001 - Escaperoom aglemeen
Trots opent OBS Molenland twee leerpleinen

Trots opent OBS Molenland twee leerpleinen


Geplaatst op: 4 maart 2014

Maandag 3 maart j.l. was een feestelijke dag voor OBS Molenland in Mijdrecht. Twee leerpleinen werden officieel geopend en voor het eerst in gebruik genomen.
Mede dankzij de hulp van ouders, team, de wethouder van onderwijs en vrijwilligers is deze dag een groot succes geworden.

Schooldeuren worden geopend
Maandagochtend verzamelde iedereen zich op het mooi versierde schoolplein. De nieuwsgierigheid was van de gezichten af te lezen. Om 8.30u heette directeur Annet Nap alle aanwezigen van harte welkom en gaf vervolgens het woord aan de wethouder van onderwijs Mevrouw Spil. Zij legde het verband uit tussen de leerpleinen en het vormgeven aan Passend Onderwijs, wat landelijk vanaf 1 augustus 2014 wordt ingevoerd.

Na de betekenisvolle woorden van mevrouw Spil kwamen alle leerlingen in actie. Aangezien de schooldeur was vergrendeld met een cijferslot, moest de code worden gevonden om het slot te kunnen openen. Iedere groep kreeg een opdracht waarbij intensief moest worden gepuzzeld en samengewerkt. Het cijfer dat per groep overbleef vormde samen met de cijfers van de andere groepen de code. Uiteindelijk kon na veel gepuzzel en overleg de code aan de directeur worden overhandigd. Gelukkig was de code juist en konden de schooldeuren geopend worden.

Tijdens het openen van het slot zorgden mevrouw Spil en de heer Postma, directeur/bestuurder Stichting AURO, voor een feestelijk tintje door verschillende ballonnen op te laten.
Vervolgens gingen kinderen, ouders en genodigden naar binnen om, onder het genot van een kopje koffie / glas limonade en een cupcake de beide leerpleinen te bewonderen.
Nadat het officiële gedeelte was afgesloten kregen alle leerlingen een rondleiding en konden ze eindelijk, na een gezellige opening, aan de slag op de functioneel ingerichte pleinen.

Inrichting leerpleinen
Het kleuterplein is ingericht met verschillende hoeken, zoals een lees- en luisterhoek, bouwhoek en een samenwerkingsplek. Daarnaast is er een expositieruimte en zijn de materialen in prachtige maatwerkkasten opgeborgen.
Het plein voor groep 3 t/m 8 bestaat uit een deel waar samen gewerkt kan worden en een ‘stiltecentrum’. Het 'stiltecentrum' geeft de leerlingen de mogelijkheid om individueel te werken.
Op het plein staan de zgn. treinstellen, waar in kleine groepjes met elkaar kan worden gewerkt. Daarnaast staat er een grote groepstafel. Deze tafel nodigt onder andere uit om met techniek aan de slag te gaan. Er stonden tijdens de opening meerdere bouwwerken van Knexx, gemaakt door de kinderen uit groep 8. Naast de bouwwerken kon iedereen ook de chromebooks bekijken. Als blikvanger staat er een grote ‘pepermolen’ waarop werk van de kinderen te zien is.

Totstandkoming leerpleinen
"OBS Molenland is voortdurend in beweging, met als doel de kinderen zich optimaal te laten ontwikkelen en hen voor te bereiden op een deelname aan de maatschappij. Aangezien de maatschappij continu verandert, vraagt dit om onderwijs dat hier op inspeelt.
Onze kijk op onderwijs heeft dan ook gevolgen voor de inrichting van de leeromgeving.
Inspelen op datgene wat onze leerlingen nodig hebben, vraagt om een effectieve, krachtige en betekenisvolle leeromgeving, waarin leerlingen voldoende eigen verantwoordelijkheid krijgen. Daarnaast is het belangrijk dat de omgeving bijdraagt aan zelfstandig en samenwerkend leren. Dit zal door middel van coöperatief leren de komende jaren steeds zichtbaarder worden binnen ons onderwijs", aldus mevrouw Nap.







Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: Ingezonden stukken

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Trots opent OBS Molenland twee leerpleinen

Maandag 3 maart j.l. was een feestelijke dag voor OBS Molenland in Mijdrecht. Twee leerpleinen werden officieel geopend en voor het eerst in gebruik genomen.Mede dankzij de hulp van ouders, team, de wethouder van onderwijs en vrijwilligers is deze dag een groot succes geworden. Schooldeuren worden geopendMaandagochtend verzamelde iedereen … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: