Al na twee manches wist het Mijdrechtse team Van Rijn Racing, op 14 juli jl. zich al te verzekeren van de A-finale. Tijdens de afsluitende race voor het Nederlands Kampioenschap Rallyracing, hoopte het team de vierde positie in de vorige wedstrijd te evenaren. Na een enerverende finale reed het team zich naar het podium toe, en mocht hun coureur de derde prijs in ontvangst nemen.
Het seizoen voor het Nederlands Kampioenschap Rallyracing werd afgelopen weekend (13 en 14 juli) afgesloten op het Eurocircuit te Valkenswaard. Na een moeizame openingsronde eerder dit jaar, en een technische schade in de finaleraces in mei, werd het doorzettingsvermogen een wedstrijd eerder al beloond met een knappe vierde plaats. Dat men na deze wedstrijddag hun eerste podium mocht betreden, was een bekroning voor ieders inzet. Hoewel de wedstrijddag zonder enkel probleem begon, kon er in de vrije trainingen aan het begin van de dag nog niet een heel goed tempo worden gevonden. Dennis kwam in een treintje te zitten waar de snelheid zich op een laag pitje bevond. Er kon slechts eenmaal gebruik worden gemaakt van de vrije training, waardoor het team geen tweede run kon doen.
Ook de warmte op het Brabantse circuit zorgde voor veel incidenten. De sleepdienst van het circuit kende een drukke dag, vooral door rijders die door wellicht concetratie verlies hun wagen niet meer op de baan wisten te houden. De langere wachttijden voor de start, deed de temperatuur in de wagen alleen maar stijgen. De conditie van de rijders werd afgelopen zondag weer danig op de proef gesteld. Maar voor het publiek waren er wederom weer genoeg spectaculaire races te zien.
Het Super 1600 veld, de klasse waar Van Rijn Racing in deelneemt met hun Skoda Fabia, was wederom sterk vertegenwoordigd. Zaak was om direct in de eerste manche een scherp resultaat te zetten, om zo wat comfortabeler aan de resterende twee manches te beginnen. Voor de eerste manche lootte Van Rijn een niet al te gunstige startpositie. Vanaf de vierde positie moest hij een goede start zien te forceren, maar de Beg Fiddelaers had vanaf de tweede lijn een beter zicht op de eerste bocht. Na het groene licht wist Dennis met zijn Skoda de beste start te maken. Voor veel toeschouwers leek het erop dat het een valse start betrof, maar Van Rijn bleek het meest alert te zijn geweest. Echter kon Fiddelaers het gat te dichten en zijn voordeel van de binnenbocht te benutten. Beide coureurs wisten zich los te rijden van de achtervolgers en uiteindelijk naar een vijfde en zesde tijd te rijden. De complete top 6 zat binnen ca. 2 seconden van elkaar. Ook in de tweede manche zette de Mijdrechter een keurige 6e tijd in de tabellen, waardoor het team zich bijna zeker wist van een A-finale. In principe zou Dennis vanaf een zesde kunnen gaan starten. Een enkele toppers zoals Van Den Branden, die een pechdag kende, zou zich theoretisch nog voor Van Rijn kunnen kwalificeren.
Maar ook hij liet wat steken liggen deze wedstrijd en Van Rijn wist in de laatste kwalificatie heat zelfs naar een vijfde positie te rijden. De monteurs konden de Fabia weer aan een uitvoerige controle onderwerpen en de wagen weer in vorm brengen voor de afsluitende finale. Dennis starte vanaf de laatste rij, op een gunstige zesde startposite. Ook in de finale kon Van Rijn een goede start maken, maar kon net niet aanhaken op de bumper van de polesitter Heezen (Ford Fiësta) en koos ervoor om niet in het gedrang van de eerste bocht te mengen. De kans op schade en het einde van je wedstrijd is daar erg groot. Het asfalt bleek daar al te smal te zijn voor van de Warrenburg, die moest met zijn Opel Corsa een alternatieve route nemen door de zandbak. Twee bochten later, in De Korte Knie, probeerde hij nogmaals buitenom zijn geluk te beproeven en kwam in aanraking met de Skoda van Dennis, maar die kon zijn wagen nog in het spoor houden. Er stond nog een hoop te gebeuren, de resterende rondes van de Super 1600 finale. Precies een ronde later gingen er wederom twee voorgangers door de zandbak en deze zorgde voor veel stof. Aangekomen in de Korte Knie, ging de Fiësta met daarin Thijs Heezen rond. Van Rijn kon nog een gaatje vinden om zijn wagen erom heen te sturen, en hij nam direct zijn verpichte joker ronde, met in zijn kielsoog Willem Veltman. Na de jokerlap kwam Dennis weer vlak achter van de Warrenburg de baan op, maar deze maakte een fout bij het opkomen start finish waardoor Van Rijn hem makkelijk kon passeren. Hij bevond zich nu achter de Belg Fiddelears. In de een na laatste ronde van de wedstrijd komt hij hard in aanraking met De Brouwer, die zojuist uit de jokerlap komt. Dennis remt, maar de wagen gaat aan het glijden op het onverharde gedeelte van het circuit en raakt daarbij met zijn achterwiel de vangrail en voor de wagen van de Belg, die achterste voren staat na de crash met de Brouwer. Nadat het stof enigszins is opgetrokken is de Renault Clio van Fiddelears naar achteren gerold en kan Dennis zijn weg vervolgen. Door de klap met de vangrail voelt de wagen niet meer goed aan, maar Van Rijn brengt zijn wagen over de finish. Pas na de finish hoort Dennis over de boord radio dat het team een derde positie heeft behaald. Door de vele incidenten en crashes onderweg wist de Mijdrechter niet meer op welke positie hij zich bevond. Bij terugkomst in het paddock mocht het team een klein feestje vieren. Met een beetje geluk, maar zeker ook om berekend te hebben gereden in de A-finale is hun eerste podium een welverdiend resultaat. Het doorzettingsvermogen van de teamleden na een moeizame start van het seizoen, werpt dan nu zijn vruchten af. “We weten dat we potentie genoeg hebben, zowel in de auto als in het team. En als de andere rijders het laten liggen, of teveel risico nemen zoals vandaag, dan moet je er ook staan. En dat stonden we!” aldus Van Rijn.
Voor het NK staan er nog twee Belgische wedstrijden op het programma, welke meetellen voor het kampioenschap. Maar de eerstvolgende wedstrijd is voor het team de Rallycross Challenge Europe, 17 en 18 augustus op het Eurocircuit in Valkenswaard. Daar kan het team zich meten met vele rijders uit Europa. Dan in september en oktober sluit het team zijn seizoen af, met hopelijk weer een tweetal mooie resultaten.