Uit het eerste jaarverslag over Buurtbemiddeling in De Ronde Venen dat in maart 2014 is verschenen blijkt, dat 36 verzoeken zijn ingediend. Dat zijn elf zaken meer dan verwacht die zijn behandeld door negen vrijwillige buurtbemiddelaars. In bijna drie van de vier gevallen leidde dit tot een oplossing. Conclusie: in De Ronde Venen is behoefte aan deze dienst.
Met steeds minder tijd en geld bij verhuurders, politie en gemeente rendeert het om Buurtbemiddeling in te zetten. Bewoners krijgen immers de kans hun eigen problemen met hun buren en/of de buurt op te lossen in plaats van deze neer te leggen bij gemeentelijke diensten, woningcorporatie, politie of de rechter.
De meeste klachten in De Ronde Venen gaan over een tuin- of grondgeschil of geluidsoverlast. In 73% van de gevallen leidde de inzet van Buurtbemiddeling tot een positief eindresultaat. Hiermee leidt Buurtbemiddeling in De Ronde Venen 10% vaker tot resultaat dan het landelijk gemiddelde van 63% (bron: info Benchmark CCV).
Wethouder Kees Schouten: ‘Uiteraard gaat het grootste compliment uit naar de bemiddelaars die zich geheel belangeloos hebben ingezet voor Buurtbemiddeling.’ Stichting Tympaan-De Baat blijft Buurtbemiddeling aanbieden.
Buurtbemiddeling is een uitwerking van kernenbeleid. Gemeente De Ronde Venen, woningcorporatie GroenWest, Stichting Tympaan-De Baat, de politie en wijk- en dorpcomités werken samen aan de leefbaarheid, vitaliteit en identiteit van de wijken en kernen in de gemeente. Een folder over Buurtbemiddeling is verkrijgbaar bij alle partners en servicepunten. Meer informatie: www.tympaan-debaat.nl/buurtbemiddeling of T. 0297 230 280.