Afgelopen zaterdag 6 september heeft Mirelle Valentijn in ’t Lokaal in Mijdrecht 16 certificaten uitgereikt. Deze trainers uit verschillende gebieden van Nederland en België zetten zich vanaf aankomende week, net als Mirelle, ook in voor kinderen met faalangst. Op de vraag waarom Mirelle de bijscholing organiseerde legt zij uit: “Ik werk al ruim tien jaar met kinderen en jongeren en begeleid hen bij verschillende sociaal emotionele problemen, het is mooi om mijn kennis en ervaring door te geven”. Zij leidt al sinds 2005 trainers omgaan met pesten en sociale weerbaarheid op voor stichting omgaan met pesten. Zij kreeg steeds vaker de vraag of zij ook niet een dergelijke scholing over het begeleiden bij faalangst zou kunnen geven. Deze vrouwen waren bereid, ondanks de opnieuw prachtig schijnende zon, tijd vrij te maken voor de scholing. Tijdens de bijscholing hebben zij zich verdiept in het thema angst en hebben we ingezoomd op faalangst. Daarna stond de aanpak van faalangst vanuit wensen en hulpbronnen centraal. We hebben de dag afgesloten met verschillende invalshoeken om faalangst te reduceren: anders voelen, anders denken en anders doen. In ’t lokaal hebben zij mogen genieten van een heerlijke lunch en aansluitend zijn er nog veel trainers blijven dineren om na te praten over de dag en ervaringen uit te wisselen.
Kinderen en tieners in 10 weken van Faalangst af
In januari 2014 start Mirelle Valentijn weer een training, speciaal voor kinderen van de basisschool die last hebben van faalangst op de dinsdagmiddag 15.45 – 17.15. De training bestaat uit een kennismaking en intake gesprek, twee ouderavonden en tien bijeenkomsten voor de deelnemers en word georganiseerd vanuit stichting samen sterk voor kinderen. Zie ook www.ssvk.nl en het aanbod zorgverbredende cursussen dat zij in samenwerking met een groot aantal basisscholen in Wilnis, Mijdrecht, De Hoef bieden. Daarnaast bied Mirelle de training op maat en individueel vanuit haar eigen praktijk aan kinderen, jongeren en volwassenen.
Faalangst is de angst dat je iets niet kan. Door deze angst kan je niet functioneren zoals je eigenlijk zou willen. Faalangst komt veel voor, een op de tien kinderen heeft faalangst. Kinderen met faalangst denken vaak dat zij de enige zijn. Er zijn drie vormen van faalangst:
1) Cognitieve faalangst: angst voor het reproduceren van kennis en vaardigheden.
2) Sociale faalangst: angst om afgewezen te worden door anderen of situaties die belangrijk zijn voor het kind.
3) Motorische faalangst: angst bij lichamelijke activiteiten en beweging zoals sport of een toneel voorstelling.
Faalangst herken je onder andere aan de volgende kenmerken:
- Tijdens een faalangst moment: rood worden, veel zuchten, warmte, zweten, hartkloppingen, black-outs (=niets meer weten / kunnen / dichtklappen), misselijkheid, hoofdpijn, slaapproblemen, woorden kwijt zijn, friemelen met handen, wiebelen, niet helpende gedachten als: ik haal het niet, ik kan het niet, ik moet het goed doen, ik mag geen fouten maken.
- Vermijdingsgedrag: situaties waarin de faalangst speelt niet opzoeken bijvoorbeeld niet naar school willen als er een proefwerk is of een spreekbeurt moeten doen, niet naar een sportwedstrijd willen of een verjaardagspartijtje.
- Vermijdingsgedrag: lui lijken … de uitdaging niet aangaan, of doen alsof ze er geen zin in hebben (passieve faalangst)
- Perfectionistisch gedrag: altijd het beste willen doen, hard werken, goede prestaties met veel inspanning, weinig omgaan met anderen en veel spanning en stress ervaren (actieve faalangst)
- Teruggetrokken gedrag: stil zijn en weinig vertellen, ook niet over de angst, dit doen ze alleen aan mensen die ze echt vertrouwen.
- Druk gedrag, dan is het vaak moeilijker te zien dat het om faalangst gaat.
De belangrijkste oorzaak van faalangst zijn gedachten, waardoor spanning, angst en stress wordt opgebouwd. Tijdens de training faalangst de baas leren de deelnemers deze gedachten te veranderen in helpende gedachten en spelen met hun gevoel waardoor ze dit de baas worden. Ze gaan inzien dat ze meer kunnen en weten dan ze nu denken. Ze leren zich ontspannen tijdens ontspanningsoefeningen. Ze oefenen met ander gedrag in toneel oefeningen. Het gevolg is dat toetsen maken een makkie wordt, omgaan met anderen een feest en het leveren van prestaties een uitdaging. Deelnemers leren weer functioneren zoals ze willen, omdat ze hun belemmeringen overwinnen.
Voor meer informatie over aankomende bijscholingen of voor aanmelden voor de training kunt u contact opnemen met: Mirelle Valentijn, trainer 0297 – 27 46 05 praktijkvoorlevensgeluk@kpnplanet.nl
Ook vind je informatie over de training: www.praktijkvoorlevensgeluk.nl