Op initiatief van Lijst 8 Kernen doet de gemeente vanaf maart mee met Verbeterdebuurt.nl Op dit online platform kunnen inwoners van De Ronde Venen meldingen maken om hun woonomgeving te verbeteren.
De gemeente kan internet en social media slimmer inzetten om in contact te komen met haar inwoners zonder daarbij het wiel opnieuw uit te vinden, vindt Lijst8 Kernen. Al in 2010 opperde de partij in de gemeenteraad het idee om te gaan werken met verbeterdebuurt.nl. Dit is een online platform waarop bewoners met opmerkingen en ideeën komen om hun buurt te verbeteren. Dit doen ze door een punaise of gloeilampje te plaatsen op een digitale plattegrond van hun wijk. Is het probleem opgelost of een idee gerealiseerd, dan plaatst de gemeente op de kaart een groen vlaggetje.
Hoewel dit positieve reacties opleverde, bleef het idee liggen. Daarom ging Lijst 8 Kernen zelf aan de slag met een initiatiefvoorstel, dat zij in juni 2013 presenteerde aan de raad, om als gemeente deel te nemen aan verbeterdebuurt.nl. In januari gingen alle partijen akkoord met het uitgewerkte plan van het college. De bedoeling is dat het systeem vanaf 1 maart zal worden gebruikt.
Smartphone
Met Verbeterdebuurt kan de gemeente volgens fractievoorzitter van Lijst 8 Kernen Joris Kneppers veel tijd en geld besparen. Nu hanteert de gemeente volgens de partij een achterhaald systeem. ,,Als iemand belt over een vernielde bushalte, voert de gemeente dat in. Dit wordt doorgegeven aan de buitendienst, die vervolgens de locaties afgaat,” legt hij uit. Straks krijgt de buitendienst een smartphone waarop ze de meldingen zien binnenkomen, zodat ze direct de juiste locaties weten te vinden. ,,Met Verbeterdebuurt geven mensen direct hun klacht of idee door. Ook zien ze wat er al door anderen is gemeld. Dit voorkomt dubbelingen en het is eenvoudig om terug te koppelen wanneer een probleem is opgelost.”
Het kaartje van Verbeterdebuurt wordt geïmplementeerd in de website van de gemeente. Mensen die geen gebruik maken van internet, kunnen straks nog steeds via de vertrouwde wegen contact zoeken met de gemeente. Maar ook deze meldingen voert de gemeente straks zelf in op Verbeterdebuurt, dat het huidige systeem compleet gaat vervangen.
Kan de gemeente een klacht niet oplossen, dan zal zij dit ook via de website terugkoppelen. Kneppers: ,,Het is een aanvulling op wat er nu is. De lijnen worden korter en de communicatie wordt door Verbeterdebuurt nog meer open en transparant.” Het onderwerp wordt op 6 februari als hamerstuk afgehandeld in de raadsvergadering. Lijst 8 Kernen kijkt ernaar uit om samen met de inwoners van De Ronde Venen aan de slag te gaan om de leefkwaliteit van de buurt waar dat nodig is aan te pakken en te verbeteren.