Felix Hauptman (p), Conrad Noll (b) en Fabian Künzer (d.)
Afgelopen zaterdag avond speelde het Hauptmann–Noll–Künzer Trio in café Bacchus in Aalsmeer. Het Trio is vriend van Christian Papst, die hen op het bestaan van Bacchus had gewezen. Daarom stapten ze zaterdag vroeg in de auto en maakten de reis naar Aalsmeer vanuit Keulen.
Om 21:30 trapte het Trio af met een bewerking van een nummer van trompettist Freddie Hubbard († 2008), maar stapte al snel over op eigen werk. “White Room”, geschreven in een witte kamer (!) is een betoverend mooi nummer, “Snow in March” heeft een prachtig thema. Felix Hauptman toont zich ondanks zijn jonge jaren een geraffineerd componist. Hij schrijft muziek die niet zomaar even blijft hangen, het is muziek voor getrainde oren met veel tempowisselingen. Hauptman gebruikt akkoorden waar Thelonious Monk zich niet zou hebben geschaamd; even instappenen improviseren is er niet bij. Zijn stijl is misschien te vergelijken met Chick Corea en Bille Evans, soms klinken Monk en McCoy Tyner in zijn spel door. Künzer´s virtuositeit op de contrabas heeft naast een muzikale ook een fysieke component–het blijft onbegrijpelijk waarom mensen op een kleerkast willen soleren …
Het abstractieniveau van deze jazz is erg hoog. Dat doet de vraag rijzen naar wanneer en op welke wijze het Trio hun muziek geleerd hebben. Ze zijn hartstikke jong en zitten (nog) op de “Hochschule für Musik und Tanz” in Keulen. Navraag leert, dat ze elkaar al sinds 2009 kennen, samen wonen, koken en in de kroeg rondhangen en dagelijks muziek maken. Dan slijpt het er wel in, waarschijnlijk … Het viel namelijk op, dat slagwerker Fabian Künzer ondanks de complexiteit van de muziek altijd precies wist waar de anderen waren. Het juiste tikje op het juiste moment.
Woody Allen, cellist bij een New Yorkse Brass Band, had het al begrepen: na het vinden van de Bron van de Eeuwige Jeugd, is hij naarstig op zoek naar de Bron van de Middelbare Leeftijd. Ik bedoel maar: dit zijn heel jonge muzikanten die nu al op een heel hoog niveau spelen. Hoe moet het nou met ze worden als ze straks veertig zijn?