Dinsdag 17 juli 2013 werd de tweede participatiebijeenkomst over de invulling van de Burgemeester Kasteleinweg in het gemeentehuis gehouden. Ruim 40 betrokken bewoners waren naar het gemeentehuis gekomen om verder door te praten over de resultaten uit de eerste bijeenkomst. Ook werd er ingegaan op de maatregelen die op korte termijn genomen worden om de huidige N196 veiliger te maken en werd er uitgebreid gesproken over de verkeersvarianten en welke invloed dit heeft op de verkeerscirculatie.
Wethouder Rik Rolleman: ‘In de gemeenteraad van 14 maart 2013 is het nieuwe wensbeeld van de Burgemeester Kasteleinweg vastgesteld. Wat is vastgesteld zijn alleen de contouren. In de eerste bijeenkomst hebben we vooral gesproken over de ligging van de busbaan, verkeerscirculatie en het spoorwegviaduct. In deze tweede participatiebijeenkomst zijn we vooral ingaan op de adviezen die de klankbordgroep mee wil geven aan de gemeenteraad als deze in oktober / november een tussenbesluit neemt. Na deze tweede bijeenkomst komt nog een derde participatieronde waarbij het voorlopige ontwerp wordt besproken. Alle opmerkingen uit deze participatierondes worden aan de gemeenteraad voorgelegd zodat de gemeenteraad hiermee rekening kan houden als zij een besluit nemen.’
N196 veiliger
In de zomer is er een ernstig ongeluk gebeurd op de N196 bij de kruising met de Ophelialaan. Dit zette enkele bewoners aan tot de oprichting van een actiegroep die eiste dat de snelheid wordt verlaagd van 70 naar 50 km per uur. De Provincie onderzoekt nu de mogelijkheden hiervan. Door gemeente en provincie Noord-Holland is het verzoek gedaan aan het Openbaar Ministerie (OM) om roodlicht-camera’s te plaatsen en zijn er borden geplaatst die aangeven dat weggebruikers een gevaarlijk kruispunt naderen. Ook controleert de politie de laatste tijd intensiever op snelheid en het door rood licht rijden. Daarnaast is de provincie gestart met een communicatiecampagne om de vervoerders van FloraHolland naar de nieuwe N201 te leiden.
Ligging busbaan
Uit de eerste participatiebijeenkomst is met elkaar gesproken over de ligging van de busbaan. De voorkeur voor een noordelijke ligging is aan de hand van uitgewerkte tekeningen besproken in deze tweede bijeenkomst. Het advies aan de raad wordt een noordelijke ligging tussen Schiphol Rijk en de Spoorlaan en tussen de Legmeerdijk en de Zwarteweg als uitgangspunt vast te stellen in het tussenbesluit.
Spoorwegviaduct
In de eerste bijeenkomst kwam naar voren dat de verkeersveiligheid zeer zwaar weegt bij de omwonenden. Om deze reden wilden de omwonenden ook graag het viaduct behouden vooral voor het langzame verkeer. Het advies aan de raad is het Spoorwegviaduct te handhaven en dit vaststellen in het tussenbesluit.
Verkeerscirculatieplan
De belangrijkste hoofddoelstellingen voor de verkeerscirculatie zijn bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid. De gemeente had 8 varianten uitgewerkt deze varianten zijn in de klankbordgroepen besproken. Alle aanwezigen waren het eens met de stelling dat het wegvak tussen Schiphol Rijk en de Nieuwe Aalsmeerderlaan (Noordvork) een ‘wijkontsluitingsweg’ moet worden waarbij de snelheid op dit gedeelte van de weg terug gebracht moet worden van70 kmper uur50 kmper uur. De grootste discussie ging over het wel of niet of gedeeltelijk aansluiten van de Spoorlaan langs de Burgemeester Kasteleinweg tussen de Ophelialaan en de Mensinglaan. Het advies van de klankbordgroep is om geen onomkeerbare maatregelen te treffen of maatregelen die veel geld kosten en te monitoren om eventueel later aanvullende maatregelen te nemen om het doorgaande verkeer te verminderen.
En verder…
Aanwezigen konden zich vinden in de doorgaande fietsroute via de Nieuwe Aalsmeerderlaan (Noordvork). Wel vroegen ze hierbij aandacht voor een goede en vooral veilige aansluiting op het fietspad: Spoorlijnpad. Alle input uit de verschillende groepen worden door de gemeente in een verslag gezet. Dit verslag wordt binnenkort op de website www.aalsmeer.nl/detuinenvanaalsmeer gepubliceerd. In december volgt de derde en afsluitende participatiebijeenkomst.
Ook meepraten?
Mocht u ook nog willen meepraten over de inrichting rondom de Burgemeester Kasteleinweg kunt u een mail sturen aan l.tas@amstelveen.nl.