Jongeren aan het werk bij Waterdrinker Aalsmeer
Wethouders Economische Zaken Ad Verburg en Jan-Willem Groot hebben een aantal jongeren bezocht die nu bij Waterdrinker Aalsmeer werken via een campagne tegen jeugdwerkloosheid. Wethouder Verburg: ‘Deze campagne is een succes geweest: 25 van 46 (54%) jongeren die intensief begeleid zijn, hebben via deze campagne een plek op de arbeidsmarkt gekregen. Dit aantal kan alleen maar toenemen. We begeleiden namelijk nog 21 jongeren. Wij zijn heel blij en trots op een bedrijf als Waterdrinker Aalsmeer zich Maatschappelijke Verantwoord Ondernemer laat zien. Mogelijk gaan we de campagne volgende jaar herhalen en dan hoop ik dat meer Aalsmeerse bedrijven zich in willen zetten voor werkeloze jongeren.’
Directeur Waterdrinker Aalsmeer Mariska Foppen: ‘Wij willen graag jongeren aan het werk helpen. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en respect voor mens en milieu zijn thema’s die voor Waterdrinker niet meer weg te denken zijn.’
Jeugdwerkloosheid in Aalsmeer verdubbeld
Door de aanhoudende economische crisis stijgt de werkloosheid. Ook onder jongeren is de werkloosheid sinds eind 2011 toegenomen. Volgens het meest recente landelijke CBS-cijfer van februari 2013 is 15% van de beroepsbevolking van 15-25 jaar werkloos. Dit is voelbaar op onze regionale arbeidsmarkt. Concreet betekent het dat het voor jongeren moeilijk is om werk te vinden, vooral werk dat aansluit bij hun opleidingsniveau. Uit cijfers van juni 2013 blijkt dat in Gemeente Aalsmeer 78 werkloze jongeren tot 27 jaar zijn geregistreerd. Voor Aalsmeer betekent dit een verdubbeling ten opzichte van 2012. Wethouder Verburg: ’Het aan het werk helpen van 25 jongeren lijkt niet veel, maar in deze tijd levert het ook voor de gemeente veel op. Anders zouden deze jongeren een uitkering aanvragen.‘
Je bent jong en je wilt….Werk
Met de campagne ‘Je bent jong en je wilt… Werk’ wilden de gemeentes Aalsmeer en Amstelveen minimaal 20 jongeren aan een werkervaringsplaats of betaalde baan helpen en ondersteuning bieden aan alle jongeren die zich hebben aangemeld. Daarnaast was het belangrijk werkzoekende jongeren (tot 27 jaar), die niet bekend zijn bij gemeente of UWV, in beeld te brengen. De campagne had bovendien tot doel de maatschappelijke betrokkenheid van werkgevers te stimuleren.
Ook door andere ondersteuning aan het werk
In totaal hebben zich 85 jeugdwerkzoekenden aangemeld, hiervan kwamen er 21 uit Aalsmeer. Aan 30 jongeren, die niet op korte termijn konden worden bemiddeld naar de arbeidsmarkt, is ondersteuning geboden in de vorm van hulp bij de verbetering van een CV en coaching. Van de 85 jongeren heeft 46% (39 jongeren) geen verdere ondersteuning ontvangen, omdat zij na eerste contact aangaven geen interesse meer te hebben of tijdens de campagne zelf een betaalde baan of werkervaringsplaats vonden. De aangeboden ondersteuning heeft hier mogelijk aan bijgedragen.
Waterdrinker Aalsmeer
Waterdrinker heeft een jaaromzet van 185 miljoen en 210 vaste en 30 flexibele krachten. Bij Waterdrinker zijn 9000 soorten planten verkrijgbaar, die door meer dan 1500 kwekers worden aangeleverd. Waterdrinker is gestegen van 9 naar8 inde Hillenraad (jaarlijks wordt een lijst uitgebracht van de 100 meest toonaangevende bedrijven in de glastuinbouw sector). Waterdrinker is verkozen tot Onderneming van het Jaar van Noord-Holland 2012-2013, Categorie MKB groot.