De Baat (7e)
Van Rijn komt niet verder dan sterke openingsheat in Rallycross Challenge Europe

Van Rijn komt niet verder dan sterke openingsheat in Rallycross Challenge Europe


Geplaatst op: 20 augustus 2013

De vijfde ronde voor de Rallycross Challenge Europe vond afgelopen weekend plaats op het Eurocircuit. Het circuit in Valkenswaard was gastheer voor dit hernieuwde Europese Kampioenschap, waar deelnemers uit diverse Europese landen aan deelnamen. Het Mijdrechtse Van Rijn Racing kende in de Super 1600 klasse een aantal sterke toprijders als tegenstander. Maar ook de Nederlandse deelnemers zorgden voor een hoog niveau in deze klasse. Zaterdag 17 augustus werd het weekend geopend met de vrije trainingen, aansluitend volgde de verplichte kwalificatie tijdritten. De wedstrijddag zelf begon met regen en de opening manche verliep boven verwachting.

Dit evenement werd verreden over twee dagen. Zaterdag 17 augustus kon er tweemaal het circuit verkend worden in de vrije trainingen. Na de laatste wedstrijd waren er aanpassingen gedaan aan de vering en schokbrekers, waardoor de Skoda anders reageerde dan Dennis gewend was. Na de eerste vrije training ging het team monteurs aan het werk om de wagen weer terug te zetten naar de wensen van de rijder. Na de pauze voor de tweede vrije training was de Fabia weer klaar om de wijzigingen te proberen. Na de tweede vrije training stond de kwalificatie training op het programma. De kwalificatie bestaat uit drie rondes, waar de beste tijd van de laatste 2 ronde telt. Deze beste tijd bepaald voor de volgende dag je startpositie in de eerste manche. “Voor mijn gevoel ging deze training erg goed, maar nu ik mijn gereden tijd zie, ben ik er niet tevreden mee. We zullen morgen nog een tandje erbij zetten om dit resultaat te verbeteren.” aldus de coureur van Van Rijn Racing.

Na de gebruikelijke service door de monteurs, kon het team zich opmaken voor de volgende dag. Zondag de 18e werden alle manches en finalerondes gereden op het Eurocircuit. Deze wedstrijddag begon met regen, welke tot na de eerste manche zou duren. Dit deed het team besluiten om de wagen volledig naar een regen setting te zetten. Achteraf een zeer goede keuze, zeker omdat Van Rijn nog wat goed te maken had na de kwalificatie een dag eerder. De baan was erg nat, en vooral de startgrid. Na het startsein kwam de Fabia maar heel moeilijk weg van zijn plaats. Nog voor de eerste bocht kon Dennis toch nog een plaats goedmaken. Achter Bart Bel en leider Veltman, beide in een Citroën C2, vond Van Rijn aansluiting. Bel nam direct in de eerste ronde al zijn verplichte joker ronde, waardoor Dennis doorschoof naar plaats twee. De tweede ronde nam Dennis zijn jokerlap, hij had inmiddels voldoende voorsprong opgebouwd zodat hij geen plaats hoefde in te leveren. Echter kreeg hij Thijs Heezen op zijn achterbumper die flink aandrong bij Dennis. Het gat werd wel gedicht op de leider, en toen deze ook zijn verplichte jokerlap nam, kon Van Rijn in de Skoda de koppositie overnemen. Er volgde nog een spannende laatste ronde, maar Dennis wist zijn wagen over het natte en gladde circuit te sturen naar de finish. De eerste manche begon met een heatoverwinning en een knappe 8e tijd algemeen. Een behoorlijk knappe prestatie, te midden in dit Europese veld.

Het team monteurs maakten de wagen weer gereed voor de tweede manche. Hoewel het gestopt was met regenen, was de baan nog niet droog genoeg om over te stappen op slicks. Dennis had door zijn 8e tijd in de eerste manche een goede startpositie verworven voor de tweede heat. Helaas besloot de techniek dat bij het startsein de wagen niet meer van zijn plaats kwam. Terug in de servicetent bleek een complete aandrijfas doormidden te zijn gebroken. Een euvel waar het team niet op voorbereid was, nadat het afgelopen winter de gehele aandrijflijn had vervangen door topmateriaal wat niet stuk te krijgen zou zijn.

Tot aan deze wedstrijd had het team dan ook geen enkel probleem meer ondervonden met de aandrijfassen. Er werd nog druk gezocht naar een passende oplossing, maar deze werd helaas niet gevonden. Met grote teleurstelling kon het team de goede start van de Challenge niet direct een vervolg geven. Inmiddels zijn de nodige maatregelen al getroffen en staat Van Rijn in september weer aan de start. Dan in België, voor het vervolg van het Nederlands Kampioenschap. De wagen is nog steeds in ontwikkeling, ook deze tegenslag in de Challenge zal het team weer beter maken. Het kan alleen nog maar beter gaan.




Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: Ingezonden stukken

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Van Rijn komt niet verder dan sterke openingsheat in Rallycross Challenge Europe

De vijfde ronde voor de Rallycross Challenge Europe vond afgelopen weekend plaats op het Eurocircuit. Het circuit in Valkenswaard was gastheer voor dit hernieuwde Europese Kampioenschap, waar deelnemers uit diverse Europese landen aan deelnamen. Het Mijdrechtse Van Rijn Racing kende in de Super 1600 klasse een aantal sterke toprijders als … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: