‘We lenen met gepaste trots onze ijzersterke bloemennaam uit aan de campagne van I-Amsterdam zodat we internationaal in gezamenlijkheid de boer op kunnen met een van de mooiste kenmerken van ons land.’ Burgemeester Jobke Vonk-Vedder legde in haar keynote speech tijdens de kick-off van de ‘Flowers of Amsterdam’ uit, hoe zij de mooiste Aalsmeerse kenmerken – bloemen en water – graag in de etalage zet.
In piekperioden, en die pieken worden steeds langer, is de toeristische druk op de Amsterdamse binnenstad eigenlijk te groot. Reden om de omliggende gebieden bij de stad te betrekken. Zo lanceert de campagne I-Amsterdam de karakteristieken ‘Amsterdam beach’, ‘Amsterdam lakes’, Amsterdam small town harbours en straks dus ook over ‘Amsterdam flowers’. Aalsmeers’ eerste burger haakte in haar toespraak van woensdag 7 januari handig in op dit thema: ‘Het metropoolthema Flowers of Amsterdam verwijst natuurlijk naar de Flowers of Aalsmeer. Onze kleine gemeente heeft internationaal een sterke naam opgebouwd als gevolg van sinds de 19e eeuw groeiende bloemensector. Wij lenen die naam met gepaste trots uit aan de metropoolregio en aan Amsterdam.‘ Achterliggende doel is natuurlijk dat Aalsmeer in de toekomst meer toeristen uit de Amsterdamse overloop aantrekt.
Experience Centre
De sierteeltbedrijven in de regio Aalsmeer willen een Experience Centre oprichten, aldus Vonk-Vedder. ‘Daarin wil Aalsmeer aan de wereld tonen wat de sector in zijn totaliteit te bieden heeft. En geloof u mij: dat is veel meer dan alleen de bloemen op een vaas…’
Over de link tussen het aantrekken van internationaal toerisme en het interesseren van bedrijven voor vestiging in onze regio zei de Aalsmeerse burgemeester verder: ‘Een interessant gebied voor toeristen zal ook een interessant vestigingsklimaat kennen. Een mooie en interessante omgeving is uitnodigend voor toekomstige bedrijven. Zo’n gebied is immers dé plek waar mensen willen wonen, werken en recreëren.’