Één ding is zeker bij Van Rijn Racing, ze zullen ook komend Rallyracing seizoen aan de start verschijnen in een Skoda Fabia. Er is interesse getoond voor de Skoda Fabia waarmee het team in 2011 de overstap maakte vanaf de SEAT Cordoba. “We hebben de wagen inderdaad te koop staan, eigenlijk alleen de body. Maar daarnaast hebben een aantal ook interesse getoond voor de hele auto. Echter is er tot op heden nog niets concreets aan de orde” bevestigde Dennis van Rijn, “Mochten we de carrosserie of zelfs de hele wagen kunnen verkopen, dan gaan we verder met de opbouw van een nieuwe Skoda. Wat er ook gebeurd, 2014 staan we aan de start met een Fabia.”
Het plan voor een nieuwe wagen is al langer aanwezig bij het team, maar door tijdgebrek tussen de wedstrijden door kon er niet veel concreets aan de plannen voor een nieuwe wagen worden gewerkt. “Zeker door een aantal grote schades in het begin van het seizoen ontbrak het ons aan tijd. En daarnaast is er gelukkig nog genoeg te doen binnen de familiebedrijven” vult Dennis van Rijn aan.
Ondanks de getoonde interesse voor de huidige Fabia gaat het team gewoon verder met de ontwikkeling van de wagen. “We zijn een belangrijke update aan het ontwikkelen die we graag nog uit willen testen. Onder leiding van teambaas Jan van Rijn wordt er hard gewerkt aan een compleet nieuwe achterwiel ophanging. Met onze oude achterwiel ophanging zaten we op de grens met afstellen en wagenhoogte” vertelde Dennis van Rijn.
Motorisch worden er geen aanpassingen gedaan voor komend seizoen. Het team rijd vanaf het begin dat ze op nationaal niveau zijn gaan rijden, met dezelfde motor. Op dit moment is de motor weer voor zijn onderhoud bij Zomer Motorentechniek. “Als alles klaar en beproefd is, kunnen we in principe de nieuwe body zodanig klaar maken, dat we alleen nog hoeven over te bouwen. We zijn al jaren bezig met deze sport, de Cordoba was alweer beter gebouwd dan de Ibiza waarmee (ome) Jan toentertijd mee racete, en zo was de Fabia weer een hele verbetering. Maar zo’n twee jaar verder na het debuut in 2011 met de Fabia kwamen we weer achter verbeteringen of aanpassingen die op de huidige body niet kunnen realiseren. Een goede auto bouw je niet in één keer..” ging Dennis van Rijn verder.
“2014 wordt voor ons team denk ik het moeilijkste jaar qua prestaties want in 2013 zat het team goed in elkaar. Alles draaide goed, voor maar vooral achter de schermen! Afgelopen jaar gingen we elke wedstrijd even goed voorbereid vanuit Mijdrecht weg. Afgelopen seizoen hebben we heel veel secondes gewonnen op de top vijf. Maar die laatste secondes zijn het zwaarst. Ik hoop dat we op hetzelfde niveau kunnen blijven presteren als in 2013, maar onze naaste concurrenten zitten ook niet stil. Op het moment kunnen we niet alle verbeteringen doorvoeren die we graag zouden willen. We weten wat we hebben, wat we kunnen en waar we heen willen!”
De motivatie en enthousiasme zijn duidelijk aanwezig bij het team Van Rijn Racing, maar zoals ook vele andere teams speelt het financiële budget een grote rol bij de uitvoering van de plannen en mogelijkheden. “De technische schade die we afgelopen jaar een aantal keer hebben geleden, heeft een aardige hap uit ons budget genomen. Zo als bij ieder wel bekend is, is budget vinden de afgelopen jaren een van de moeilijkste opgaven. Bij veel bedrijven is daar geen ruimte meer voor, of men hanteert een zo genoemd "milieu-vriendelijk" sponsor beleid. Dat laatste is natuurlijk een beetje onzin, want achter een "schone sport" zoals bijvoorbeeld wielrennen rijdt achter het peloton nog een hele stoet auto's mee... En ik denk niet dat die op een milieu verantwoordelijke manier er achteraan rijden, en dat ziet men niet op tv… In onze sport trachten we zoveel mogelijk rendement uit de brandstof te halen, het is maar hoe je het bekijkt” aldus Dennis van Rijn.
Gelukkig heeft Van Rijn Racing een aantal trouwe sponsoren die blijven ondersteunen. Hoewel dat ook niet altijd even gemakkelijk is. Een van onze sponsoren, Aparts Mijdrecht, die vanaf het begin af aan dat Jan van Rijn in 1996 begon het team van belangrijke ondersteuning voorzag, werd eerder dit jaar overgenomen door een nieuwe eigenaar. Daar zijn inmiddels door Dennis van Rijn en het team gesprekken mee gevoerd, “Ook voor komend seizoen ziet het er goed uit. Bij zulke bewegingen is het altijd maar af te wachten hoe een nieuwe eigenaar tegenover jouw activiteiten staat natuurlijk.”
“Heel seizoen van 2014 hangt van een aantal factoren af. Mocht de body, of misschien de hele auto verkocht raken, dan gaat de bouw van de nieuwe wagen in een stroomversnelling. Gaat de auto nog in de eerste twee maanden van dit jaar weg, dan willen we rond augustus met de nieuwe auto aan de start staan. Gaan we met de huidige auto verder, dan komt de nieuwe wagen niet eerder dan 2015. Komend seizoen wordt voor ons team een interessant jaar. Ik denk dat dit seizoen een voorbereiding moet gaan worden voor 2015, maar we gaan er dit jaar weer met de volle 100% tegenaan! Eigenlijk hebben we afgelopen jaar, als we geen pech of schade hadden, goed in de punten gereden en veel bekers in de prijzenkast kunnen zetten.”
De doestelling van het team is om in 2014 met Dennis van Rijn achter het stuur het volle seizoen van het Nederlands Kampioenschap Rallyracing op het Eurocircuit te rijden met daarbij de verplichte meetellende wedstrijden in het Belgische Maasmechelen. Voor het Belgisch Kampioenschap staat nog niet alles vast en een wedstrijd van de Rallycross Challenge Europe behoort ook tot de wensen. “Onze planning is om in maart te starten in België, we gaan per Belgische wedstrijd bekijken wat binnen onze mogelijkheden ligt. We rijden op beide circuits graag, hoewel de Duivelsberg mij vaak goed gezind is, ik behaalde daar mijn eerste A-Finale en finishte op een vierde plaats, en wist daar ook na een moeizame kwalificatiereeks in oktober via de B-Finale naar de A-Finale te rijden. Maar we hebben afgelopen jaar ook weer top herinneringen aan het Eurocircuit. We behaalden daar in 2013 een fraaie derde plaats en daarmee ons allereerste podium, dit vanaf het begin dat ons team sinds 1996 actief is op het Eurocircuit. Daarnaast lopen de randzaken zoals inschrijving, organisatie en timing stukken beter, wat een team als onze prettig vinden werken” besluit Dennis van Rijn.