Regio - In Nederland staan vele flitspalen. De overheid is druk bezig met het invoeren van nieuwe digitale flitspalen.
Bewezen effect
Alleen flitspalen die een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden vervangen. Op basis van de verkeers- en ongevallengegevens hebben het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente vastgesteld dat op bovengenoemde locaties de analoge flitspalen vervangen worden door digitale. Flitspalen hebben een bewezen effect op de beïnvloeding van het rijgedrag. Digitale flitspalen flitsen zodra bestuurders door rood rijden en/of te hard rijden. De foto wordt direct overgeseind naar een andere locatie waar vervolgens de foto met de noodzakelijke gegevens wordt verwerkt.
Van analoog naar digitaal
Het OM vervangt de komende jaren landelijk een groot deel van de analoge flitspalen door digitale palen. Groot voordeel van digitale palen is dat deze 24 uur per dag aan staan en de verwerking van de boetes zeer weinig politiecapaciteit vergt. Daarbij valt de bon sneller op de deurmat, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen.
Roodlichtcamera
Een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten, meet niet alleen de snelheid van iemand die te hard rijd maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus twee boetes: een voor snelheid en een voor rijden door rood licht.