Ontwerp Waterlijn langs de Amstel klaar voor uitvoering
Het college van burgemeester en wethouders heeft het definitieve ontwerp voor de Waterlijn langs de Amstel vastgesteld. In woord en beeld is beschreven hoe het gebied er uit gaat zien. In januari 2014 begint de uitvoering met als doel klaar te zijn vóór de opening van het vaarseizoen. De gemeente werkt hierin samen met Ontwikkelcombinatie Hart aan de Amstel.
Ontwerp
Het Marktplein en Wilhelminakade worden samen een levendige boulevard met horeca en waterrecreatie. Langs het water met nieuwe steigers kan gewandeld worden op een verhoogde promenade met bomen, bankjes en bijzondere verlichting. Terrassen liggen zoveel mogelijk bij de gevels van de horecagelegenheden. In het tussenliggende gebied komt een smalle rijbaan voor fietsers waarover ook bevoorradingsverkeer en hulpdiensten kunnen rijden. De Waterlijn krijgt drie havens: een jachthaven bij de Thamerkerk, een uitgebreide passantenhaven tussen het oude gemeentehuis en de busbrug en een boodschappensteiger bij de Schans. Bij de passantenhaven komen ook voorzieningen als ondergrondse vuilcontainers en elektra.
Verkeer en parkeren
Om de Waterlijn een mooi verblijfsgebied te laten worden, verdwijnen de parkeerplaatsen. Deze worden ruimschoots teruggebracht in de directe omgeving, onder meer bij het Piet de Kruifviaduct. Eerder zijn al extra tijdelijke parkeerplaatsen aangelegd bij de Prinses Irenelaan die straks in definitieve versie bij de ontwikkeling van het Amstelplein worden gevoegd. Het college heeft ook besloten een aantal verkeersmaatregelen te nemen, onder meer eenrichtingverkeer en autovrij maken van Marktplein en een deel van de Wilhelminakade. De verkeersbesluiten hiervoor gaan dit najaar in de inspraak. Daarnaast gaat de gemeente in de Oranjebuurt samen met de bewoners en ondernemers onderzoeken óf, en zo ja hóe, een blauwe zone gewenst is om zo het bewonersparkeren te reguleren.
Participatie en inspraak
Over het concept-ontwerp voor de Waterlijn is diverse malen gesproken met bewoners, ondernemers, belangenorganisaties en watersporters. Het ontwerp is daardoor verschillende keren aangepast en verbeterd. Het concept-ontwerp voor de inrichting van de openbare ruimte heeft ook formeel ter inzage gelegen. Inspraakreacties zijn waar mogelijk verwerkt in het definitief ontwerp. Het college heeft bij de vaststelling van het ontwerp het inspraakverslag voor kennisgeving aangenomen.