ook een 7,3. Bijna vier op de tien ondervraagden heeft het afgelopen jaar deelgenomen aan een activiteit in een wijkcentrum of wijkgebouw. Daarnaast is 63% van de inwoners bekend met wijkoverleggen of dorpsraden in de gemeente.

Veiligheid en criminaliteit
Van de Aalsmeerse inwoners voelt 25% zich wel eens onveilig. De leeftijdsgroep 18 tot en met 29 jaar voelt zich onveiliger en 65-plussers voelen zich juist veiliger dan gemiddeld. In de eigen buurt voelt één op de vijf inwoners zich wel eens onveilig. Een kwart van de inwoners geeft aan de laatste twaalf maanden slachtoffer te zijn geweest van één of meer delicten/misdrijven. De meest voorkomende delicten zijn beschadiging van of vernieling aan auto’s, gevolgd door beschadiging van andere eigendommen, agressie en fietsendiefstal. Vaak voorkomende problemen in de buurt hebben vooral met overlast te maken: bovenaan staat geluidsoverlast door vliegverkeer, gevolgd door hondenpoep en rommel op straat. Ernstigere delicten als bedreiging en diefstal worden veel minder vaak genoemd. Ruim een derde (36%) van de inwoners is bekend met de vandalismemeter van de gemeente Aalsmeer en 92% van de inwoners geeft aan vandalisme te zullen melden bij de politie als zij daar getuige van zijn. Volgens de inwoners is inbraak in woningen het belangrijkste veiligheidsprobleem dat politie en gemeente in Aalsmeer zouden moeten aanpakken, gevolgd door overlast door groepen jongeren, vandalisme, bedreiging/geweld en beschadiging van auto’s. 17% van de inwoners is van plan om op korte termijn extra maatregelen te treffen tegen inbraak in de eigen woning, zoals extra sloten, verlichting en hekken. 61% van de respondenten is bekend met het politiekeurmerk veilig wonen.

Burger en bestuur
Zeven op de tien inwoners voelt zich in enige mate betrokken bij de gemeente of de buurt, waarbij de betrokkenheid bij de buurt duidelijk hoger ligt. Dat vertaalt zich niet altijd in plaatselijke politieke interesse; ruim de helft van de mensen is daar niet of nauwelijks in geïnteresseerd. Communiceren van de gemeenteraad met de inwoners kan volgens de inwoners het beste met artikelen in de lokale bladen, tweederde van de inwoners kijkt daar met enige regelmaat in. Ruim 50% haalt gemeentelijke informatie van de website van de gemeente.

Participatie, meepraten of meedenken met de gemeente gaat verder dan interesse in gemeentelijke zaken, meeweten. De belangrijkste onderwerpen waarover men zou willen meepraten, hebben vooral met de eigen buurt te maken: veranderingen in de inrichting, groenvoorzieningen en parkeren worden het vaakst aangekruist. Bij de vraag hoe, kiest men nogal eens voor het gemak: vragen beantwoorden via internet. Rond een kwart van de inwoners heeft overigens geen behoefte om mee te praten.

De huidige ervaringen van de Aalsmeerse inwoners met participatie zijn niet onverdeeld positief. Als belangrijkste redenen worden genoemd dat er niets mee wordt gedaan of dat de gemeente toch doet wat ze zelf wil. Maar er spreekt niet alleen uit dat men ontevreden is omdat men zijn of haar zin niet krijgt; er klinkt ook in door dat men serieus genomen wil worden en dat de gemeente participatie ook serieus moet nemen.

Sport
Ruim 70% van de inwoners sport minimaal eens per maand. Mannen sporten iets vaker dan vrouwen en ouderen minder dan jongeren. Vooral de leeftijdsgroep ouder dan 65 jaar blijft achter.

Voor wat betreft bewegen voldoet 60% van de Aalsmeerse inwoners aan de NNGB, de Nederlandse norm voor gezond bewegen. Dat percentage ligt weer wat hoger dan het landelijke gemiddelde van 55%.

Imago gemeente
Als we een beeld van de gemeente Aalsmeer moeten schetsen dan komen we op redelijk vriendelijk en provinciaals en een beetje gezellig, maar ook een beetje groen, historisch en een tikje rustig. Het is een niet erg uitgesproken of afgetekend beeld, maar uit de uitkomsten komt wel een overwegend positief beeld van Aalsmeer naar voren. Vooral prettig om te wonen in een rustige omgeving in de dynamische Randstad. Een dorp met veel voorzieningen, kortom landelijk wonen in de Randstad, dichtbij Schiphol, grote bedrijven en grote steden.

Overlast door Schiphol staat bovenaan, maar ook parkeerproblemen, de hoogte van gemeentelijke belastingen en heffingen en doorstroming van verkeer worden genoemd. Een meerderheid van de Aalsmeerse inwoners heeft het afgelopen jaar iets van podiumkunsten bezocht, vooral concerten en hetzelfde geldt voor musea en/of galeries.

Communicatie
Berichtgeving in de lokale kranten vormt nog steeds de belangrijkste informatiebron voor de inwoners. De gemeentelijke website komt op de tweede plaats met ruim 50% met een mooi gemiddeld waarderingscijfer van 7,0. De helft van de Aalsmeerse inwoners is actief met sociale media, maar dit geldt maar voor één op de tien ouderen.

Wat uit alle bovenstaande onderdelen sterk naar voren komt is het verschil naar leeftijdsklasse. De groep 65 jaar en ouder leest vaker de krant en luistert vaker naar radio Aalsmeer dan gemiddeld, raadpleegt veel minder vaak internet en is maar zelden actief op social media. Inwoners onder de 65 jaar zijn veel meer georiënteerd op internet met de mogelijkheden die daar bij horen.

Winkels
Acht op de tien inwoners hun dagelijkse boodschappen meestal bij het dichtstbijzijnde winkelcentrum halen en dat is meestal in de eigen woonwijk. Bijna de helft van de mensen haalt de boodschappen eigenlijk (bijna) altijd in dat dichtstbijzijnde winkelcentrum. De andere helft gaat ook wel eens ergens anders heen. Dat ergens anders is vaak binnen de gemeente Aalsmeer, maar ook wel in Amstelveen, Uithoorn of Hoofddorp. Voor inwoners van Kudelstaart geldt wat meer dan gemiddeld dat ze elders boodschappen doen of vaker uitwijken naar andere winkelcentra. Dat lijkt vooral ingegeven door het ontbreken van bepaalde winkels.

Zorg en vrijwilligerswerk
Een kwart (25%) van de inwoners geeft in meer of mindere mate mantelzorg. 5% van de inwoners besteedt ten minste acht uur per week aan mantelzorg. In de meeste gevallen wordt zorg verleend aan ouders en familie, in een minderheid aan vrienden of buren. De meeste mantelzorgers (59%) voelen zich niet of nauwelijks belast door de zorgtaken, maar 9% voelt zich wel tamelijk zwaar belast en 2% voelt zich zelfs zeer zwaar belast. 38% van de mantelzorgers is bekend met het Steunpunt Mantelzorg en 7% van de mantelzorgers heeft het steunpunt ook wel eens gebruikt. Drie op de tien inwoners (30%) verricht vrijwilligerswerk, met name op het gebied van sport, godsdienst/levensbeschouwing en ouderen/gehandicaptenhulp. 41% van de vrijwilligers is bekend met de Vrijwilligerscentrale van Cardanus.

Westeinderplassen
Uit de uitkomsten valt af te leiden dat de Westeinderplassen goed gebruikt en gewaardeerd worden. Een kleine groep Aalsmeerders (13%) komt er nooit, maar de meeste Aalsmeerders komen er geregeld tot zeer vaak (33%). Opvallend is dat inwoners van Oosteinde (gemiddeld) aanzienlijk minder vaak zijn geweest. De Westeinderplassen worden vooral gebruikt voor fietsen, watersport en wandelen en die openbare voorzieningen worden dan ook het meest gebruikt. De tevredenheid komt ook naar voren in het rapportcijfer voor de Westeinderplassen als recreatiegebied: 7,5.

Afval en energie
Ruim 80% van de Aalsmeerders maakt regelmatig gebruik van de wijkcontainers voor het gescheiden aanbieden van glas, plastic/kunststof verpakkingen en textiel. Tweederde van de inwoners heeft het afgelopen jaar de milieustraat in Rijsenhout één of meer keren bezocht en is tevreden over de service.

Bijna alle inwoners (97%) geven aan energiemaatregelen toe te passen. Het gaat dan met name om het lager of uitzetten van de verwarming wanneer dat kan, elektrische apparaten uit zetten en de was buiten drogen. De meest toegepaste voorzieningen zijn spaarlampen, een hoog rendementsketel, woningisolatie en een thermostaat of draaiknoppen aan de radiatoren.

Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: Gemeente Aalsmeer

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Gemeentepeiling maakt foto van Aalsmeer

Vorig jaar benaderde gemeente Aalsmeer 5.000 inwoners van 18 jaar en ouder met de vraag of zij wilden meewerken aan de Gemeentepeiling 2012. Op deze vraag om mee te werken aan dit grootschalige enquêteonderzoek, kreeg de gemeente een respons van bijna 50%. Totaalbeeld: Aalsmeerders zijn tevreden over hun eigen wijk … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: