Het groene hart - De laatste tijd is er met enige regelmaat aandacht vanuit de pers voor de problemen die er zijn in de rijschoolbranche. Het gaat vooral over het UWV dat opleidingen betaalde om mensen om te scholen tot rijinstructeur. Dit terwijl er slechts bij een enkele rijschool een vacature was en er zeker geen sprake was van een structureel tekort.
Voor alle duidelijkheid, dit is nog steeds niet het geval. Kijk maar eens naar de salarissen van rijinstructeurs of wellicht wat gemakkelijker, naar de lesprijzen die gehanteerd worden en je weet genoeg.
Overschot
Door een overschot aan instructeurs zien sommige rijscholen zich genoodzaakt om met hun prijzen te stunten. Veel starters, maar ook gevestigde rijscholen redden het financieel niet en laten gedupeerde klanten achter. Mensen die wat meer willen weten, raad ik aan eens te kijken op de site UWVreselijk.nl.
Gelukkig luisteren de politieke partijen SP en de PvdA naar de geluiden die van rijinstructeurs komen en zien deze partijen in dat de branche er niet alleen meer uitkomt. Hoe zit dit bij de andere partijen? Van Minister Schultz (VVD) weten we dat zij vooralsnog vindt dat de sector het zelf maar moet oplossen. Het CDA en de PVV vragen zich wel af wat er aan de hand is, maar doen verder weinig en van de andere partijen horen we echt helemaal niets.
Branche
Terug naar het standpunt van de minister dat de sector het zelf uit moet zoeken. Dit zou voor haar natuurlijk wel het gemakkelijkst zijn. Maar daar zit nu net het probleem. Want de rijschoolbranche zit zó diep in de put dat het onmogelijk is om er op eigen kracht uit te komen.
De geluiden die uit de sector komen en nu eindelijk ook de politiek bereiken, zijn het gevolg van een laatste krachtsinspanning van rijinstructeurs en rijschoolhouders die al jaren aan het vechten zijn om hun branche er weer bovenop te helpen. Zij hebben alle mogelijkheden binnen de sector al lang onderzocht en uitgeprobeerd en dit is allemaal op niets uitgelopen. De minister is dus aan zet om een stevig touw in de put te gooien, zodat de rijschoolbranche er voornamelijk op eigen kracht uit kan komen.
Oorzaak
De overheid is er voor een groot deel de oorzaak van dat de rijschoolbranche in de put terecht is gekomen. Het enige wat rijinstructeurs en rijschoolhouders vragen is een helpende hand van de minister. Dit is toch niet te veel gevraagd? Aldus dhr. Bert de Weerd, rijschoolhouder in Epe
In onze regio
Kijkend naar onze regio (midden en West Nederland) geeft Frank Korlas van Alblas Bovag verkeersschool aan dat ook in deze regio veel (eenman)rijscholen zijn gestart de laatste jaren. En dat dit grotendeels gesubsidieerd is door het UWV. Wat hiervan de nadelen zijn is dhr. Korlas zeer duidelijk: ‘’Gemiddeld melden er wekelijks leerlingen zich bij ons aan die elders gestart zijn met negatieve ervaringen’’. Ook zijn er geluiden dat diverse rijscholen in zwaar weer verkeren. ‘’Dit kan vervelende gevolgen hebben voor de leerling wanneer er een pakket of rijlessen vooruitbetaald zijn. Als een rijschool niet is aangesloten bij de Bovag ben je al je geld kwijt wanneer de rijschool failliet verklaard word’’. Waarschuwt de rijschool houder. In tegenstelling tot Bert de Weerd verwacht Frank Korlas van Alblas wel dat de rijschool branche er van zelf uit zal komen. ‘’Uiteindelijk wint de mond op mond reclame het van het concurreren met scherpe prijzen voor halve rijlessen.”
Bron: Verkeerspro/Alblas