Het Vaktechnische Opleidingscentrum (VTOC) “Fokker”, ook wel de Fokker- school, blijft in Aalsmeer. Vorig jaar was een overgangsjaar. In dat jaar zijn alle opleidingen en het opleidingsmateriaal aangepast aan de laatste Europese regelgeving. De Wethouder Economische Zaken Ad Verburg: ‘Heel goed dat deze hoogwaardige opleiding in Aalsmeer blijft. We hebben ons hier, tot en met politiek in Den Haag, voor ingezet. Het is de enige gecertificeerde opleiding voor luchtvaartmonteurs in Nederland.‘
Directeur Van Grieken: ‘Aalsmeer is een hele mooie locatie voor deze opleiding. De Crown Studio‘s Aalsmeer is een flexibele verhuurder waar we genoeg ruimte beschikbaar hebben en die ook heel centraal en vlak bij Schiphol ligt. In september volgen 80 leerlingen de opleiding voor onderhoudsmonteur in de luchtvaart bij de Fokkerschool in Aalsmeer. We werken nu ook samen met Aventus ROC in Apeldoorn.
Toonaangevend opleidingscentrum in Nederland
VTOC "Fokker" vindt haar oorsprong in de roemruchte Fokker bedrijfsschool en is uitgegroeid tot een toonaangevend opleidingscentrum voor vliegtuigonderhoudsmonteurs en -technici. Ze bieden o.a. EASA erkende en gecertificeerde opleidingen. De opleidingen bestaan uit verschillende modules. Praktijk en theorie worden grondig bestudeerd maar ook wetgeving, techniek, menselijk handelen, veiligheid en milieu komen nadrukkelijk aan bod. De praktijk is rond de 50%. Binnen de opleiding zijn verschillende richtingen, zoals helikopters of vleugelvliegtuigen met straalmotoren of zuigermotoren, in de commerciële luchtvaart. De verworven kennis en vaardigheden beantwoorden aan de eisen van de Europese luchtvaartwetgeving. Werken in het vliegtuigonderhoud betekent: het herstellen van beschadigde vliegtuigen, het geven van onderhoudsbeurten, veranderen van het interieur van (VIP-)vliegtuigen, het ombouwen van helikopters en het aanbrengen van een nieuw verfschema.
Veel vraag naar luchtvaarttechnici
Heel de Europese luchtvaart, vanaf het mogen vliegen met een vliegtuig tot aan het mogen uitvoeren van onderhoud aan een vliegtuig, is geregeld in een Europese Luchtvaart wetgeving. Zowel een eigenaar, als een piloot, als een onderhoudsorganisatie of vliegtuigonderhoudstechnicus moet zich aan deze regels houden, anders wordt er niet met het vliegtuig gevlogen. Op deze manier kan de Luchtvaartautoriteit een veilige vluchtuitvoering binnen Europa blijven garanderen. Nederland kent in de luchtvaartsector een werkgelegenheid van zo’n kleine 7.000 arbeidsplaatsen op MBO-niveau. De komende jaren wordt een forse uitstroom verwacht van oudere en ervaren technici, terwijl er ook op een lichte groei in de werkgelegenheid wordt gerekend. Daarom moeten in de komende jaren ieder jaar tussen de 400 en 500 nieuwe gediplomeerde luchtvaarttechnici uit de MBO-opleiding komen volgens Lucht- en Ruimtevaart Nederland. Ook veel Aziatische luchtvaartbedrijven werken bij het onderhoud volgens Europese regels. Het VTOC is het enige Europees erkende opleidingsinstituut in Nederland dat alle facetten van opleiden en examineren in eigen huis heeft. Theorie, praktijk en examineren zijn allemaal verenigd in de gebouwen in Aalsmeer.